|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det enda jag har emot BMW är att dom inte har turbo. Men det kommer nog inte att hindra mig från att köpa BMW (igen) i framtiden! Ska dock ha lite turbosar innan, bara för att jag gillar det vinande ljudet som turbon avger. | |
| Jag blev ju tvungen att köpa en volvo istället då BMW vägrar turbo. | |
| Det vore intressant att få in några ägare till Alpina-modeller såsom Biturbo, kanske har de åxå haft andra turbos innan & kan jämföra med dom. Har aldrig haft möjlighet att ratta en Biturbo men en bekants bekant hade en E34 Biturbo. Bekanten beskrev den som mycket trevlig att köra då en turbo tog lägre varv & den andra tog de högre registren vilket enligt honom gjorde att den blev mer körbar. Självklart skulle ju den chippas & mappas & få större turbos då de gamla hade sprickor sedan köpet. Efter ett antal ras på kardan & bakaxlar & annat då man haft båda turbona att trycka på högre varv bara för att turbo-knuffen blev så brutal, så bestämde man sig för att en snurra skulle ta låga & den andra höga. Man lade sig på en nivå som bromsades till 507 hk på bakhjulen samt 720 nm om jag ej minns fel.......om den höll bättre sen vet jag ej då den såldes. Hur som helst verkar det som 2 snurror gör bilen lite mjukare att köra.....? | |
|
Saker och ting ändras, ketchupeffekten finns ej mera. Nuförtiden med moderna turboaggregat så upplever jag turbobilar som mer körbara än icke turbo. Med all modern reglering kommer ju vridet tidigt och det är underbart. Tjänstebilsnormen räckte ju till en 523 för mig, den motorn hade verkligen behövt en turbo. Kommer man ner under 4000-5000 varv så är ju motorn stendöd som en nystypt sill. T.o.m BMW själva tycker motorn är så svag så man har sänkt dragvikten trots samma kaross och bromsar som de med större motor. Haden 523 haft en turbo som gett lite bättre bottenvrid hade jag köpt BMW för Volvo, alla gånger, du blev det inte så. 2,5T och T5 har mycket bättre vrid än BMW. |
|
|
Nu är det slut på funderationerna. BMW släpper en 306hk R6 med twin turbo främst för 335 sedan och cupé. Lär även komma i 5-serien och ersätta 540i. Länk |
|
| Och vad ska alla freaks som har spytt galla och sagt att Turbo är bara skit och därför alldrig kommer att hamna på en BMW att säga nudå???? | |
|
Och äntligen får man nytta av uttrycket.-> BAM! Länk |
|
|
Turbo skulle göra gott o försäljningen skulle säkert stiga .. dagens turbo funkar bra.. från de minsta till stora modeller . Men 6 är inte så törstiga eller ? |
|
|
Synd om nu också BMW luras in på turbospåret om nu de kommer med en snurra på någon "bensinvagn". Sugmotorer med rejäl cylindervolym är betydligt manligare ;) Brukar inte vara BMW likt att "apa" efter div Audi o Saabars osv sätt att få effekt som duger till något. Vet naturligtvis också att BMW haft turbobilar i "forntiden" men att dem nu "måste" sätta turbo i nyproducerade bensindrivna bilar är ju ett uttryck för vad marknaden vill ha....Naturligtvis. Sådana som jag är iaf inte målgruppen :)..dvs snåla entusiaster som vill ha en rak sexa med tillräckliga prestanda och skön gång och som aldrig lär köpa ny BMW heller ;) Ingen begagnad turbo BMW för den delen heller :) Mvh Janne. |
|
|
Janne. Vad är det som inte är bra med den nya turbomotorn? Det är ju en rak sexa som du gillar, alternativet hade varit en 70 kilo tyngre V8. Flåklypa |
|
|
Tja...Känslan i en sugmotor passar mitt kynne bättre helt enkelt...Drar "lagom" med bensin,"lagom" kraft(oftast :)),"lagom" med reparationskostnader,"lagom" med plats att meka...Dvs helt enkelt ett problemfritt bilägande under låååång tid med rimliga "totalkostnader" förhoppningsvis :) Säkert en "bra deal" för BMW att börja sälja bensinturbosar,men inget som gör BMW mera unikt än någon annan prestandabil av idag..Trist också om special modeller typ "M5 V10" slutar att tillverkas på bekostnad av mindre överladdade motorer..T.ex. Mvh Janne. |
|
|
"Dvs helt enkelt ett problemfritt bilägande under låååång tid" Då ska man nog inte köra BMW ;) |
|
|
