AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.531

BMW 328i -98 E46 Frågor om modell och köp?

Hej!

Är duktigt sugen på en 328i E46 från 1998. Har varit sugen på en BMW ända sedan jag provade flickvännens pappas Z3 2.8.

Efter den trevliga provkörningen så är det bara BMW som gäller vid nästa bilbyte och då helst med en 2.8 liter sexa. Men även 320, 325, 330 kan vara något, men en rak sexa är ett måste!!! Helt underbar maskin, vilket underbart ljud det är i en BMW maskin! Får stå päls bara jag tänker på det!! =)

Har riktat in mig på en E46:a sedan då jag tycker den är skit snygg! men även coupé kan vara aktuellt.

Var och provade en 328i E46 sedan hos en handlare för ett tag sen och det var en ännu trevligare bekantskap, kändes helt rätt för mig.
Helt annan bil än den Golf 1.8 90hk som jag har i dags läget.

Nu till lite frågor som jag hoppas/vill ha svar på från er på Auto power.

1: Intrument belysningen är väl röd? provkörde 328 på dagen så kunde ej kolla det, det röda är ju så läckert isåfall!!

2: Rost? Har läst i forumen om att motorhuven kan vara känslig är det någon annanstans man ska kolla lite extra eller den är bra mot rosten i övrigt? Hur ska man sköta bilen för att minimera rostrisken för utom att tvätta noga?

3: Länkarmar? Ska tydligen vara bytta på alla sv-sålda enligt TV:s beg katalog 2005. Är det farligt att ha "fel" länkarmar är det en säkerhets risk?

4: BMW bandspelare? Bilen jag tittat på har en BMW Bandspelar enhet men den var inte ikopplad när jag provade den, den har en panasonic istället. Har BMW originalen display så att man kan se vilket spår och vilken skiva man spelar i CD-växlaren i bakluckan (BMW CD-växlare) ? Hur är ljudet i originalen?

5: Av att dömma i forumet så verkar det vara en del fel på E46, men det är väl så att om man har nåt fel på sin bil så klagar man mer än om bilen går perfekt. Så är väl människan funtad?
Man går ju kanske inte och säger till alla att ens bil är super! men man säger ju jävla skitbil om den går i sönder...
Är 328i E46 en BRA bil som inte går i sönder så lätt??

6: I Bilen jag provade så sa säljaren att där skulle vara Antisladd. Hur kan jag kolla det? Såg en knapp som det stod ASC på men det är väl bara Antispinn?

7: Hur är det med bakhjulsdrift på vintern? Har hört att bilar med bakhjusdrift är nervösa på vintern i halt väglag?

Tacksam för alla svar och åsikter på en BMW 328i E46 årsm.-98

MVH Dan // ny på Autopower
Är det ingen som kan svara =(
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Välkommen!
Några snabba svar, testa och sök på forumet. Mycket av det du frågar om finns det skrivet om.
1. Ja den är röd.

2. Motorhuv i framkant, Bagageluckan och i vissa fall även underkant på dörrar. Fixas på garanti inom sex år. Sök i forumet, finns mycket skrivet om det här.

3. Är det glapp så blir den underkänd hos bilprovningen. Sök i forumet, finns mycket skrivet om det här.

4. Originalljudet är det flera som tycker är dåligt. Tycker själv inte att det är dåligt. Helt ok för mig. , har dock ej hört bandaren, men vem har kasseter idag??

5. Jag tycker att E46 är en bra bil i sin klass/ålder. Det varierar från bil till bil, så se till att hitta ett ex som känns fint. Och ta det lugnt det är köparen marknad. Fel blir det troligtsvis på alla bilar någon gång. Tänk på att -98 var första årsmodellen och du kanske skall vara extra noga med historik och skicket.

6. DSC så är både antisladd och antispinn. ASC så har den bara antispinn. DSC blev standard i -02. Du ser det på den lilla knappen brevid stolvärmarna.

