|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Jag tänkte uppgradera ljudsystemet i en E90 (nya 3-serien heter väl så?). Det som sitter där är Professional-systemet. Tycker det är lite dåligt tryck i grejorna så jag funderar på att: 1. plocka ut lågnivå 2. montera steg 3. byta ut högtalarna om det behövs. Är det någon som gjort denna manöver och lyckats? |
| Punkt 2 och 3 är nog inge annorlunda mot vilken bil som helst men punkt 1 har jag inte läst om någon som gjort. | |
|
Hej, Tar upp denna tråd då frågan är intressant. Har själv en E90 325i med HIFI ljudsystem. Ljudet är tyvärr bedrövligt, klart sämre än ljudet i ex E60. Har planer på att byta ut huvudenheten mot Pioneers nya AVIC-X1BT. Har skaffat en eftermarknadsram som täcker hålet efter orginalstereon. Autoleads har adapter för byte till eftermarknadsradio även för bilar med HIFI. Med ett sådan kablage kan man om inte annat läsa ut hr man tar ut lågnivå. Tror att uppgraderingen av huvudenhet kommer att lyfta ljudet en hel del, men skall det bli riktigt bra bör man nog titta över högtalarna med. (Får leva med att det inte ser orginal ut, men vinner å andra sidan med Pioneers coola 6,5¨ pekskärm som r nbyggd i X1:an. Mvh / Andreas |
|
|
Hej! Fick du tag på lågnivå adapter? Det verkar till och med svårt att komma åt hatt hylle högtalarna från bagaget för att ta ut högnivå.. Backes kanske har? Jag emailar dem o skriver här :) |
|
|
andrkv:Med AVIC-X1BT har du ju lågnivå utgångar direkt på enheten! kez_style: Det enklaste stället att koppla på hög/lågnivå omvandlare brukar vara direkt vid radio modulen eller original steget i bagaget men jag vet inte exakt vart dessa är mont i E90. |
|
| Vid radio modulen? menar du bakom stereon på en DIN kontakt? Går det få tag i sånna adapter till Bmw E90? | |
| kez_style:Hög/lågnivå adaptern kan du koppla in på högtalarkabeln vart som helst i bilen dvs om det är lättare att komma åt högt kabeln vid radion så koppla in den där , dom bilarna som har navi har radio modulen i bagaget och endast monitor fram. | |
| Va bra... Jag har högnivå ingång från mitt Voodoo slutsteg :D... va bra då är det väl bara att köra via högnivå? behöver inte lågnivå adapter? | |
| Korrekt då behöver du inte adapter. | |
| Hur funkar det om jag kopplar in via högnivå... genom högtalarna på hatt hyllan? finns det delningsfilter på högtalarna? eller steget? | |
| På högtalar kabeln innan bak högtalaren skall inte finnas delningsfilter såvida du inte har original slutsteg i bilen.Antar att du skall driva en baslåda med steget och då delar du på steget om det har delningsfilter inbyggt , vad exakt för steg har du? | |
|
Hej Hewi. Jag har detta slutsteg Länk och tänkte koppla in på högnivå ingång. Tror du att det går att koppla på detta sätt så jag får alla bas frekvenser? Tack för svaret i alla fall :) |
|
| Enligt bilden så har steget inbyggt delningsfilter , skall jag vara ärlig så har du nog köpt fel steg om du tänkt ha det som bas-steg då det inte är en siffra rätt på faktan om steget(iofs kanske säljaren som inte vet vad dom håller på med) samt att för 929kr så får du inte så mkt effekt som en hyfsad bas kräver men har du även köpt din baslåda hos dem så spelar det mindre roll.Lycka till! | |
|
hej igen hewi! Det tog tid för mig att övergå från GAS men tro mig jag ångrar verkligen inte att jag gick över till deras prylar :) hade det på min volvo och saab dessutom har min polare inskaffat sig prylar från dem och är riktigt nöjda :).. Men i alla fall så kan man tjuva signalen via högnivå ingång från hatt hylle högtalarna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.