Perran_>>>Kontrollerar man sin BMW(beggade då företrädesvis) som sig bör innan köpet så har du stor "chans" att få just en tillförlitlig BMW...Men,visst,jag kanske är bortskämd med M30 modellernas tillförlitlighet och känsla. BMW's byggda för att hålla en hög klass och kvalité kanske är förbi,vad vet jag som bara håller på att "harva runt" i oldtimers hela tiden som bara går o går o går o går :) Mvh Janne. |
|
|
Åkte nyligen med en Volvo 940 som rullat 48.500 mil, Fortfarande originalturbon..... kan volvo så ska väl BMW kunna få det att hålla. I och med att vridet kommer så tidigt så behöver ju inte turbobilar varvas, och då håller det länge. Turbo gör ALLA motorer bättre, oavsett om det är en Simca 1100 GS eller en BMW E60 M5. Med turbo så blir det bättre vrid, mer effekt och effekt som kommer tidigt utan tokvarvning. Allt utan högre vikt. |
|
|
Visst,har man servat sin turbomaskin med helsyntetolja hela tiden + även skött den som ett barn i övrigt sedan ny så håller det säkert bra,men som sagt så gillar jag inte överladdningsmotorer så där speciellt mycket alls... Att en turbo håller 48500mil innan utbyte måste vara "snudd på unikt" anser jag. Sedan så måste man konstruera hållbarare(läs tyngre) växellådor t.ex för att den ska hålla "för allt vrid" en turbo ger som du skriver.. Vilket inte alla begriper. Mvh Janne. |
|
|
Jag ser inte alls problemet med modern turbomatning, ständiga turbobyten ketchupeffekt, absurd förbrukning mm stämde väl in på 80-talets turbobilar och en del mera effektstinna vagnar även senare. Kollar man på mera standardbetonade moderna vagnar tycker inte jag problemen finns längre. Bestämmer sig nu BMW för att plocka ut 300-350 hkr ur en stor sexa med dubbelturbo lär det säkerligen ske mycket elegant och med utmärkt slitstyrka. Att det sedan kommer att rasa en massa motorer som trimmats vilt är ju en annan femma. //Magnus |
|
|
Jag har ju också tesen>>>"Desto mer prylar desto mer problem" vilket jag fortfarande tycker...Mera "turbokonstruktioner" blir onekligen mer "prylar" att hålla efter vilket i det långa loppet kommer att resultera i "mera problem" än t.ex i en "ordinär sugis".Tänker då inte bara på själva aggregatet/en.. En turboinstallation i en modern bil kommer mest troligt att göra att det ser betydligt "grötigare" ut än i en utan detta "tillbehör", vilket medför dyrare service+jäv*igare att göra sin lilla service/reparation själv. M.a.o. lämna bort bilen och betala vad "kalaset" kostar blir scenariot för många tror jag..Men det kanske är så allt "nyproducerat" blir mer eller mindre omöjligt att serva i "framtiden"(eller redan nu kanske) pga delvis komplicerad och trång installation.. Man kan väl iaf HOPPAS att BMW gör en turboinstallation som inte medför att man måste ha fingrar och armar som en orangutang för att byta någon liten givare eller slang som trilskas...t.ex. Mvh Janne. |
|
| Personligen välkomnar jag iaf turbon. För mig är det oväsentligt att BMW gjort nå´t dom "lovade att aldrig göra". Nytänkande & förändringar är bra, och självklart handlar det om konkurrens & att kunna erbjuda vad andra redan har. Audi kommer väl med bi-turbo OCH kompressor på samma motor läste jag nå´nstans, det är helt enkelt en trend. Jag tror detta blir bra - tänk vilken succe den dagen bilen kommer ut på marknaden. Bara det faktum att många faktiskt vet att BMW inte har gjort turbos hittills skapar ju nyfikenhet på det som komma skall. Själv kommer jag inte att kunna köpa en så´n här bil förrän den kanske är 5-10 år gammal men nyfikenheten är ändå stor. | |
|
Janne T "Jag har ju också tesen>>>"Desto mer prylar desto mer problem"" Då bör du ladrig köpa en nyare BMW överhuvudtaget, Valevtronic, Dubbel Vanos, osv. Ingen har så mycket prylar under huven som BMW. |
|
|
Kan inte låta bli: "en motor utan turbo suger". Barnsligt roligt ... :-) 335i kommer att ha 306 hk original, med chipp säkert över 400. Att plocka ut 115 hk/liter är inget som lär skada motorn, Audi tar ut 380 hk ur sin gamla RS4 biturbo (140 hk/liter). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.