|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! När min bättre hälft imorse som vanligt skulle ta kombin till jobbet, så totalvägrade den.... Startmotorn snurrar glatt runt, sen händer inte så mkt mer:-( Igår kväll parkerade jag om den, för att få plats med min nyinköpta vinterbil intill, på garageinfarten, då var det inga tendenser till fel! Testade även med min andra nyckel - om det nu skulle vara nåra problem med startspärr / transponder utan resultat. Spänningen på batteriet håller runt 12,9 volt, det verkar väl OK eftersom hon drog runt startmotorn en hel del imorse och utetemperaturen håller sig kring -1 grad. Vinterbilen är av annat märke - kan 523:an ha surnat till för att den nu är tvungen att dela garageinfarten med en japanare??:-) Nä, men seriöst - hjälp och tips emottages tacksamt! /Magnus Min pärla: Länk | |
|
Den har antagligen surat igen. Det som får mig att tro det är det där med omparkeringen. Att starta bilen och bara låta den gå någon minut för att sedan stänga av den medför ofta att det blir kvar oförbränt bränsle i cylindrarna och på tändstiften. Testa att skruva ur tändstiften och gör rent dom. -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12 |
|
|
OK, vad som får mig att tveka lite är att bilen varit utsatt för omparkeringar under hela sin tid med mig - knappt 2 år, detta pga för trång garageinfart o för många bilar... Tycker även att startmotorn går väldigt lätt - lite för lätt, kanske. Vad händer med radio/navi-koder och dylikt om jag skulle plocka av pluspolen i några timmar o skjuta i lite laddning i batteriet? Har nämligen inte nån kod till radion... /Magnus Min pärla: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ur med stiften låt det lufta ut och helst i med nya stift så går bilen igen. Tycker man sig ha råd så kan man skruva i NGK 4 elektrod som sitter original från -99 det eliminera detta problem till en viss del. Man får aldrig starta en M52 och flytta den och sedan stänga av den kall,m man måste låta den gå ett par minuter så den får förbränna kallstartsbensinen. ///MVH Hasso Länk |
|
OK, då får jag göra det - har du nån beteckning på NGK-stiften? Vet du kanske vad som händer med radiokoden om jag plockar bort +polen? /Magnus Min pärla: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok läste inte sista inlägget, kan vara så att du fått lyftarhäng så du inte får nån kompression om startmotorn går lätt. Då ska man enligt utsago skruva år stiften och pumpa i olja i cylindrarna men den oljakanna och tillbaka med stiften. Så hur du än gör så måste du ut med stiften, är dom sura så startar aldrig bilen. Är dom inte sura så får du lyssna efter om bensinpumpen går. En sak till, låt nycklen var till i tändläge i 20 sekunder innan du vrider till startläge.kan vara immobilasern som strular om man vrid om nyckeln för snabbt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svar! /Magnus Min pärla: Länk |
|
|
Håller med J.Dredd, den har garanterat surat,varit med om samma sak på många bilar under åren! trevlig helg ó lycka till! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Yessss, den var sur - förmodligen för att han saknar E30:n som stod bredvid förut;-) Den står nu på laddning under natten, för nya friska tag imorgon... /Magnus Min pärla: Länk |
|
|
kan detta även gälla min 535:a? för jag gjorde en snabbstart senast med den?? Min pärla Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.