AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
900

2.2L eller 2.8L - som natt och dag?

zzzz3
Halloj!

Har bestämt mig för att köpa en Z3:a Roadster och har precis kollat och provkört ett gäng 2.2:or i Stockholm. Nästan bara positivt, men jag blev lite besviken på vridet. Undrar om nån här kan säga nåt om skillnaden jämfört med en 2.8 - maginell eller rejäl skillnad?

Bilarna jag provade hade inte sportchassi och det var väl lite "svajigt", så samma fråga där: Är det en markant skillnad om man väljer en med sportchassi?

Inte så lätt att hitta Z3:or att provköra så här års, så jag hoppas nån kan dela med sig av lite personliga intryck.

/Sven
2.2 170hk 210nm 0-100 7,9s
2.8 193hk 280nm 0-100 7,1s
sportchassi är hårdare och det känns sportigareän vanlig chassi
zzzz3
Gött! 33% mer vrid! "Horsepower is for bragging, torque is for go!". Saken är biff, tack Sony.

/Sven
...men 2.2an finns vell bara som facelift & 2.8an som "vanlig"... eller e jag ute & cyklar nu? men de spelar kanske ingen roll, de e ju nästan samma bilar :-)
zzzz3,

"Horsepower is for bragging, torque is for go!". Var har du läst det där? Vill inte verka otrevlig, men det var det dummaste läst på länge!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
zzzz3
Ingen fara, du verkar inte alls otrevlig!

Tror det var på roadfly (Jaguarforum) jag snappade upp det och jag tycker det ligger något i det.

Varför tyckte du att det var så dumt?

/Sven
zzzz3
Jag kan gissa varför vi kanske tänker olika om hk/vrid. Jag har en två tons Jagga och för att den ska behöva röra på sig krävs vrid (typ 535 nm). Dessutom V8 och automat som kanske inte tok-varvar.

Du, och många andra här, kör lättare, högvarviga 4:or/6:or, mer raciga, å då är det hk som gäller "to go". Jag kanske ändrar uppfattning när jag har min Z3:a här!?

/Sven
zzzz3: Du får läsa på och tänka om. :)

För att hålla länkarna inom forumet så får du den här länken Länk
Men söker du lite mer omfattande så kan du hitta större och mer ingående förklaringar i ämnet. :)

/Anton
zzzz3
Tack Anton, det var en riktigt bra tråd. Läst och tänkt om. Men jag vill nog hellre vill ha en 2.8 iallafall.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En 2.8 går tokfint ! Du kommer garanterat bli nöjd.
Jag blev starkt rekommenderad att satsa på en bil med sportchassit, då de som testat båda var ganska säkra på att jag skulle bli missnöjd med väghållningen annars. Det skiljer tydligen väldigt mycket.

/Fredrik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig kört Z3 men har kört E46 med båda motorerna och med och utan sportchassi och utifrån detta säger jag utan tvekan:

2,8 med sportchassi

___
//Ulf
jb
25
jb3,0
z3 3,0 -01
Har haft en 2,2 jag skulle inte råda någon att köpa en. tycker faktiskt att den är ganska slö för att vara på 170 hk. mammas 1,8t passat går bättre...
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Som mitt användarnamn antyder är jag mycket nöjd med motorvalet.

/Bo-Erik
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kan bara tipsa om att en z:a med rikig motor (M) inte kostar så mkt mera....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.