AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
995

Val mellan E90 och E46

Kr
12
Kristofer73
325D Coupe M -08
Hej på er alla!

Tack för ett otroligt bra forum!

Är väl vad man kan kalla för "ny" på forumet fast det inte känns som det.
Jag har spenderat dom senaste månaderna med att följa olika diskussioner här på forumet. Haha det känns nästan som att man har "smyglyssnat" :-) Detta är i alla mitt första inlägg som blir lite långt…

Jag är påväg att köpa min första BMW, har haft bil sen 10-15 år tillbaka, men ej någon BMW. Tycker det är kul med bilar men är vad man kan kalla för "normalanvändare" :-)

Har velat mellan ett flertal olika bilar och märken, främst Audi och nu BMW. Var först inne på BMW 120i, men som det har skrivits här av (tror Clubsport var inblandad i någon
diskussion ang. detta) att prisskillnaden upp till E90 inte är speciellt stor och har därför bestämt mig för denna modell... tror jag... (haha, bara modellbeteckningarna är en ny "värld")

Jag skulle vilja få lite kommentarer på följande antaganden med förutsättningen att maxgränsen är 250' kr

E90 vs E46?!

- Demokörd E90 har jag fått pris på ca 250' kr, 600 mil, 10 mån gammal, Advantagepaket och Comfortpaket.

-Kollat upp motsvarande E46 och bör gå att få för ca 200', 1000 mil, 1,5 år gammal, lite mer utrustning med sportstolar och tyg-läder.

Fördelar E90, mer kvar av nybilsgaranti och vagnskadegaranti på E90.

Fördel E46, mer utrustning och större del av värdeminskningen är tagen.

Jag har läst en hel del av alla inlägg som berör detta ämne och det finns ju en del för och nackdelar att ta hänsyn till. Barnsjukdomar på E90, läst hela Clubsports E90 dagbok, och de problemen som kan vara med den äldre modllen E46, sämre andrahandsvärde etc.

Sammantaget kan jag säga att jag har grymt svårt att bestämma mig vilket nog går min sambo och minna vänner på nerverna ;-)

//Kristofer
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Tror nog att värdeminskningen inte skiljer så mycket på de båda på ett par-tre år.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
E90 är en nyare bil och det borde gynna dig i längden, kanske skulle du vänta något halvår till så fler begagnade E90 dyker upp och priset gått ner lite till. Men E46or finns det ju flera att välja på och det är nog rätt bra prutmån och chansen att hitta en med mycket utrustning till en vettigt pris är helt klar högre.
Köp den bil du helst vill ha ... båda kommer att sjunka kraftigt i värde (det gör alla bilar), du blir mest nöjd med bilen du själv vill ha.

Nya 3-serien har ju inte mottagits med samma entusiasm som gamla E46, andrahandsvärdet kan nog bli rätt dåligt på E90 om något år.
Klart du ska ha en E90 som är en mycket modernare bil, låt dig inte avskräckas av mina fel på 325:an. Min är en av dom första bilarna som levererats till kund.
E90 är ju dessutom större eftersom du har sambo så kanske det blir tillökning om du inte redan fått det.
Sen om några år när det är dax att byta så har du ju en attraktivare bil på beg.marknaden med en E90.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
E90 så klart! Mycket bättre bil än "gamla" E46
Andrè:
Tobias har försökt få tag i dig!
Så du har tröttnat på bältesvarnaren ;o) ?

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.