AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.874

Nurburgringresa.. va måste jag göra?

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hej allt folk me bil av rätta märket!! Jo jag har planerat att eventuellt åka ner till Nurburgring till sommaren. Jag har aldrig vart där tidigare så jag vet inte vad jag måste göra. Är det bara att åka ner och betala och köra eller måste jag förboka på något sätt?
Vore ju taskigt läge att åka ner och sen inte få köra pga att Bosniska föreningen har sitt årliga lådbils Grand prix där eller nåt;)

TACKSAM FÖR SVAR!!!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
I princip är det bara att åka ner och köpa åkbiljetter på plats. Det finns lite olika biljetter beroende på hur många varv du vill köra.
Men du bör kolla upp så att banan inte är stängd pga tex tävling.
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Tja, jo det stämmer med vad red_wings skriver. det är ca 85 mil från malmö och det kostar typ 15 Euro per varv. 120 euro för 10 varv tror jag.

852
Sörpan
325xi -02
Här finns hur mycket som helst att läsa:
Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Här har du kalendern för 2006: Länk
Passa också på o boka Ring-Taxi: Länk men var ute i god tid!

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
faktum är att dom ofta har "lådbislrace" på kvällarna dom helger där är större arrangemang, lådbil ä väl inte rätt term utan babyracers med 3 hjul som oftast, full fart ner för Breidscheid mitt i natten är en udda syn jag inte glömmer i första taget, åk för tusan ner men boka upp ett par dagar och se till att ha fräscha däck och bromsar för det lär gå åt en del sådant om du kör M bil..

i stort sett det roligaste du kan göra med din bil, lite som att bilen har hittat hem.

har skrivit en del för några år sedan som kanske kan vara skoj att läsa innan du kör ner, www.bimmer.se/nurburgring

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Kolla när det är lpper för turistkörning och försök vara där på vardagar då det är mkt mindre folk på banan än på helgerna.

Se till att klotsar och däck är i bra skick innan du åker för en dag på banan med std däck och std bromsar sliter hårt på grejerna.

Och glömm inte att hålla bra koll i backspegeln när du väl är där ;)

/// mstrutsen
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
tack för hjälpen. HEHE backspegelns glas får vara väl rengjorda så man hinner uppfatta alla förbipasserande i tid... (oj där kom en brud i en trabant i ca 100 km/h fortare än jag förbi)

Är inte ringtaxin/ nån av dem en M5?

Ska bli ruskigt kul att få ratta några varv på den banan..

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
852
Sörpan
325xi -02
Alldeles riktigt, Ringtaxi är M5.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Måste säga att de är riktigt synd att det inte finns samma möjligheter i sverige att bara åka till nån bana/betala och köra av sig. Tror det hade gynnat samhället på många sätt.

Det ger ju inget att ligga på som fan på en vanlig väg. Inte mig iaf.
Slippa att va nervös för att de står en älg efter nästa kurva eller att få möte samtidigt som man skär kurvan..

visst skulle detta säkert kunda hända på en bana också men chansen är ju i mitt tycke minimal...

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
RH
12
RH
Z3M coupe -99
för att få ut så mycket som möjligt och för att få en minnes bild så försöker jag se så många ringen varv som möjligt (går att ladda ner på rejsa)
det hjälper ialla fall mej otroligt mycket i att hitta runt denna svåra bana.
tider och andra som skall ner finns där oxå, att få några varv i en bil med erfaren förare är oslagbart.
Bilen tycker jag själv att den skall ha genom gått en ordentlig service innan resan (glöm inte bromsolja och belägg!) och titta över däcken, de behöver inte vara R-däck utan bra vanliga däck.Det kan vara solsken vid påsläppet och så har du ösregn vid de bortre delarna.
själv skall jag ner över påsk och vädra min ny inköppta z3m coupe, åker även ner till oltimer i slutet på sommaren(trailar ner gammel Porschen för några varv)
Hoppas att du får en trevlig tur och att du upplever den otroliga känsla som omger denna enkelriktade motorväg!

su
47
supercharger
530 Touring -03
Hej,

Ringen är en riktig höjdare, du kommer inte att bli besviken !
Tänk på att de flesta böjar är skymda ! så rekommenderat att ta det lugnt i början. På helgerna är det oftast mycket trafik och många riktigt snabba förare, vardag kvällar är mycket lugnare. Om du ska köra på en helg, så var där tidigt när de öppnar alt sent precis innan de stänger.

Mycket nöje !!!

Ha
1
Hajor
330i 2002/06
För den som vill lära sig att hitta runt Nürburgring på ett pedagogiskt och trevligt sätt kan jag varmt rekomendera Länk.
Det är en BMW-klubb som hyr banan och anordnar en 3-dagars förarkurs. Jag deltog i fjor och om jag kan få semester under rätt vecka kommer jag att delta i år också. En glad man från broderlandet har skrivit en artikel som du hittar här: Länk Följ länkarna så hittar du tre filmer som kommer från tillställningen.
Bli inte avskräckt av att 2 st M3 CSL och en 630 är i centrum på filmerna, den snabbare av CSL'erna vann "uppkörningen" som avslutade kursen.
Spannet i min grupp var från en 116 vars förare aldrig kört på bana tidigare över en E30 318, E46 320 + 330 till en M3 CSL mm. mm. Samtliga log från öra till öra efter varje körpass. Gruppledaren hade tävlat flitigt på Nürburgring i sin ungdom, nu jobbar han på BMW's testavdelning i München. Han körde en (tjänste) E90 320d fortare än de flesta trodde var möjligt. Dessutom talar han bra engelska!

M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
kolla öppettider på www.nurburgring.de under nordschleife.
4st varv kostar 64 euro = 620kr ca.
1st varv 19 euro.
billigare ju större paket med andra ord.

mitt tips är att oavsett bil så byt till racebromsvätska och hårdare belägg.

kom hem i morse därifrån helt sjukt kul!!!

hotell kostar bara 500kr /natt gång avstånd från nurburg by till entren.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Länk

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.