|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Kraftwerk> Om EMW tror jag du har fel... EMW bildades då östtyskarna började licenstillverka 500 serien efter andravärldskriget. Första BMW bilarna var licenstillverkade Austin. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
BTW, om man skall gå riktigt långt tillbaka i tiden, så är väl 1916 startåret för det som senare blev EMW, BMW.... BFW=Bayrischen Flugzeug Werke! 1918 blev Franz Josef Popp VD! 1922 antas namnet BMW inom gruppen. 1923 byggs första motorcykeln... 1928 startas Fahrzeugfabrik Eisenach A.G i det som blev DDR efter 1945 1929 byggs den allra första BMW:n (EMW:n) 3/15PS AM1 i Eisenachs´ fabrik En anan kul grej är att en viss Herr Hans Glas, börjar bygga BMW i Dingolfing 1967! Kultbilar som påminner om Renault Floride o VW...BMW/Glas! Coola sportcoupeér med små maskiner...dock Kul med BMW/EMW-historik!!! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
tryggve: Bitte antworten...!? Visst är det så att Östtyska BMW blev EMW, men inte från allra första början...om man skall vara "Messerschmitt" (Besserwisser...;-) "Echt"?...eller vad anser Du? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
KRAFTW: du får be AP lägga in en historielänk i menyn =) Nån mer än tryggve som kan fortsätta på quizen? 11= M88 |
|
|
14. Ok, jag chansar på Sauber men det kanske inte är dom du tänker på? Flåklypa |
|
|
12: M12/13 13: M10 14: BMW Sauber 15: S70/2 (627 hk) _______ //Niklas |
|
|
Kraftwerk > Hmm, måste hemma och läsa på lite nu... Men om jag minns rätt så hade de första bilarna faktiskt den vanliga blåvita propellern och hette BMW? Glas var väl ett eget bilmärke innan BMW köpte upp det? De Glas bilar som blev BMW/Glas var väl 1600GT och 3200? Ruskigt vackra är de i alla fall. Nä ingen Messerschmit här inte... de hade ju Daimler-Benz motorer... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Lite fortsättning: 16: Namnet Alpina kommer från ett företag som tillverkade vadå? 17: BMW har förutom bil och flygmotorer även tillverkat motorer till? 18: Vilken 3-serie BMW var först med EDC? 19: Vad hette den svarta lackeringen som var unik för M3 e30 Sport Evo? 20: Vilken M3 för gatbruk är den starkaste BMW har producerat? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Länk *BAWORAK* |
|
|
MAO: EMW= KOPIA på BMW som Heter EMW från då kommunisterna tog över. Länk *BAWORAK* |
|
|
16. Kontorsmaskiner -ALPINA Büromaschinen-Werke 17. motorcyklar 20. M3 csl |
|
|
16. Rätt 17. Delvis rätt, ett fordon till vill jag ha. 20. Fel /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
fyllecaj |
17. Marinmotorer, om nu båt räknas som fordon |
|
Fråga: Varför inte bara ställa en fråga och den som svara rätt får äran och ställer nästa fråga osv? Detta funkar på de andra siter som jag är med på so why not |
|
|
fyllecaj > Korrekt! Starre > Nu är inte Autopower som andra siter :) Bra idé, svara rätt på mina frågor så får du ställa nästa fråga! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| Är inte v10 i nya m5:an motorstarkaste m motorn !? | |
|
Flayer > Jo, men den sitter i fem-serie... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
20. M3 GTR Flåklypa |
|
|
Flåklypa > Korrekt. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Ok, då tar vi en lite lättare fråga för den övriga publiken. * Vad kallas BMWs variabla ventilstyrningssystem som funnits på många modeller sedan början på 90-talet? Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.