AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.337

Köpa E38 från tyskland?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Funderar på att köpa en 740 E38 från Tyskland, då utbudet på frächa välutrustade är starkt begränsat i Sverige.

Funderar på årsmodell -97 eller nyare, då ska väl barnsjukdomarna var borta!?

Under 15.000 mil, men gärna ner mot 10.000 mil.

Hur mycke får man räkna med att betala för resp årsmodell 97 å frammåt?

Newtonmeter är det enda som räknas!
Scheckheft
Hej
Att hitta en nio år gammal bil med ärliga 10- 15t mil blir väldigt svårt. Även faceliftmodellerna blir svåra att hitta med detta miltal. Inriktar dig hellre på skick och historik än miltalet.
Denna 750 är till salu hos Schwaig i Tyskland:
Länk
Iof en seriös handlare men motorhuven behöver ny lack samt att framvagnen behöver en renovering.
12990 Euro + importkostnader + det som ska åtgärdas. Bara ett litet prisexempel.
En på 740 Blocket även om säljaren begär ett fantasipris:
Länk
Inte mer än 75 -80tkr om bilen är i ett fint skick.
Nog tycker jag att du ska titta i Sverige i första hand. Det gäller att ha tålamod.

Mvh
Scheckheft
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag köpte själv i Sverige, men utbudet är som du skriver större i Tyskland. Angående årsmodell kom det en stor uppdatering modellår -99 (tillverkningsdatum 98/09 och framåt), så jag skulle rekommendera att du hoppar över -97:or och tidiga 98:or. Sök på "facelift AND E38" på forumet så hittar du mycket mer om detta.

Själv skulle jag ha köpt från en aukt BMW-handlare om jag hade handlat i Tyskland. De har inte de allra lägsta priserna, men du blir inte lurad och det är värt en hel del. Verkstadskontot för en E38 i dåligt skick sticker i allmänhet iväg rätt ordentligt.

Angående utrustning så har jag följande synpunkter efter ett halvår med E38:

-Navi är grovt överskattat.
-PDC är toppen när man parkerar, men håll sensorerna rena för bästa funktion.
-Elstolar är trevligt men inte nödvändigt.
-Elrollo är faktiskt riktigt användbart, inte för det den är tänkt för (hålla ute solvärmen) utan för att slippa bli bländad av eventuella bakomliggande bilar med feljusterade strålkastare vintertid.
-Regnsensor är mest en gimmick.
-Elbaklucka är småpraktiskt i vissa sammanhang, men går att leva utan.
-Elratt är också en gimmick, men att slå sig ner i bilen och se ratten automatiskt glida ned till rätt position ger en stark "sju-serie-känsla". ;)
-Xenonljus är mest en utseendefråga.
-Webasto tror jag är bra (har det inte själv), särskilt om du bor norrut.

Ovanstående är naturligtvis mina personliga uppfattningar, det finns andra på forumet som skulle säga precis tvärtom punkt för punkt. :-)
GunnarG:
"Xenonljus är mest en utseendefråga"
.....nja, där kan jag inte hålla med dig. Jag tycker dels att det är ytterst nödvändigt därför att det ger ett så grymt mkt bättre ljus, dels blir en 7-serie snikutrustad i mina ögon om den saknar xenon. Jag tror att bilen blir svårsåld om den saknar denna option.
Annars kan jag hålla med dig till 100% om resonemanget angående övrig utrustning och tankar kring dess nödvändighet!

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Rolex som xenon samt att jag personligen gillar regnsensor och webasto. Självklart saker som man kan klara sig utan men jag tycker lite av grejen med att köra en 7:er är ju att det ska finnas mycket utrustning nödvändig såväl som onödig ;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Rolex OM xenon...

