|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en polare som jag åkte med imorse till jobbet i hans 318is. Efter ca 2 mil så hugger det till lite och bilen dör i ca 110km/tim. När vi sedan försöker starta så låter det bara konstigt men verkar ändå som motorn går runt. Tog inte lång tid innan batteriet inte orkade dra mer. Vad kan det vara som hänt? Kanske ska tillägga att avgassystemet var paj sedan innan. Tacksam för svar. | |
| Kammremshaveri. | |
| aj då...tror du verkligen det? Hur mycket kan det gå på om man lämnar in den? | |
| Hur långt har han kört med bilen med nuvarande kammrem? | |
| Det vet jag inte men han har inte bytt den under sin tid som ägare iaf. ca 3-4år och kanske 5-6000mil. Den har alldrig varit inne på service heller under denna tid. Vad tror du det kan kosta att fixa kammremmen och det? | |
|
Det är bara det att en 318is inte har någon kamrem, den har kamkedja!!! När en kamkedja/rem är av så surrar det bara lite halvlågt, alltså ingen antydan till att startmotorn går runt!!! Eftersom du anser att motorn verkar gå runt, är det inte kamrem/kedje ras, jag tror på generatorras, verkar som om den varit dålig och inte laddat upp batteriet under körning som den ska för att sedan ge sig helt. |
|
| Är det 16-ventilaren han har? | |
|
Nicklas hörnell, om en kamrem/kamkedja gå är det ganska ofta totalt motorhaveri, sönderslagna kolvar, ventiler, hela toppen är åt helve*e bl.a. Skulle man då renovera en sån motor, skulle det nog bli mängder dyrare än o köpa en ersättningsmotor för ca 5-6000kr Beemer, a way of life. |
|
|
Den modell som marknadsfördes i Sverige som 318is-88 har kamrem, det är en M40 i den. Hur många startförsök gjorde ni innan batteriet tog slut? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
det är en 93a för det första. och ja det är 16v. Jag kan inte säga att det var motorn som gick runt men det var nått som rörde sig iaf. och batterilampan lyste inte innan den dog heller. Försökte starta ca 3-4 gånger innan det inte gick längre och batteriet blev svagare. |
|
| Men kan bilen bara tvär dö i så hög hastighet om det är generatorn som pajjat? verkar konstigt tycker jag... | |
| Lyfta på ventilkåpan så ser du om kedjan sitter kvar. sitter den kvar så kan du utesluta kamkedjeras. | |
|
kanske kan vara så att om den inte laddar som den ska så kanske den "elektroniska" insprutningen stryper.?? |
|
|
Det låter som om bilen inte laddar som den ska. Jag är skeptiskt till elfel/kortslutning/kabelbrott som skulle kunnat slå ut bilen, bla bränslepump osv då den är för ny för det, om ingen pillat med det elektriska förståss, kanske onödiga stereo operationer? Hm något som rörde sig, kan säga att det som låter när kamremmen/kedjan gått av är ett svagt bzzz bara, det ska gå lätt dvs tändningsläget har inget motstånd som det får normalt då bränslet byggs upp och pumpen ska starta så bilen kan tända till. Är det ingen motstånd i tändningen dvs nyckeln går lätt så är det kamkedjeras. Men som sagt lyft på kåpan så får du/ni ganska snabbt svar, det var så jag gjorde när min rem gick av. Men som sagt jag är skeptisk till det! |
|
|
Kolla batteriet först, inklusive dess anslutningar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jag råkade ut för likande sak på min 318is m42 för snart två år sen. på min gick kullagret till nedre kugghjulet nr 11 på denna bild: Länk toppen blev skrot, resten klarade sig efter att ha grovstädat motorn och fått tag i alla kulor och plastskräp som blev över. själv "fästet" där detta kugghjul är skruvat i blocket är också en svag punkt. så för att kedjan sitter kvar så behöver det inte vara ok för det. jag lyckades få tag i en begagnad topp för 1700 och hjulet för 300 och packningar + topplocksbultar för nån 500-ing. gjorde jobbet själv, tog sin stund att leta upp alla trasiga grejor och pussla för att kolla att jag fått ut allt... :( men du rullar hon på! Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Hej hej! Kanske ska lägga till att han inte har bytt olja på ca 8000mil men det vart bytt ifjol när topppackningen blev bytt. |
|
| Att inte byta olja på 8000mil är inte att rekommendera, är inte den bytt på så lång tid så undrar man ju vad för andra saker som också inte är bytta? Jag menar olja är det enklaste att byta och hoppar man över den biten lär ju en del andra viktiga saker också inte ha utförts, tänker på tändnings grejor, kan vara en hel del som är slut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.