|
|
|
|---|---|
|
Har precis handlat en 535 iA och vilken skön bil :) Men det finns lite huvudbry: Min bil immar lätt igen ifall jag inte har knappen intryckt för rut-defrost men då går motorerna på FULLT. Jag kan alltså inte reglera varesig värme eller fläkt hastighet? Ska det vara så? Sen var det lite snack om att 535 äter kammar om det inte sköts, Hur upplever man detta. Tycker att det tickar till om lyftarna när man från tomgång gasar på lite. Men låter inget när man startar kall eller står på tomgång. Bara när man ger på lite gas? Sen en sista oljefråga: Hur lång tid tar det innan eran oljetryckslampa slocknar?? Min tar ca 4-5 sec efterstart???? Med Vänliga hälsningar Acke | |
|
Hej och välkommen, V1;Värme + fläkthastighet ska du naturligtvis kunna reglera hur du vill. Hur menar du med att motorerna går för fullt? Vilken klima har du? 2; Det ska ticka om en 535a, inget att vara orolig för, hur mycket är ju naturligtvis svårt att säga, men ta dig en titt på "kammen". Ser den ok ut och det inte är öronbedövande tickningar så är det ok. 3; 4-5 sekunder är väl lite mycket kanske, min slockanr nog efter någon sekund, men är det kallstart tar det ju lite längre tid. Har du tillräckligt med olja? *BAWORAK* |
|
|
Testa invändig motortvätt + oljebyte. /Peter |
|
| mycket bra bil utan tvekan, det första du skall kolla är oljeröret som smörjer kammen!! livsviktigt för hållbarheten, lyft ventilkåpan och kolla så dom två bultarna sitter fast, eller ännu bättre byt brickorna och spänn bultarna med moment!!!!! sen oljelampan, behöver inte vara nån fara, men ibland så blir oljepumpen sliten i övertrycksventilens lopp, men prova först att byta olja filter och kontakten, sen så har du säkert fukt i golvmattan och isoleringen!vidare så brukar man förväxla en kass kam med insprutarna som kan låta rätt mycket ibland,men kolla först kammen och röret, m30 motorn är en av bmw bästa motorer om den sköts bra! | |
|
Välkommen till forumet och grattis till bilen! 1. Jag antar du har stora kliman (med knappar och liggande hjul), och då ska den bete sig som du säger. Prova att byta mikrofilter i bilen, det brukar göra underverk! 2. Kan vara så enkelt att det är dags att ställa ventilspelet. 3. Kolla backventilen vid oljefiltret: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Läs även: Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
hu...Vilket drag det e i detta förum :) Tack för alla svar. Jag har nog precis som ErikW säger stora kliman. Vart sitter mikrofiltret? Sen så visste jag inte att man kunde ställa ventilspelet på dessa?? Men då får jag ordna det. Och framför allt ordna oljetrycksventilen. Tack för det me:) Mvh Acke |
|
| skulle det vara oljepumpen som är dålig är den lika lätt att byta som på e28 tror jag!! | |
|
Hm Jaha, då har man rivit lite då. Bytte microfiltret och det var ju inga större bekymmer. Sen rev jag toppkåpa och då satt en av bultarna till olje röret som går över kammer LÖS!!!! Alltså hade gängat upp sig nästan helt*!! Så jag plocka ner den och inspektera röret samt gjorde rent den. Nu måste jag införskaffa nya alubrickor så det tätar. Sen vad det gäller backventilen så känns den otroligt slapp men man måste riva hel filterhållarn för att få bort den va?? Mvh Acke |
|
|
Hur såg kamnockarna ut? De ska vara blanka och jämna. Jo, så är det! |
|
|
ju då, kamnockarna såg blanka ut utan ojämnheter och så. Måste få ihop det bara och se ifall det blir bättre. |
|
|
En anna fråga: Hur hårt drar man banjobultarna till oljeröret?? Har rivit allt men vill inte dra för hårt. Snabba svar önskas |
|
|
de bultarna finns i en uppdaterad version på bmw, vet inte riktigt skillnaden men de ska ha streck på sig har jag för mig, annars kan de ju inte kosta många kronor på bmw... /M |
|
|
okey men jag tänkte sätta en halvdroppe locktite på mina och dra de rätt moment. Men vilket är det ??? Ingen som har boken? Mvh Acke |
|
|
hehe känns lite som att snacka med sig själv :) Men men Jag plocka ner backventilen och försökt att töja lite på det MEN det sitter 2 backventiler i oljefilterhållaren. En som släpper in oljan och en övertrycksventil.(Misstänker jag) Övertrycksventilen har en betydligt hårdare fjäder en den andra backventilen. Skall det vara så, att backventilen har en klenare fjäder??? För min känns ritkigt slapp i jämförelse. Gjorde en "Blås" test och det funka väll hyggligt. Är det rätt nu eller skall jag byta fjäder ?? Eller nått? Mvh Acke |
|
opus |
Hej Acke! Har kollat i Haynes GDS handbok och momentet är M6(normal) och M8(banjo) ska dras med 10 Nm och M5 med 5Nm på bultar rill oljematningsrör. Låsolja kan vara bra om de rackarna gängar upp sej. Var lika på min. opus |
|
Apropå tickande ventiler så hade jag min inne hos en stabil BMW mek i JKPG. Jag tyckte det lät för mycket men blev tillsagd när jag hämtade bilen att han inget gjort något, då det SKULLE låta "lite". Han kunde få det helt tyst men då är inte funktionen optimal. Men när man kollar själv kan det visserligen vara svårt att veta hur mycket "oljud" är tillräckligt!!! GRATTIS till 3,5:an tqacke!! |
|
|
Håller med "BMW-meken",man bör bli "orolig" när en M30 går tyst(för tyst). En "för tyst" M30 som är detta pga konstaterat för snålt ställda ventiler är ett"bra" sätt att bränna ventiler o säten på...t.ex. Mvh Janne. |
|
|
tack för alla svaren... Återmonterat allt snart så vi för väll se ifall oljetrycket kommer snabbare i framtiden. Mvh Acke |
|
|
hehe Var ute och starta bilen och lampan slockna efter dryga 2 sec. Mycket bättre. Sen en annan detalj, motorn är otroligt tyst nu iom oljebyte. Alltså förr så tickade det bra men nu så är den knäpptyst. Alltså verkliogen knäpptyst även när man gasar på så låter det bara mumma :) Ingen rassel, tickande eller nått annat. Köpte märkes mineral olja 10-40W och 20-50W och körde i hälften var. Vart skitbra... men tack för all hjälp gått folk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.