|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag va på bilprovningen idag och fick anmärkning på att det läckte för mkt olja ifrån motorn! Jag har vart nere och kollat på bilen nu och hittat ett ställe där det läcker ifrån(som jag hoppas på är det enda) Vad jag funderar på är vad det är för packning som är otät och tänkte därför fråga om er hjälp! Jag har luskat lite och kollat på nätet vad det kan vara för packning och jag har hittat en som kanske stämmer in, nr 4 på bilden eller är det nr 10? Länk Vad tror ni om den? Jag tog några bilder också som kanske kan hjälpa lite: Länk Länk Vad tror ni? Om det skulle vara packning nummer 4 som verkar sitta lite knöligt till, är den svår att byta eller är det verskstad som gäller? Någon som kanske har bytt den och kan säga hur lång tid det tar? Antar att de kommer gå på en del tusenlappar om man skulle lämna in den?!? Tack på förhand! Hälsningar Michael | |
|
hum, gick inte att hotlinka till realoem så gör ett nytt försöka med hela adressen, hoppas den funkar! Länk som sagt, är de packning nr 4 eller 10 tror ni? |
|
|
torka av motorn ordentligt, starta den och låt gå en stund, kolla vart det läcker. så gör nog alla andra här.... Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| jag vet var det läcker, behöver bara hjälp med att bestämma exakt vilken packning det är som läcker! | |
|
Det är förmodligen dags att byta båda två! Jag har bytt båda dessa packningarna på min 518i, det är samma delar som på din. Inte så märkvärdigt, men den övre är lite bökig eftersom det tråget inte går att få bort helt. Man får försöka skrapa bort den gammla ändå, en packningsskrapa eller spackelspade är ett måste. Använd gärna CRC gasket remover eller liknande. Sedan får man trä in den nya packningen, men var försiktig eftersom den är väldigt bräcklig. Det tog ett par mig ett par timmar, men jag hade ingen brådska. Kan berätta att det var 20 gånger jobbigare att byta trågpackningar på 750:n, jag höll på en hel helg…: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
tack för infon erik! måste man demontera mkt för att byta den övre packningen? eller klarar man sig utan att riva ner tex kamrem m.m? måste man lyfta motorn? Jag va hos bmw igår och fick reda på att det skulle kosta 2500 kr att byta den packningen, lite saftigt enligt min mening! |
|
|
På min behövde jag bara lossa skruvarna, men det var trångt som sagt. Framaxelbalken är i vägen och gör att tråget inte går att få bort helt, på samma sätt som på min 750 (se bilden ovan). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
denna procedur har gjorts i vårat garage på en m42a...i det fallet plockades hela framvagnen ner och då blev det ju genast mycket enklare då man får av det övre tråget utan problem! skulle jag byta dom packningarna hade jag gjort på samma sätt, sånt där finlir är inte min starka sida :) MVH Johan K |
|
| då kommer min fråga, är det jobbigt att plocka ner hela framvagnen? :) | |
|
använd en motorlyft från ovansidan för att hålla i motorn så ska det räcka med några få skruvar för att kunna ta ner framvagnsbalken en bit och komma åt. 2 skruvar till motorfästena 4 skruvar till framvagnsbalken 1 skruv till styraxeln. om jag inte minns fel. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.