|
|
|
|---|---|
|
Var ska man lägga "pucklarna" när man ska bygga en 4de ordningens bandpasslåda.. Bilen är en Z3 Coupé. framsystemet spelar över hela registeret (3vägs Audiobahn) Använder BassBox 5.1 från Harris tech.. Z MMM Coupe | |
Robsarve |
Du bör bara he en puckel. Det beror på vilken karaktär du vill ha på basen och om basen klarar det, men i en Z3 coupé behöver du inte gå mycket längre ned än 45 Hz. Jag haf dock aldrig byggt en bandpass i den bilen. |
|
Hej Robsarve! Spelar oftare rock/pop än techno, om det är till nån hjälp? Basen är en 10a med Qts=0,47, Vas=34l, Fs=27Hz, Qes=0,51, Qms=5,59, x-max=13mm, EBP=53 Z MMM Coupe |
|
|
Sluten låda är ett ganska säkert kort i alla lägen spelar nästan all musik ganska bra och känns ganska "tajt" medan dom flesta bandpasslådor mesta bara låter dovt utan "snärt"... tycker jag rent personligt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Robsarve: Lägger man F3 på 45Hz.? Vad ska man ha för värden på d (damping factor) & på Q´t? Gasar-Magnus: Har väl byggt ett flertal slutna men inte blivit riktigt nöjd. Tanken är att man bara ska se en port & inget annat av stereon i bak.. =) Z MMM Coupe |
|
Robsarve |
nedre f3 kan vara lagom att lägga där ja. Har du kompletta parametrar på basen? varför ha du inte blivit nöjd med de slutna? |
|
kompletta finnes: Länk Rfp4210 är den som det gäller.. Tycker det är för dåligt tryck i dem som jag har haft.. Har som sagt Audiobahn 6003Q i fram. 6an & 4an i dörren samt diskanten i A-stolpen.. Tanken är att de ska spela över hela registret & lådan ska fylla på & även kännas i ryggstöden.. Spelar det nån roll om man har porten bakåt eller uppåt? Z MMM Coupe |
|
|
Robsarve: HJÄLP =) Z MMM Coupe |
|
|
Det blir nog mer bas med porten bakåt. Sen tror jag cervin vega stroker kan vara något för dig. Har lekt lite med dem i WinISD och de stor trivs i 4:de ordningens bandpass. Länk |
|
Robsarve |
Ca 20 liter sluten inklusive bas borde vara lagom. Porten bakåt ger en kraftigare djupbas, uppåt blir en kraftigare kickbas. F.ö är nog R/F Sd-värde fel, om det inte är en 6". :-) Mitt förslag på bandpass. Det blir ett litet elände att få ihop denna. Du får lägga till volym för basen i den kammare du sätter den, plus den del av porten som sitter inuti front box (är det hela porten så blir det +1 liter) BANDPASS BOX TYPE 1 Rear box Vol 6.3 l Front box Vol 9.3 l Port Length 22.7 cm Area 39.27 sq.cm Dia 7.07 cm # ports 1 Res freq. 65.79 Hz Driver Manufacturer Rockford Fosgate Model RFP 4210 # drivers 1 Additional details: -3dB points: 43.79 Hz , 97.76 Hz |
|
matte182: Tack för tipset men basen finns redan.. Z MMM Coupe |
|
|
Robsarve: Man tackar & bockar, alltid kul att lära sig av proffs.. följdfrågor: Vilken kammare föredrar du (kylning av magnet osv..) Går det att bygga med en slot/duct i stället för en rund port? Z MMM Coupe |
|
Robsarve |
Kammare spelar i proncip ingen roll, men som du säger så kommer den portade kammaren (front box) att ha något bättre kylning. Slotport fungerar fint! Du kan använda arean jag gav, t.ex 10 x 3,93 cm. |
|
TACK! Z MMM Coupe |
|
|
Spelar det nån roll om jag sätter baffeln med elementet diagonalt? Skulle underlätta när boxarna ligger på 6,3 & 9,3liter.. Z MMM Coupe |
|
Robsarve |
du kan göra den rund om du vill! :-) Spelar ingen roll för ljudet. |
|
Det har du ju rätt i... Man kanske skulle bygga i glasfiber =) Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.