___
//Ulf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Gunnar, Håller def. med dig i din summering;)

Xenon är mkt. mer än utseende..
Navi är ett mkt. användbart tillbehör. Allra hellst om den råkar vara en MK4(DVD).
För att fixa bakomvarande bländande bilar finns ett annat bra option att till gå. Aut. avbländbara speglar, modell Electro chrome!
Regnsensor är mer än en gimmick.
Webaston kan du däremot gott vara utan, då den bara värmer kupé i den fabriksmonterade versionen.
Mina ovanstående synpunkter baseras på verklighetsupplevda upplevelser, då jag dagligen har två E38:or till mitt förfogande att jämföra mellan. En "utan" options och en med.
Som sagt, mina "helt" personliga tankar...

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PJ: Det är väl just i kupén det är trevligt att få lite värme på vintern ;)

Kan gissa att en kombinerad motor/kupévärmare kanske är bättre men jag gillade den fabriksmonterade webaston jag hade i min 540 och det är en utrustningsdetalj som jag saknar just nu... Vet inte vad det finns för alternativ att eftermontera som inte kräver en extern strömkälla?

___
//Ulf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har bara haft problem med min så jag kanske är lite partisk i frågan :/
Enligt ett tidigare inlägg här på forumet så har en forumanvändare lyckats att få BMW i Västerås att montera bort en backventil för att även få cirkulation i blocket från den originalmonterade Webaston. Enl. hans egen utsago en mkt. lyckad operation. Så helt utdömd är den inte ;)
Men kör man under 5 mil per dag, så är daglig anv. av Webasto utan att ladda batteriet externt minst en gång per vecka inte att rekomendera.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade min två vintrar och den funkade utan problem. Blev väl ofta 2 x 2,5 mil per dag och användning av värmare på morgonen och ibland på kvällen när man skulle hem från jobbet. Hade inga problem med batteriet.

___
//Ulf
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vad säger panelen om denna? Har sett denna bil under en längre tid nu, minst 3-4mån.

Länk

Eller denna?
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jaha, nu blev det fel....provar igen

Nr 1
Länk

Nr 2
Länk
Scheckheft
Hej
Nr 1: utan TV/Navi - lär bli svårsåld.
Nr 2: ok utrustning, inte mer.
Som Programmer är inne på är de flesta E38 spekulanter ute efter mycket tillbehör.
Sedan ska man vara medveten om att utbudet av E38 modeller hos BMW i Tyskland är liten och håller på att minska i rask takt. Vanligt att dessa vagnar säljs till fristående handlare som t ex Schwaig i Nürnberg.
Angående priser för respektive årsmodell är det svårt att ange en generell summa. Allt beror på skick, utrustning och hur fort handlaren vill bli av med bilen. Sedan vet jag heller inget om Tors budget. Hur mycket får bilen kosta?

Mvh
Scheckheft
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Sant Scheckheft, 7-serieköparna är nog dom kinkigaste av dom kinkiga=)

Jag förvånas prisspannet på 740 hos tyska BMW-handlare, de två jag länkade hörde till de billigaste på bmw.de med facelift. Bilar som inte är mer än 1-1,5år nyare med liknande miltal kunde ligga uppemot 18-19k euro och det känns väldigt mycket i jämförelse. De dyrare bilarna var dock ofta bra utrustade.

Min högst personliga uppfattning om utr. i en 750

TV/Navi * Kul helt klart med Tv som körspärren är bortkopplad på. Annars inte. Och snart blir det digitalsändning. Navi är ju högst personligt, om man utnyttjar eller inte. Knappast till och från jobbet väl?..*s*

Xenon* Visst lyser det mycket bättre. Men priset på nya lampor står inte i relation till mervärdet. Tror inte att en tio år gammal bil är lättare att sälja med xenonlysen va?

PDC* Lysande!...Men håll rent dom ja.

Webasto* Kanonidé, men se upp. Batteriet gillar inte frekvent användning, såvida du inte kör långt långt.

Elstolar/ratt* Känns absolut nödvändigt. Annars kan man ju börja undra faktiskt.

