AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
915

Handbromsvajer

Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Kära vänner...

Jag tänkte byta handbromsvajer på min 323:a -84.
Den har skivbromsar bak med handbromsbeläggen inuti "skivtrumman". Meeeen, jag får inte lös vajern genom styrningen i bärarmen....hur sitter den fast??
Nån som vet ??

Mvh, John
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jga hade samma problem på Alpinan när jag skulle byta handbromsvajrar, det jag gjorde för att få loss dom från bärarmen var att värma med gasol och slå från bromssidan med en stor skruvmejsel och hammare eller dylikt. Spruta med ngt rostlösningsmedel så kanske det går lite lättare. Vajern är helt enkelt bara instucken genom detta hål till handbromsbeläggen men stålhylsan på vajern och bärarmen rostar ihop ngt så så in i bänken att en svetsfog verkar lättforcerad i jämförelse.Lycka till! (värme+våld löser det mesta)

Mvh Micke t
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hmm
För många år sedan (1980?)när jag hade en 1602 -75 så fastnade hanbromswiren i röret mellan spaken och bakaxeln. Wiren var plastbeklädd och plasten hade av någon anledning kladdat ihop. Tji omöjligt att få ur wiren, även med värme.
Kapade bort röret och gick till BMW för att köpa nytt. Det fanns ej som reservdel så verkaren föreslog att jag skulle beställa en ny kaross. Det slutade med att jag köpte en rörstump och lät den lokale rostlagaren svets det på plats.
/Mats
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
KÖPA NY KAROSS! hoppas att verkaren skämtade med dig Mats och inte menade på fullt allvar att enda lösningen var att byta kaross! :)

Mvh Micke t
Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Ny kaross...festligt!

Själv har jag bromsgudarna emot mig!!
Stålhylsan och bärarmen tycks ha ingått i nån slags
pakt mot allt vad en simpel hemmamekare kan åstakomma!
Ändå öppnade jag verktygslådan och plockade fram det STORA våldet, men förgäves! Blev något frustrerad och i ren ilska demonterade jag hela bärarmen som nu snällt ligger på arbetsbänken och väntar på att få sig en rejäl omgång. Passar nog på att byta hjullagret också när ändå hela åbäket är löst !!

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
AbsFromHell, jag förstår hur du känner dig! jag kunde inte heller fatta hur det kunde sitta fast så in i h-e! har du provat att värma också?

Mvh Micke t
Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Aaahh!!
Våldet segrade tillsist....rostolja,värme,mera våld är tydligen ett recept som funkar....samt tålamod!!
Det var en riktig buse den där styrningen, vem kunde ana att det skulle bli en sån här pärs för ett handbromsvajerbyte..suck! Är det bara att föra upp den nya vajern bakvägen upp till kryckan?

/John
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Japp! smörj anslutningarna mellan vajer och bärarm mm med kopparpasta i förebyggande syfte om du skulle behöva demontera detta i framtiden.
Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Vajern är på plats, så även det nya hjullagret..puh!
Måste varit nån slags lågprisvajer jag fick tag i.
Den beryktade hylsan var av plast..i bägge ändarna...blir väl lättare att demontera nästa gång gom inte annat. Kostade 180spänn.

Tack för goda råd

Mvh, John

==Stora förhoppningar är halva lyckan!==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.