|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Var och köpte en 750 89:a igår. när jag åkte hem var jag ju tvungen och prova ändra på knappen man ändrar till sport osv. då kom det en felkåd, getriebeprogramm, och på instrumenten där det står vilken växel man har i, där står ju även vilket läge man har i , det slocknade. jag stannade, stängde av bilen och gick ut och kliade mig lite i skallen och pratade lite snällt med bilen, i hopp om att det skulle fungera sen. startade bilen och skulle backa ut från parkeringen, då funkar inte backen, om man varvar på lite med den, smyger den bak lite, helt utan ork. fungerar bra framåt, men inte bak. Bytte igår olja i lådan utan nå resultat. hoppas att det kan vara nå elfel bara, kan det vara nå fel på knappen som man ändrar mellan dom tre olika lägena? vill veta om det är el eller lådan, och hur det går att fixa.. tack på förhand | |
|
Bränd kontakt? : Länk Jag skulle även kolla upp SEM-kontakten. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| men om den är paj, skulle inte bilen gå alls på backen? han går ju lite, och nu när han hade stått över natten så funka den ett tag, men när han blev varm funka han mindre bra.. | |
|
har nu provat att byta kontakt, utan någon framgång.. suck.. |
|
| Jag har hört ngot om nåt "Nödläge" lådan låser sig i fyransväxel. Kanske fel på ditt batteri? lådan drar mycket ström... | |
|
ja, jag med, det är en jävla snurr i batteriet, det är ju bara backen som inte funkar.. jag fattar ingenting.. |
|
| Tyvär är det nog lådan som är kass, har varit med om detta felet ett flertal gånger . I samtliga fall har det slutat med byte av lådan.Detta är ju dock inte så dyrbart idag, mest en massa tråkigt jobb. | |
|
efter att bilen stått över natten så funkade backen, men när den blir varm så slirar det bara, och nu funkar inte heller 4:an och 5:an. kan det vara nå jävla elfel eller är det bara och byta låda? inte så kul och byta och sen består felet. det konstiga är ju att det blev när jag tröck på ems knappen.. |
|
|
Hur växlade lådan innan felet uppstod ? Om du hade ryck så är troligen lamellerna slut. Om inte så har du nog lågt oljetryck som kan bero på dålig pump (knappast), igensatt filter (troligt om du inte böt det tillsammans med oljan). Hur såg den gamla oljan ut och hur luktade den ? Om det luktade bränt och den inte var klarröd så är lamellerna slut eller blir det snart. |
|
|
den växlar felfritt.. visserligen så var oljan lite brun men inte mycke bränd lukt,, ganska normalt vid oljebyte, jag antar att det bara är till och byta låda och se glad ut. hade önskat att det kunde vara nå elfel bara, nån darabox eller nå.. |
|
|
Det är inte de där kulorna i ventilhuset man hört talas om? Eller ger de ett annat symtom? |
|
| nej det ska inte komma så direkt då.. | |
|
Med din beskrivning kan det ju vara något elproblem. Ta ur kontakten vid lådan, gör rent med något antioxidationsmedel och sätt i och ta ur den några gånger så du får bort eventuella oxider. Jag tror att det är någon slags bajonettfattning på kontakten. Vidare kan det vara smuts i oljan som gör att någon ventil kärvar. Böt du filtret då du böt olja, det är viktigt ! Den här växellådan har inte plastkuleproblemet, det är ZF 5HP30, du har en ZF 4HP24EH. |
|
|
det värsta är att jag redan har beställt en låda, ska försöka att byta den i helgen. tänkte byta olja i den på en gång, hur mycke olja ska det vara i den? om felet är kvar efter lådbyte så börjar jag nog gråta.. |
|
Paap Reeder |
... för helsike 535NOS! Du har brutit mot AP grundmekregel no:1: "Fastställ först felet ... meka sedan"!!! Att efter den indikationen du angett - med att du pillat i E/M/S- brytaren - börja byta låda anser jag en aning oövertänkt. Efter att ha kört aggressivt i konbanan började lådan på min M535:a att "spöka" på morgonen dagen efter. Kan inte vara fel på lådan. Bytte oil 3 ggr + sil den första gången ... sedan gick den felfritt. MVH /// Paap R |
|
men har du nå bra förslag vad det är för fel?? anledningen att jag byter låda är att jag pratade med en "gubbe" idag som är känd som en riktig bmwguru, har jobbar med bmw i 32år, han sa att det bara var och renovera, 15000.. fick tag i en låda för 2500, så då täkte jag att det är väl bara och byta och se glad ut.. har frågar och sökt och letat, men har inte fått nå vettigt svar.. vad göra? |
|
|
känner mig jävligt dum nu.. jag bytte ju inte all olja, böt dom där 3,5l som man får ur, bytte inte heller filter. men kan det verkligen bero på oljan, när det kom så här direkt? fick höra att det var en oring till backen som pajat, så när oljan blir varm så smiter det förbi och på så sätt blir det inge tryck.. |
|
Paap Reeder |
... jo alla fel är ju möjliga ... speciellt på en M70. Jag ville bara dela med mig av egna misstag. (Dyra sådana!) Jag skulle dock börja "vxllådsbytesoperationen" med att låssa tråg och ventilplatta på den sittande lådan och inspektera läget. Finns metallspån i tråget? Finns lamelldelar i tråget? Är det "skitigt"? Är filtret igensatt? Hittar du inga fel ... smacka dit tråget (ev utan ventilplattan) ... byt låda. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... vad är "låssa" ??? Jag menar givetvis =lossa! Fy skäms. MVH /// Paap R |
|
Bytte låda på bilen igår. nu fungerar backen.. men det blev nya problem, när jag hade plockat ner lådan och packat upp den nya, fick jag se att det fattades ett stift på kontakthelvetet på den nya, det var 8 stift på den gamla, och bara 7 på den nya. så nu varnar han fortfarande för trasig låda, och esm knappen funkar inte, går bara på högsta växeln och gör inte kick down.. kollade i den gamla lådan om det gick att byta kontakten, men dom drog ju iväg under ventilpaketet, finns det nån som har nå erfarenhet om det här, eller som har nå förslag hur jag ska göra nu?? |
|
Paap Reeder |
... chansa med att skifta över ventillattan. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.