AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
7.646

Att lackera själv

bole
Hejsan ... nu är det en plastlist som ligger precis under strålkastarn som spruckit på min E46-a 323-a och jag var på BMW o köpte ny...sen köpte jag 2 spray burkar o tänkte lackera själv...det var ganska lyckat..förutom att det blev lite pyttesmå bubblor efter klarlack...och då undrar jag...om jag nu ska göra om ..dvs lackera om..hur ska man göra det på rätt sätt...är det någon som har några tips? Elller beskriva hela proceduren, hur mkt ska man applicera av metallic lacken hur mkt av klarlacken hur länge ska det torka osv? nån?

tack i förhand

---
Min:
Länk Länk
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Slipa först med 400 papper. Sedan lägger du ett par (3-4 kanske) TUNNA lager med metallic. Lägg den gärna "torr" alltså att den inte blir blank.

Sen lägger du klarlacken i 2 lager, men dessa ska vara blanka. Använd en byggstrålkastare och lacka i ljuset från den, då ser du tydligt om det blir för mycket eller lite färg.
bole
ja har gjort så men d blev inte blankt..hur gör man för att d ska bli det? blev lite ...apelsinskalseffekt

---
Min:
Länk Länk
br
39
brodda
540ia -93
Så blev det för mig också ( apelsinskal ). Det jag gjorde var att våtslipa klarlacken och spraya tjockare lager, på gränsen att det börjar rinna, då blev det riktigt bra. Sprayade 6-8 lager. Jag lät inte klarlacken torka mellan varven så du kan testa det.

B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
När det blir apelsinlack, har du lagt för lite lack. Som brodda skriver.. nästan att det rinner. Det e en känsla man får skaffa sej. Men det finns en genväg. Lägg apelsin om du inte törs lägga ett tjockare lager. Men lägg många lager. Sen kan du försiktigt, utan tryck våtslipa med 1000 och 2000 papper. Sen Autosol och vax. Då kan du få den riktigt blank.
Am
569
Ambush
540i/6-94
fråga: Ska inte baslacken våtslipas innan klarlack för att minimera risken för "apelsinlack"?
bole
då krävs det nog att underlacken ska va tjooock :)

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Baslacken ska inte våtslipas innan klarlack.

Ett riktigt bra tips till alla som lackar hemma med sprayburk:

Ett stort problem kan vara att små dammpartiklar i luften förstör resultatet. Detta kan lösas genom att ni lackar i DUSHEN!

Maskera kaklet med t.ex gammla handdukar. Dusha sedan ner hela insidan av kabinen så luften blir fuktig. Detta binder allt damm!. Placera objektet på en låda i kabinen och lackera.

Garanterat dammfritt resultat.

ps det kommer att lukta skit i kabinen några dagar efteråt...
bole
mkt bra tips faktiskt..har hänt mig att det fastnat massa damm o grejs :/

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Eller utomhus en tidig sommarmorgon när lite av daggen hänger kvar i luften. Kan ju dock vara svårt att få det lika vindstilla som i dushkabinen:)
Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
Bra tips, synd att det endast funkar om man lever ensam, vetifan om sambon skulle uppskatta att man gör om duschen till en lackbox ^^
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hehe, lackbox-dusch och sambo lär INTE gå ihop. Himla fiffig lösning annars !
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ni får stå på er! Lite lösningsmedelslukt har väl aldrig någon dött av. Men jag ska inte vara för kaxig. Gjorde det själv i morsans dush:) Inga problems med någon sambop då. Mödrar är mer förstående.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Morsor är bra ! *s*
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Silicon i lacken? Prova med att slipa ner igen och tvätta ättiksprit och lacka om..

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Har inte med min M3a att göra men, har lackat i dusch, glömde dock fuktbiten så det blev dammigt. Maskeringen satt inte fast så lyfttrycket från spayburken flyttade maskringen. Ventilationen drog ut lukten i trapphuset, inte så populärt, men man lär sig... Detta var ett tag sedan men ser fram mot nästa försök. Ingen sambo att bråka med då heller, rekommenderas att undvika =) Mamma är snäll...

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Det var inte meningen att lyfta tråden, sorry...

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det där att lacka i duschen låter väldigt bra kanske lite för bra, då jag lackat mycket genom åren både i yrke och hemma med spray så den kunskapen har jag men tänk på att om luften är rå eller fuktig så får man fuktinslag i lacken antingen som grå partier eller hela ytan matt gråaktig förmodligen för att lösningsmedlet tar upp fukten i luften, lackade en gång en modell inomhus och diskmaskinen var igång i köket det räckte för att jag skulle sumpa den modellen bara tvätta av och börja på nytt och det gick bra, modellen var av metall men om det är plast kan det vara värre kanske slipa lite och lägga på mer färg och tyvärr problem kan det bli med fuktig luft, bara en tankeställare men idén var bra
mvh Uffe/bildock
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Bildock, lite OT men kom att tänka på en sak när du skrev om modelllackning. Hände ju ibland när man lackade sina modeller att man inte hade den rätta knycken och färgen blev för tjock.

Brorsan och jag lade då modellerna i bromsolja och vips så försvann färgen. Sen kunde man göra rätt och bli en nöjd modellbyggare. :-)

Kanske ett tips som kan komma till pass då man lackar mindre delar som har många veck och prång som kan vara ett h-e att slipa.

Niklas

Fransosen
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det var trevligt att få ett tips i modellmålningen, ang bromsoljan lär det visst fungera men jag har hållit på med lackering och målning så länge så jag har andra medel till gammal färg och skulle jag sabba en modell som är av metall så tar jag bara lite thinner medan färgen ännu inte torkat och då skjöljs färgen omedelbart bort men tack för tipset!
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.