|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har inte ägt BMW sen 1986. då var min första bil en BMW 2002 72´. En på den tiden mycket skojig bil. Hursomhelst har jag återigen fått lust att skaffa en BMW som hobbybil. Eftersom jag gillar de mindre modellerna bäst så är 3-serien den enda som är aktuell för mig. E30 är ju dessutom en klassiker redan. Nu till saken. Vilken modell av E30in? 318i & 320i tilltalar mig inte särskilt. 325i, vet ej. Är ju i alla fall hyfsat motorstark av jämfört med de "vanliga" modellerna. M3 Känns för dyr. Jag tycker 318is verkar trevlig med 16v topp etc. Kanske ngt motorsvag. Drömbilen just nu känns som en 320is, men jag har ingen aning om hur ovanlig den är eller vad som kan vara ett rimligt pris för en sådan. Jag skulle uppskatta om någon som kört ovanstående bilar kunde ge sitt omdöme samt intressanta aspekter map resp bil. De modeller som känns mest aktuella är 318is el 325i. | |
|
318is 16V är en mycket trevlig bil. Hittar du dessutom ett ex. utrustad med sportstolarna sitter du även som en kung. Jag har ägt min i ett år ganska exakt och har inte börjat efterlysa mer effekt. Motorns karaktär gör den väldigt kul att köra. Vad är en 320is för något? 24V topp eller? /Fredrik |
|
| 320is var väl den Italienska versionen av M3, tror inte det finns så många i Sverige, men går säkert att hitta i Italien. | |
|
Hade jag varit du skulle jag satsat på att hitta en 320is. Jag har inte kört någon men helt olik min M3 kan den väl inte vara och den är inte okul att köra. Tror att priset på dem brukar ligga på runt 40-45 tusen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad kostar en hobbybil om du inte kör året runt? Varför snåla med klena motorval som 318is när du kan entusiastförsäkra en kvickare bil och få lite roligt på köpet. Hur kul är det att köra omkring i en gammal bil som finns/fanns i tusentals om den inte är lite speciell. Kanske en cab vore nåt? Men valet är ju efter plånboken eller intresse.. |
|
|
325:an är helt optimal! Klart den bästa E30:in om du frågar mig. Men jag är ju jäv förstås. Den är ganska billig att äga. Visst kan du spara nån tusenlapp per år i försäkringskostnader på att åka 318. Men det är ju skitpengar i sammahanget. Bensinförbrukningen är väl 0,9 l/mil i snitt. Å den är förbannat j-vla kul att köra! mvh |
|
|
Testa en 325 cab!! Har haft en i ca ett år och har lika kul varje gång jag kör den. Karossen är ganska styv trots cab (framskärmarna slutar leva ett eget liv med ett shysst stag). Pigg och ganska rapp med orginal motor. Snart ere vår igen...... |
|
|
Anledningen till att 318is lockar är 16V-motorn. Verkar vara en trevlig motor att bygga vidare på om man får lust. Skall dock erkänna att jag ännu inte hunnit "läsa på" tillräckligt för att ta beslut ang vilken modell. Cab blir det inte, är inget för mig. Om det som Johan E skriver stämmer, att det går att hitta en 320is för runt 45 tusen (i vilket skick?) så kommer man ju billigt undan om man jämför med vad det kostar att skrämma upp en 318is till ca 170-180 hk (turbo ej aktuellt). Är det någon som sett en 320is till salu i Sverige? Vad gäller E30M3 har jag endast sett priser runt 100 tusen. Är det ett pris som bilar i skapligt skick säljs för? Å andra sidan 325:an verkar ju ge en del för pengarna... Är det förresten ngn som kan ge en snabblektion i modellskillnader (avser endast e30) mellan 318, 318is, 320i, 325i och M3 med avseende på växellåda (endast manuell är av intresse), bakaxel, chassie, vikt. Har inte lyckats hitta det på denna hemsida. Tack på förhand. |
|
|
matza: Jag har snart en 320is -90 till salu. Den är i toppskick. Du kan höra av dig om du vill veta mer. |
|
|
Jim K, du har mail. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.