EDC* nej tack. Samma förklaring som xenon.

Och Tor!..Jag hoppas inte du betalar mer än 80 papp för en 97:a i Sverige. Bilen är dyr att äga, och svår att sälja. Tänk på det.
Att hitta en 97/98:a i Tyskland, som gått under 15 tusen mil, blir inte lätt. Vem köper en sådan bil i ett land som slukar mil på vägarna, för att ha den i garaget?...20 000 mil har ingen betydelse. Det viktiga är dokumentation på besiktning/service/verstad.

Lycka till!
V12, självklart

Scheckheft
Hej
jaken: angående priser hos BMW Åf: att begära nästan 15000 Euro för en 97:a med ingen märkvärdig utrustning alls övergår mitt förstånd. Vill man inte sälja?
Ett annat prisexempel: denna 750 årsm 00 såldes för 12 400 Euro inkl "Sachmängelhaftung" och garanti på bl a motor, a-lådan, bromsar mm.
Länk

Mvh
Scheckheft
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har haft E32 750, så V12a köper jag inte igen, marginell skillnad på gångkultur och prestanda och nog så häftigt soppakonto + att man får plastkulsproblemet i lådan.

Är det värt att slanta upp lite mer för en 99a och få facelift Vanos-motorn osv?

Varför jag vill köpa i tyskland? Jo, helt enkelt för att det finns fler frächa vagnar där ner i SYDTyskland, där bilarna sluppit, vinter, kyla och salt. Sen är det som sagt svårt att hitta en bil med rätt utrustning här hemma.

Absoluta krav:

Automat.
Komfortstolar.
Läder.
ACC.
TV/Navi.
Cromeline (eller vad de nu heter, inte en shadowline)
Stora datorn.

Hellst vill jag ha:

Bensinvärmare
Stolsvärme
Servotronic
EDC/EDC III
Elratt inkl värme
DSC+T
Xenon
Dubbelglas
Regnsensor

Tor
M5 Touring -2008

Vill inte köpa en "snikutrustad" och sen känna att varför köpte man inte de och de!

Kör en hyffsat välutrustad MB 500E -92 idag och önskar mer lull lull i nästa bil!

Tor
M5 Touring -2008

Hur var de med komfortstolarna? Blev dom standard på -99orna? och med massage?

Hittade några i sverige som verkade lite intressanta.

Va tror ni? Junk eller?

Från bytbil

Nr 1
Länk
Nr 2
Länk
Nr 3
Länk
Nr 4
Länk
Nr 5
Länk
Nr 6
Länk

Och några från blocket

Nr 6
Länk
Nr 7
Länk
Nr 8
Länk

"Har haft E32 750, så V12a köper jag inte igen" - du är medveten om att det sitter en M73 motor i en E38?
Visst är det värt att hosta upp en slant till för M62/TU motor.
"SYDTyskland, där bilarna sluppit, vinter, kyla och salt" - där är du tyvärr helt fel underrättad. Södra delen av Tyskland har inte sällan mer snö än den norra delen. Salta gör man i hela Tyskland. Däremot är vintrarna inte lika långvariga som här i Sverige.
Komfortstolarna blev inte standard hos 740 modellen, ej heller massagefunktionen. Båda delarna ingår dock i Innovationpaketet.
Med ACC antar jag att du menar klimaautomatik?
ACC betyder annars aktiv hastighetreglering på BMW språk.
Angående bilarna du länkar till:
svårt att säga utifrån bilderna. HGL är på tok för dyr.
Wheelkick har en läcker Individual men om företaget vet jag inget

Mvh
Scheckheft
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Nr 3 tycker jag verkar vettig, dock saknas komfortstolar vad jag kan se på bilderna.

Angående 750 så var det en tråd uppe om bränsleförbrukningen rätt nyligen och de flesta verkade överens om att E38 750 inte drog mer bränsle än E38 740.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.