AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.208

byte av ratt med airbag till ratt utan?

da
8
danjiel
bmw 320 coupe M-95
tjenare har köpt mig en ny ratt utan air bag till bmw min 320 coupe e36..just nu sitter orginal ratten i med airbag..undrar hu rman går till väga för att installera den nya ratten?

danjiel
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Inte för det är svar på din fråga men jag tycker att du ska behålla ratten med Airbag. Har man en bil utrustad med det bör man enligt mig inte plocka bort det. Om du mot förmodan skulle råka ut för en olycka kommer du kanske vara väldigt glad att den finns där.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tycker också det låter korkat att ta bort airbagen.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
ne
171
neno83
328i -98
Jag bytte också ratt, jag beställde en ratt nav med motstånd för airbagen så att lampan inte lyser, om du har en momo ratt eller liknande så finns det navet att beställa här Länk

Sen när du ska av montera ratten så koppla loss batteriet och vänta ca 20-30 min innan du börjar skruva, sen när du monterat på nya ratten med motstånd osv så kopplar du på batteriet igen.
da
8
danjiel
bmw 320 coupe M-95
vad händer om det inte finns ett motstånd då??...mvh daniel

danjiel
Airbag lampan kommer att lysa i instrumentpanelen.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Verkar otroligt dummt att ta bort airbagen!
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag tycker också det låter otroligt dumt.
I och för sig har de äldre e36 med airbag ganska osportiga rattar.
Men tänk på att airbagen kan rädda livet på dig innan du plockar bort den.

Har själv inte airbag i min bil, så har den lite sportigare ratten.
Visst är den osportiga ratten väldigt ful, men hade jag fått välja så hade jag nog valt den ändån.
Säkerhet är faktiskt väldigt viktigt. Och när man som jag, och många andra här på forumet gillar att bus köra och att åka fort. Ja då får man var tacksam för den säkerhet man har, och absolut inte skära ner på den.

Som jag läste i ett annat inlägg men kan inte minnas från vem just nu. Men det lätt väldigt sant.

-De som bytar ratt till en utan airbag är oftast de som behöver den bäst.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Haha.. Det låter som en vis man! =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Det är enkelt att släcka lampan, ett motstånd på 2.2 ohm fixar detta. Det största problemet är att fixa kontakter till tuta och airbag om du inte vill klippa bort de som sitter på orginalratten. Jag hittade en begagnad släpring på annons och tog kontakterna från denna. Jag kan maila bider på hur du skall löda på motståndet på måndag. Har ingen mail hemma och givetvis inte bilderna på jobb datorn.

/Fredrik
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Haha, det var möjligen inte heltsonika som skrev det inlägget? ;-)
da
8
danjiel
bmw 320 coupe M-95
tack för alla bra tips...jovisst kanske det är dumt att ta bort airbagen men den som sitter i nu är så jäkla ful.ratten som jag ska sätta i är förövrigt en bmw m ratt..

danjiel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.