|
|
|
|---|---|
|
Hej Idag var jag med en liten bil-olycka. Funderar vems fel det är ! Vägen är två filig plus en busfil. Jag åkte på den högra filen. Det var en bil framför mig som irriterade mig då han bromsade häftigt så jag gick ut på busfilen för att köra om honom och en annan bil. Sen tyckte jag det var lite riskabelt att köra in framför ena bilen så jag bestämde mig att vänta så jag körde lite längre på busfilen. Lite längre fram slutar busfilen så man är tvungen att svänga in på hägra filen igen. jag hamnar bredvid en Lastbil. Då det blir rött så stannar jag kvar på busfilen och väntar tills det slår grönt så kanske någon släpper in mig. Där står jag stilla, det blir grönt. Lastbilen börjar röra sig då släpet passerar blev det så taight att den tog i min sidospegel, framskärm och kofångare, blev ett massa repor :( Vet att man gjort fel att man gått ut på den filen men nu vill jag har er hjälp. Mitt eller hans fel ? BMW- När du älskar att köra | |
| Eftersom du inte får köra i bussfilen så antar jag att ansvaret ligger på dig och inte lastbilens chaufför. | |
|
Körde du också, eller stod du stilla? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Var det enbart en bussfil eller en fil som man även får framföra om man är fler än två i bilen? Om det är det senare så är det bara be en polare om en tjänst. ;) | |
|
Tja igen Erikw jag stod heltstilla ville backa men det skulle förvärra saken... Vet inte var bara en busfil vet jag. Det var inte så mkt repor men man vill inte ha de. Varje alla hjärtansdag så har det hänt nåt sånt nu 3de året i rad :(. Men men Tur att man lever och att det in vart värre. BMW- När du älskar att köra |
|
|
Får man verkligen köra på andra bilar hursomhelst så länge motparten begår trafikbrott?? Exempel: Om jag kapar en backspegel på en bil som står med motorn igång och släpper av en passagerare utanför en brandstation där stoppförbud gäller, då är det väl ändå mitt fel. Vore intressant att få klarhet i detta... |
|
|
Har för mig att om man står parkerad med en bil någonstans där det råder parkförbud och man kör på så är det den som kör som har gjort fel. Föratt det kunde ha stått en polisbil där så att säga. Polisbilar får stå var som helst samma med typ brand el typ Stockholmstad. BMW- När du älskar att köra |
|
|
Står du still är det nog väldigt få situationer där du kan få fel. Finns många skrönor med att bussar får köra på dig hur som helst etc etc. Det mesta av detta härstammar nog från försäkringsbolagens ovilja att betala ut trots att deras försäkringstagare uppenbarligen är skuld till olyckan. |
|
|
Skulle oxå tro att det är lastbilens fel. Var du själv i bilen? Finns det något vittne till händelsen? Lastbilens företag vill säkert ha bevis på nått sätt att du stod stilla vid olycksögonblicket och att det inte var du som försökte tränga dig förbi lastbilen? // M.v.h. Spajjjs |
|
|
Fick du tag i lastbilschaffisen då eller stack han bara? Det här är väl ett solklart tillfälle att kontakta polisen så snart som möjligt så att ni får reda ut saken. Annars kan du få problem med försäkringsbolaget oavsett om det är ditt eller lastbilschaffisens fel, om inte du, chaffisen och försäkringsbolaget är helt överens om vems fel det var. Mvh Micke |
|
| Jag fick tag i honom och vi skrev på blankt papper vad som hände då jag saknade skadeanmälan. Får e vad som händer. | |
|
Stod du stilla bör det vara hans fel, även om du inte har i bussfilen att göra. Man får inte köra på någon, oavsett om den står på stoppförbud, trottoaren eller i ett gathörn. Hade du varit en buss, så hade det varit helt solklart... Problemet blir väl att bevisa att du stod stilla... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Stämmer men om jag skulle köra in i honom skulle det bli dramtiska skador tror jag. OM man ser det på den synvinkeln och då skulle han stanna och gapa mm. men han sa sånt händer. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. | |
|
Om man står still och blir påkörd är man oskyldig. Det finns ju tex inte förbud mot att få motorstopp... Så det löser sig nog. Och kanske du fått en tankeställare vad gäller att köra i bus-filen ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
kilroy |
Det finns ingen generell regel som säger att stillastående fordon automatiskt är oskyldiga. I just detta fallet, utan att känna till det exakta händelseförloppet, kan man tänka sig att försäkringsbolagen försöker dela på kostnaderna. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Paap Reeder |
danieel! Det är lugnt. I och med att båda stod stilla och lastbilen sedan började köra så släpet hakade i ... så blir det lastbilens fel. ... tänk om du suttit i en barnvagn istället? Om det är bussfil eller inte saknar betydelse. Liknande resonemang skulle isf innebära att alla de som ligger i 130 på motorväg automatiskt skulle tilldömmas vållande "till allt skit som händer där där". MVH /// Paap R |
| Jag är glad att jag satt i enbil Paap Reeder :). Du lugnade mig Paap och alla andra Får tacka så Hemskt mkt för hjälpen. Jag kommer skriva vad som händer med fallet... Måste säga detta är det bästa forumet jag känner till :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.