AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.541

Påfyllningsplugg på E34 automat 92?

sv
10
svema
BMW 525 Tdsa-92
Enligt BMW verkstad så skall påfyllningspluggen sitta till höger på bakre gaveln på lådan.Det sitter en plugg där som jag har skruvat bort,men innanför den sitter det en axel som går in i lådan så det går ju inte att fylla på olja den vägen.Det finns ingen plugg på sidan av tråget får det är ett väldigt lågt åljetråg.Finns det någon annnan påfyllningsplugg.Det sitter tre små pluggar pluggar på högesida en bit upp på lådan i framkant vad är dom till.
tacksam för svar.

Svempa
en sak som jag också skulle vilka veta faktiskt..

sen är det lite lustigt att det inte finns en oljesticka till automatlådan, det brukar det ju göra.

finns det en oljenivåplugg nånstans eller?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
sv
10
svema
BMW 525 Tdsa-92
Nu har jag fyllt på olja i lådan.Avtappningspluggen är liten och sitter i framkant på tråget och påfyllningspluggen sitter i i bakkant.Påfyllningspluggen är en stor insexskruv som man skruvar ur.Om man köper olja på BMW så drar man ut pipen på flaskan och kör ner en passande plastslang i botten,sedan får man täta mellan pipen och plastslangen på ett lämpligt sätt.I änden på slangen fick jag sätta i en bit bromsrör och böja den så jag fick i den i påfyllningen för det är trångt att få i slangen och så fungerar det ju som en krok också så den inte hoppar ur.Sen är bara att krama på flaskorna tills det är fullt enligt instruktionerna.Instruktioner hur man gör kan dom skriva ut på BMW verkstad.
och vad kostar olja på bmw?

ska man fylla på underifrån med olja då?
så får man dra ut slangen och dit med pluggen fort som F*N innan oljan rinner ut??? eller?

sv
10
svema
BMW 525 Tdsa-92
Olja kostar ca 90 kr/liter.Det är ingen risk att oljan rinner ut,för på innsidan av tråget är det en förhöjning(krage)som oljan måste nå upp till innan den rinner över.Skall du byta olja så ska du byta filltret också och då måste du ta bort tråget och då ser du vad jag menar.Filltret är lätt att byta.När du fyller på olja så fyll tills det rinner över,varmkör på tomgång tills toljan har ca 30-50 grader,känn på tråget,kompletera med olja tills det rinner över igen,klart.
jaha, då var det ju inte så svårt.

vad kostar filtret då?

man ska alltså varmköra för att oljan ska pumpas in i systemet eller?

rinner verkligen all olja ut? det är väl ganska mycket kvar i kylaren och så, eller?

Vet du vad det ska vara för beteckning på oljan?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kolla länkarna här, där finns oljetyp och nivåkållmetod...

Länk

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.