|
|
|
|---|---|
|
Jag har just köpt min första BMW, en 523iA -99, vilken otrolig maskin jämfört med den Volvo 945 Turbo -92 jag hade innan! Väghållningen är helt suverän, känns som att dra runt med ett X2000 på vägarna, sjukt stabilt och tyst. En sak som jag vill fråga om är klimatanläggningen, antingen är jag puckad och förstår den inte eller så är något fel på den. När jag kallstartar bilen så drar den på en ordentlig värme och bilen blir varm väldigt fort. Men när jag har kört i 20-30 minuter så börjar den blåsa riktigt kall luft och detta är mycket störande (å dessutom fryser jag...). Jag misstänker att den gör detta för att ta bort fukt ur kupén, men det slutar liksom inte att blåsa kallluft! Körde bilen igår i c:a 7 mil och trots att anläggningen stod på 22 grader så blev det så kallt att det ångade om min andedräkt! Om jag höjer temperaturen rejält, till 29-30 grader så slutar det förvisso att blåsa kallt, men till slut blir det för varmt. Men detta innebär att jag hela tiden måste ställa om klimatanläggningen och detta tycker jag ju just är något man inte vill hålla på med när man har en klimatanläggning. Jag kör just nu utan att ha stjärnan intryckt eftersom det står att denna inte skall vara aktiverad om det är kallare än +5 grader. Så, min fråga är det fel på mig eller klimatanläggningen? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låt bli och ställ varmt kaffe i mugghållaren :) Stjärnan ska alltid vara intryckt ovsett årstid. Annars immar bilen igen. Samt att AC kompressorn får möjlighet att hoppa igång då och då och smörja packboxen. Autoläge till Stäng mittenutblåsen på instrumentbrädan och där ska det stå på så många röda prickar som möjligt. Har du en massa varmluft blåser ut där speciellt om det blåser ned åt. Så kan det lura klimapanelens termostat och ställa om till kallluft. Kolla så du inte har en massa damm i de galler som sitter bredvid tempinställningen, i panelen sitter en lite sugfläkt, när du stängt av bilen och allt är tyst lägg örat emot klimapaneln och lyssna om du hör fläkten, den suger in kupeluft till termostaten som sitter i panelen.(den stannar efter 16 minuter efter att du stängt dörren) Det kan vara mjukvaruerror också, prova att ta bort BÄGGE batterikablarna från batteriet och lägg ihop + och - kabeln några sekunder vänta sedan 20 minuter innan du sätter tillbaka kablarna på batteriet. Hjälper inte det så är det nog dags att ev ta en tur till BMW och kolla ev felminne i klimadelen ev omprogramering. ///MVH Hasso Länk |
|
kliman kan alltid stå på tex. 21 grader ....sen behöver du bara ställa reglaget som sitter upp till i mitten på instrumentbrädan mellan utblåsen.... ställ den på fullt det är kallstart,sedan behöver du bara reglera ner den en bit i taget till behaglig temperatur uppnåtts.... AC ska ALLTID vara på även vintertid....!! Den kommer att hålla längre...felet många gör är att dom stänger av den vintertid...men då finns en risk att packningar torkar samt att det kan finnas lite vatten i systemet efter en *Fyllning* ibland fyller man med begagnad vätska för att kunna göra en så kallad *svartfyllning* då kan det finnas vatten i den...och om man då inte låter kompressorn gå på vintern så ligger vattnet still i systemet och det börjar att rosta..... Lycka till.... |
|
|
Nu kom jag äntligen ihåg att gå in hit och tacka för de bra tipsen! Lite väluppfostrad försöker man ju ändå vara! Jag har ännu inte haft tid att försöka med ovanstående åtgärder, hittills har det funkat rätt bra bara genom att helt enkelt höja värmen. Men så snart jag hinner så skall jag testa det där med batterikablarna. Tack än en gång! |
|
|
Hej Castlord Jag har precis samma problem som du. Som Hasso säger kan det vara problem med den lilla fläkten som suger luft över kupesensorn. I min bil har jag kollat detta genom att släcka en tändsticka främför det högra gallret (det vänstra är bara en dummie). Ingen rök sögs in genom gallret. Det gick inte att åtgärda genom att dammsuga heller så det som återstår är att ta isär klimatreglaget. Det som händer när du kallstartar bilen är att bilen kollar utomhustemp, tempen på kylvätskan, din önskade inställning samt kupesensorn (som i detta läge är kall) och baserar det önskade kupeklimatet på detta. Därför fungerar uppvärmningen till en början. Efter ett tag baserar klimatanläggningen mer av sin information på kupesensorn för att kunna reglera klimatet. I detta läge har sensorn värmts upp ordentligt av kringliggande elektronik eftersom den inte kyls av kupeluften. Resultat är att klimatanläggningen tror att det är väldigt varmt i bilen och drar på kalluft. Lycka till //Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.