7. Bakhjulsdrift har sina fördelar och nackdelar precis som framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Man skall väl tänka på det när man kör vintertid och i halt väglag. Men du får igen det på sommaren för det är så mycket roligare än med framhjulsdrift.

Good luck!!

Tackar så mycket för dina svar!! =)
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
En utrustningsdetalj jag tycker är viktig när jag tittar på Bmw är multiratten så man kan justera musik och farthållare utan att lyfta händerna från ratten, sportstolar är heller inte fel. Hade en 323ci -00 för ett par år sedan och de enda problemen jag hade var länkarmarna fram och låsmekanismen på båda dörrarna, allt byttes dock på garantin. Viktigt att jämföra mer än bara priset och verkligen få den bil man vill ha så att man inte ångrar sig i efterhand men det vet väl de flesta redan :)

Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Jag har en 328i, e46 från 1998. Länkarmar har jag fått byta, bilen var extremt spårkänslig innan detta. Rost har jag inte upplevt som speciellt farligt på denna modellen, har lite under grillen på huven. Jag har också en Business Cassette-spelare i bilen, helt okey ljud men jag letar efter en beg. orginal cdspelare istället(vem har kassetter nuförtiden? eller ens 1998 när bilen är från ;D) Om det är mycket fel på just e46 vet jag inte, det jag har fått byta är som sagt länkarmar samt termostat(bilen kom aldrig upp i driftstemp nu på vintern). ASC-knappen som du noterade är som sagt antispinn, har fungerat bra nu på vintern för mig iaf. Eftersom det är en rätt stark bil så spinner den gärna loss lätt annars :D men med asc är det bara att gasa på som vanligt så sköter den det. Jag vet inte riktigt hur den fungerar, om den bara minskar effekten eller om den även bromsar hjulen? Jag tycker mig ha kännt ibland att den bromsat på bakhjulen eller liknande. Bakhjulsdrift tycker inte jag är något minus på vintertid.. I vilket fall som helst är en e46:a en mycket trevligt bil!
Tackar Fredrik H och pelleman77 för era svar!
Fredrik H : Det får nog bli en 328 för mig med =)
Verkar ju vara helt underbar att ha!!!
Ta en titt på checklistan under begagnatguiden här på forumet.
Hur är det med växellåds olja och bakaxel olja läste i teknikens världs beg. lexicon att man ska byta mellan varven men att BMW själva inte anser att man ska byta olja.
Vad har ni gjort?
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
1: Japp den ¨är röd. 2: fram på huven är vanligt ja. 3: Min bil har utbytta länkarmar. 4: Har Buisness CD i min. Helt okej ljud tycker jag..är inte spec intresserad av ljud så det duger åt mig. Nån som vet föresten om stereon höjer ljudet automatiskt om man kör fortare tex? Tycker den verkar ha gjort det..eller så är det jag som inbillar mig. 5: Jag tror då iallfall att 328an är den bra bil. Alla bilar har ju mer eller mindre fel. Min 330d har då inte haft några fel hitills..=) Min bil har DSC och är en 00a. Så det är inte standard då nå. Går hur bra som hellst på vintern..bästa vinterbilen jag haft. Aldrig mer en bil med Felhjulsdrift! har man DSC så är det aldrig några problem. Köp en E46! du kommer inte ångra dig. =)
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Whelie84: Ja, den höjer volymen om du kör fortare. Tryck på knappen till vänster med en not på och bläddra fram till speed vol. så kan du ändra hur mycket den skall höja o.s.v. har jag för mig...
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
Fredrik H.: Aha..coolt..har jag inte kollat nått än på..=) BMW ligger långt fram i tekniken..finns mycke skoj på bilen..tycker det var lyx på min 330 att det var Komfortstäning av rutorna bak också. Har provat det på många bilar..nån fin merca blandannat o det var inte de på den. Så de blev jag impad av. =)
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Tjusig bil Fredrik... :)
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
hehe, tack detsamma! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.