AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

byta kupefläkt E36, från kupén eller via torpedväggen?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Kupéfläkten i min 323ti compact låter illa ibland... den skrapar till och så uppstår det missljud, det händer nästan uteslutande bara på läge 2 i fläkthastighet, antar att det är det läge den gott på säkert 80% av tiden. Byter man hastighet på fläkten brukar ljudet försvinna omgående. Jag ska byta microfilter nu till våren tänkte jag och de e vällika bra att se över fläkten på en gång.
Har fått lite olika bud, kommer man åt fläkten på samma sätt som i E30 och E28, via torpedväggen? eller ska man ta den under instrumentbrädan i närheten av samma ställe som microfiltret kanske? (vore ju onekligen mer praktiskt...)

När man väl fått ut fläkten kan man smörja upp fläktmotorn på nåt sätt? för det är väl den som låter? Eller måste de bytas ut?
I E30 har jag bytt en gång och i en E28 försökte jag smörja upp lagren tror ja de va (fick hjälp) men de funkade inge vidare, ljuden kom snart tillbaka

mvh
Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det här måste det ju finnas nån som har stenkoll på...!?

/Jonas
Hej

Lyfter denna tråd då jag täntke försöka byta fläkten på min compact. Det verkar ju vara en annan typ av fläkt i compacterna än i resten av E36-familjen. Är det någon som har gjort bytet och vet hur man gör det på enklast sätt?

Tips på var man kan köpa en ny fläkt billigt? Skroten är ju ett alternativ men riskerar ju då att få samma problem igen inom kort.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.