AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.257

Framsystem i min e34 ?

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hej!

Jag ska uppgradera ljudet i min Bmw 525tdsa -93 jag har stora stereo paketet. jag har förstått att i kickpanelen är det 5,25" bas och 2,5" mellan register i instrumentbrädan men hur stor e diskanten i A-stolpen?

Jag ska nått sorts DLS system nått att rekomendera?
ska man ha 2 eller 3 vägs??

Hur djupa får högtalarna var utan att ta i nånting?

Eller räcker det att dra om framsystemet direkt från stereon och bara köpa till delnings filter??

Jag ska även köpa 2st RF 12"or och RF monoblock. så det räcker med org storlek på framsystemet. onödigt att börja kapa nå.

Tacksam för svar
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Enklast blir det med ett 2vägs system, men då hamnar mellanregister och diskant så långt ifrån varann. Så allra bäst blir ett 3vägssystem, 5.25" midbas i kicken, sen 2.5"-3.5" mellanregister i gallrena i instrument panelen, den diskanter kan man montera på instrument brädan, eller i a stolpen om man känner för att bygga om lite. Du har väl diskanten vid backspeglarna nu? vet inte om/hur de kan gå att bygga om.

Ska du köra basar i bilen, så tycker jag inte du ska ens fundera på att driva framsystem på stereon direkt, de hänger helt enkelt inte med då, och då försämras allt, även basen upplevs sämre. Så steg ska du absolut ha. (min åsikt)

Det är inte så tajt på djupet, tror de flesta (eller kanske alla) dls system åtminstone passar. vissa 3.5" högtalare kan kräva "viss" modifikation för att passa under gallrena, hålet kan man få skära upp lite med kniv, samt luftkanalen på förarsidan sitter dåligt till, men ska visst enligt tips gå att mjuka upp med värmepistol och tryckas ner en bit.

Köper du ett komplett framsystem så följer det nästan alltid med filter, så du behöver bara ett 2kanalssteg.

//Simon
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Jo jag har diskanter i a-stolpen nu.

men jag har Sonys nya 4x52 watts DVD-spelare med Mosfet förstärkare så nog borde den klara av att driva ett framsystem utan steg..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
ja den klarar att driva, men hur bra? inte ens den bästa stereon du kan hitta med 4x50w är ens lika bra som ett seriöst slutsteg som ger 4x50wrms(tom. lägre effekt för att ändå vara bättre). Ska du köra med 2st 12"are så måste du ha slutsteg om du vill ha bra ljud, jag lovar, skillnaden mellan slutsteg kontra stereonssteg är enorm, allt blir bara bättre. men man kan ju börja med att köra på stereon, och senare uppgradera till steg, så man själv får höra skillnaden
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
2st 12":are spelar grymt högt så även med steg så kommer ditt framsystem ha jobb med att hänga med om du spelar fullt med basarna , som Xtracrispy sagt är steg på framsystemet ett måste om du vill kunna spela högt vilket det verkar som du vill med 2x12" basar.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Jag har en kompis som driver sitt dls kit med sin bilstereo(pioneer med mosfet förstärkare) å 3st RF 10:or i skuffen..

å det låter j*vligt bra och högt. Han e dessutom utbildad Bilbyggare så allt e avstämt och uträknat i minsta detalj.

jag får se hur jag kommer att göra de e ju först åt sommaren de blir aktuellt med att handla grejer.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Utbildad bilbyggare? var kan man gå den utbildningen?

Säkert låter det högt, men du öronen uppfattar de inte lika högt när man har ett bra framsystem.

Jag tror inte det finns en chans att hans framsystem hänger med 3st 10or, knappt med slutsteg, och knappast utan.

Det är för lite effekt helt enkelt

Här är lite info saxat från www.nardik.se

"Varför kostar ett slutsteg på 4 x 30 W 5000:- när man kan få en komplett CD-radio med 4 x 45 W, inbyggd effekt, för bara 1500:-?

Det är något magiskt med Watt. Om man bara har så många Watt som möjligt så kommer det att låta bra - en mycket vanlig missuppfattning.

Det finns många olika sätt att mäta effekten på, om vi börjar med CD-radion med 4 x 45 Watt. Där anger man en effektsiffra som har mycket lite med verkligheten att göra. Om man mäter CD-radion vid 10% distorsion (orent ljud) och vid 14,4 Volt så kanske den lämnar 4 x25 Watt, men redan vid 1% distorsion tycker en normal lyssnare att det låter dåligt. Uppmätt vid 1% distorsion och 14,4 Volt lämnar CD-radion kanske 4 x 12 W. I verkliga livet när CD-radion sitter monterad i bilen så har man som regel alltid spänningsfall och kanske inte mer än 12 V till CD-radion och då är vi nere på 4 x 7 W. Skulle man mäta effekten vi 0,5% distorsion över hela frekvensomfånget och alla utgångar drivna samtidigt så skulle många bilstereo uppvisa 0 (noll) Watt!

Ett seriöst slutsteg är effekten garanterad vid mindre än 0,1% distorsion och det över hela frekvensomfånget och alla kanaler drivna samtidigt. Man anger över huvudtaget inte någon max effekt som man gör på bilstereo. Det vanligaste är att effekten på slutsteg anges vid 14,4 V för då blir effektsiffran ända upp till dubbelt så hög än mätt vid 12 Volt! Om man skulle mäta slutsteg som man mäter effekten på bilstereo blev resultatet sådana fantastiska siffror att alla skulle förstå att det var "osanning", men det förekommer dock. Så se upp!
Ett riktigt bra slutsteg håller dessutom vad som lovas med bred marginal. Ett slutsteg av bra kvalitet kan du dessutom lasta ner, koppla in flera högtalare och/eller bryggkoppla. Att plocka ut 2 x 120 riktiga Watt från ett steg som är specat 4 x 30 Watt är inget ovanligt bland slutsteg av högsta klass."

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Oj, menar såklart att man uppfattar ljudet som högre med ett bra framsystem.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
jaja orka trönska.. jag har redan läst det där förut..

nog vet ja att de e alltid bättre med ett slutsteg.

iaf framsystemet han har kostade X antal 1000 lappar å de har jag inte tänkt lägga ner på en gammal bil.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ju dyrare framsystem desto viktigare med slutsteg, det handlar inte om priset.

Billigare system lämpar sig bättre att drivas på stereon
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
JAG HAR INTE NÅGRA VÄRSTING GREJOR TILL FRAMSYSTEM MEN JAG UPPLEVDE ATT DET BLEV BÄTRE LJUD OCH MER BAS EFRER ATT HA KOPPLAT DET PÅ SLUTSTEG I STÄLLET för cd:en
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.