|
|
|
|---|---|
|
Jag vet vad felet är nämligen bensinpumpen i tanken. För att starta bilen måste person 1 starta med tändningen och person 2 krypa under bilen för att slå på bensintanken (alltid jag själv av någon anledning:)). Slår med fälgkorset och den startar på 1-2 knackningar. Irriterande då man inte kan åka någonstans själv då den inte startar 9 av 10 gånger. Tipset att knacka på bensintanken fick jag efter att ha bogserat den till en bmw-verkstad i Avesta. Reparatörn sa att det beror på att bensinen idag är för torr och inte smörjer pumpen. Fick tips att hälla i en flaska STP. Valde snikvägen och köpte Biltemas dito och det verkar ha funkat ett tag men nu startar den som sagt väldigt sällan själv. Fick ett amatör-tips att hälla i 1 dl tvåtaktsolja i bensinen men det vill jag ha bekräftat innan jag gör något som jag får ångra (tipset var från en Volvotok). Måste jag byta pump eller finns det något sätt att smörja bensinpumpen? Det är en 520 E34 -95. Tack på förhand. | |
| Byt pumpen. Du kan ju aldrig lita på den som sitter i då den har strulat så pass mycket, och det är helt klart värt pengarna för att kunna lita på bilen igen. | |
| Ok va rädd för det. Vad kostar det att byta en sån då? Såg att det inte var helt omöjligt att göra själv så man kanske skulle göra ett försök eftersom man iallafall inte har tummen mitt i handen (OCH är fattigt ;)). | |
|
kostar väl runt en femhundring på skroten... om den var så dålig som du beskrev kommer du säkerligen bli glatt överraskad med ny pump då den gamla säkerligen inte klarade av att hålla bra tryck heller!:) |
|
|
Har hittat en pump för 1000 kr alltså dubbla priset. Från en 95 som gått > 22000. Hur tusan vet man att det inte händer igen? Undrar också om det är rätt?!? Komplett info från skroten: Årsmodell: 1995 Mil: 22616 Bilamn.: 5dr CBI 530 AUTOMAT Anm1: SITTER I TANK Chassinr: WBAHK21000GF66948 Bilfärg: MBLÅ Kvalité: B Motor: 530 V8 Motornr: M60B30 Växellåda: AUTOMAT Klädsel: GRÅ SKINN Regdatum: 19990906 Å så lite smör: Fasen va det här forumet rockar hårt. |
|
|
Det är nog svårt att komma runt ett köp av en ny soppapump om den man har är trasig. (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Vantage |
En soppa-pump som legat på en lager-hylla på en demontering eller skrot ett tag är ofta ett uselt köp. Bränsle-pumpar ska ligga i Bensin ( Eller Diesel för de pumpar som är avsedda för detta ). De verkar torka och funktionen blir kraftigt försämrade. Lägg till några hundra på en ny istället. Vet inte vad en bensin-pump ligger på men mellan 1500-2000:- ska väl vara på sin plats ?? Vantage |
|
tvivelaktigt om en pump från en 530 passar på 520:in oxå?! är du snål och gillar att chansa så har ju biltema pumpar för under 500 spänn... |
|
|
Tack för alla svar. Pumpen är på plats (eller ska vara har inte hämtat den från verkstan än). Såg försent att Biltema sålde pump för 500:-. Blir lite skeptisk när det är så billigt men tiden får väl utvisa om man gjorde rätt som köpte en begagnad för dubbla priser för nu är det gjort iaf. Den verkar inte ha legat på någon hylla nån lång tid iaf utan plockades ur till mig och var mer eller mindre dränkt i bensin när jag hämtade den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.