|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Så där allmänt verkar det ju som om hästkrafterna fortsätter att öka i ganska rask takt. Dels i form av större cylindervolymer, 8 cylindrar är ju inte så ovanligt längre, nästa ut blir väl då V-10 osv, eller då överladdat för att få ordentlig fart. Jag har för mig att nå´n på BMW någon gång för länge se´n "har svurit" att aldrig göra en turbo-laddad maskin (2002 iofs). Det finns säkert nå´n här som vet vad som ligger bakom det tänkandet. Tror ni själva att BMW snart ger upp sitt anti-turbo? Personligen tycker jag BMW:s sugmonster har pondus på riktigt men det hade helt klart varit trevligt med överladdat åxå. Klassar man turbo´s som mer "ömtåliga"? | |
|
Turbo i en BMW känns lika fel som en turbo i en Aston Martin. ps. finns väl inte hoppas jag ;-) |
|
|
(02) href = "Länk |
|
| Länk | |
| Turbodiesel finns ju och där e det ingen som klagar ;) | |
|
Att inte köra med turbo på sina bensinmodeller är bara något BMW har bestämt sig för av princip. På dieslarna går det tydligen bra, och den ovannämnda 02:an finns ju också. Dessutom tillverkar ju BMW även Mini, och Cooper S är ju kompressormatad, så något generellt motstånd mot turbo kan jag inte se... För övrigt ligger ju BMW:s motorer utan överladdning generellt sett på samma nivå som många konkurrenter gör utan, så jag ser inte riktigt problemet. Mercedes-Benz CLS 55 AMG: Kompressormatad V8, 5.5 liter, 476 hk, 0-100 km/h 4.7 sekunder. BMW M6: V10, 5.0 liter, 507 hk, 0-100 km/h 4.6 sekunder. ...vad var poängen med överladdning nu igen? Wilhelm Svenselius |
|
|
Gamla E23 745 var turbomatad..... Mats BMW CS #5847 |
|
| Man bygger ju inte överladdning för att förbättre 0-100 värdet direkt. Fördelen med överladdning är att det är billigare att få ut mer effekt än motsvarande sugmotor. Och effekten på låga varv blir oftast överlägsen en sugmotor. | |
| En av anledningarna till att BMW inte använder turbo på bensinmotorerna är väl den tråkiga gasresponsen som en turbo ger. En sugmotor har ju ofrånkomligen en mycket snabbare och mer precis gasrespons. Det är i alla fall det jag stör mig på med turbomotorer. | |
|
Det fanns en annons på 80-talet med en M3 E30 placerad under nosen på en Concorde. Texten till bilden var "BMW behöver turbo lika lite som Concorde behöver propeller". Den tycker jag är kul :D "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Kan inte motorn göra jobbet själv så monteras turbo ;) Dieseldrivna bilar KRÄVER däremot turbo/turbos för att överhuvudtaget vara med i matchen s.a.s... Små klena 2-liters motorer måste däremot ha turbo även i bensinvarianter för att hänga med de "stora pöjkarna" ;) Ähh...Turbos är bara så känsliga för oljesort/serviceintervall/nedkylningsprocesser mm.mm så jag tycker inte ens det är värt att handla en för "bruksändamål"..Visst,är man villig att lägga ut en massa extra stålar på turbobyten och annat som följer med en dylik installation så "vassego" och handla en ;) Känsliga grejor denna turbo för misskötsel osv..Nix säger iaf jag om detta med turbo Säger bara M5 V10,denna motor behöver inga turbos för att få priser världen över.. Slutdiskuterat :)) Mvh Janne. |
|
| Det som är bra med turbo är att bensinförbukningen blir lägre när man tar ut en viss effekt. En turbomotor med tex. 1,8L drar helt enkelt mindre än en utan på 3L. | |
| Sedan är det bra med små, lätta turbomotorer i stället för tunga sexor framme i nosen, med tanke på viktfördelningen i bilarna | |
|
På pappret kan det nog se ut som baalzamon säger, men i verkligheten drar turbobilar oftast bra mkt mer än angivet... inte är väl en passat 1,8t (180hk) snålare än en bmw 328 (193hk)...? Tacka vet jag sugmotorer... turbo förstör ju körbarheten helt å hållet. Jag har haft turbo-bilar, Audi S2 bland annat, och aldrig mer säger ja... /Jonas |
|
|
nu kanske inte passaten finns med 180hk versionen av 1,8T men säg en Audi A4 istället då. /Jonas |
|
|
A4 1,8T 190 hk 0,86 l/mil 325 192 hk 0,90 l/mil Båda bilarna är av årsmodell 2004 och det är tillverkarens uppgift. |
|
|
bood: Länk Ifs en M1 |
|
|
Rykterna talar ju om en kommande bensin turbo från bmw! 335 Turbo tror jag det var! Runt 340 kusar orginal. Använder dom sig av samma biturbo system som i nya 535d, så lär det nog bli rätt skön gasrespons i den! Men det är väl bara rykten än så länge! Men en M-bil från bmw lär nog aldrig få turbo! Veåttan: Länk |
|
|
Varför är det så många BMW-ägare som överladdar sina bilar måntro? |
|
| Det var intressant att läsa. Och visst ligger det mycket i era synpunkter. Det där med gasresponsen & körbarheten t.ex. Fast på något sätt hade jag mer den tanken att en turbo från BMW inte lär bli som de andra fabrikanternas. För BMW:s befintliga bilar höjer sig ju över de andra märkena med sugmotor. Så det var väl mer därför jag tror att BMW:s turbo skulle bli bättre än de andras. Nå´t utöver det vanliga - som vanligt :-) | |
|
Det ryktades om kommande turbomaskiner från BMW i samband med att nya M5 och V10:an presenterades (alltså en tid innan den började säljas). Man pratade om både 6:or och V8 med dubbelturbo med teknik från Alpina osv, det kommer kanske vad det lider. Undrar när det kommer en V10 med dubbla snurror? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.