|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Biltemas mikrofilter(kupéfilter) för e39:an kostar endast 199 SEK totalt för båda! Och de fungerar minst lika bra som originalen, åtminstone nu under vintern då luften är relativt ren från damm och pollen. Jag köpte ett par för c:a två månader sedan och jag vill påstå att deras genomströmningsförmåga och förmågan att filtrera avgaspartiklar och lukt är inte sämre än originalens. Konstruktionen är givetvis av ett mycket enklare slag men funktionen är ändå den samma. Aktivt kol ser de ut att innehålla också för den delen om man tittar på materialet. Men den stora fördelen med Biltemas filter borde ändå vara att det känns ekonomiskt motiverat att man byter dem ofta. Ha det gott Ellinas |
|
|
Bytte idag i e34an det var totalt igensatt med löv och kolsvart av dynga.... å vilken skillnad!! tidigare hörde man knappt fläkten på högsta läget nu är det motsvarande ljud med vredet på absolut lägsta och det blåser friska orkanvindar på högsta:) Måste säga att det är ganska enkelt med rätt verktyg,en torx och en stjärnmejsel är allt som behövs och lite tålamod... tog max 40 min å då bytte jag filter, rengorde vid filtret och byte även ihka modul så jag var även bort med panelerna på förarsidan men som sagt låt det ta den tid det tar,det är ingen tävling.... Mvh Andreas |
|
|
Ellinas: Var inne på Biltemas sida och det verkar inte finnas kupefilter till E39? Vart köpte du dina? |
|
|
Så bytte även jag microfilteret idag....Tror inte jag sett ett skitigare filter BMW filtret som satt i var datummärkt 1995 och med tanke på skicket på filtret så hade det nog suttit där sedan dess...Men vilken skillnad kan bara hålla med e som dag och natt efter bytet glidarn e30 BMWfever4ever |
|
|
Fick mina filter bytta idag och de kostade inte 450 kr/st.. |
|
|
Bostedt & glidarn: som bilen fått nya lungor, eller hur ;-) Som sagt, när man väl gjort det en gång blir nästa gång mycket enkelt! |
|
|
Hej Jonek Jag ser att det är ett tag sedan du ställde frågan men bättre sent än aldrig! Jag köpte mina mikrofilter på varuhuset i Stockholm-Botkyrka. Produkten finns i Biltemas katalog för vår & sommar 2006 och har artikelnumret 52-717. Gäller 5-serien E39 från 1996 och framåt, dock ej touring. Tilläggstexten ”Två 2 stycken erfordras” kan lätt tolkas som om man måste köpa två stycken artiklar, men förpackningen innehåller faktiskt två filter och priset för en förpackning är alltså 199 SEK. Ha det gott Ellinas |
|
|
Varför skulle de inte passa till Touring??? //Alex |
|
|
Det är faktiskt en stor skillnad på filter, alla filter klarar att rena damm som vi kan se. Det är mer tveksamt när det gäller finare partiklar. Biltillverkarna använder måttenheten my, vilket betyder jätte-jättesmå! partiklar. Ett orginalfilter till en Saab släpper inte igenom t.ex dieselpartiklar. Filter med aktivt kol renar dessutom massor med gifter vi annars andas in, dock inte så länge: kör man bil i London får man byta det nästan varje vecka för att de ska fullgod effekt! Och har jag hört samma skeptiker påstå att de bara håller ett halvår i "normal" miljö, men då snackar vi superrening! Renare än ishavsluft!!! Själv har jag aldrig bytt dessa filter, o det är dags, för är elementet riktigt varmt luktar det brända löv! Kanske skule jag slippa imman också ;) Bearclaw |
|
|
covet: precis så känns det:) jag har även haft problem med imma på förarsidan sen jag köpte den i höstas,har gått bort om man kört igång fullt blås men inte jämt men sen jag bytte filtret har jag inte sett nån imma alls.... misstänkte värmepaketet ett tag, så ni som tror att ni har ett läckande värmepaket vid fönsterimma kan ju alltid byta microfilter först betydligt mycket mindre jobb.... hädanefter blir det filterbyte minst varje år.... Mvh Andreas |
|
|
Betalade 292,- + moms för båda vid oljeservicen.. |
|
| Är oxå nyfiken på varför det inte passar på touring? | |
|
alexx och jonek: Att Biltema-filtren inte passar touring har nog enbart med filtrets dimensioner att göra, skulle jag tro. Jag kan gissa att av någon anledning ser filterkåpan(orna) i en touring annorlunda ut jämfört med i en limousin. En vild gissning är att i en touring är batteriet placerad i motorrummet och tvingar fram en annan lösning, men det vet bättre ni som äger touring:ar. //Ellinas |
|
| Batteriet finns i bagaget.. | |
|
Hej igen! Enligt RealOEM sitter det samma mikrofilter (artikelnummer = 64319069927) och två stycken på såväl limousin som touring. Att Biltema-mikrofiltren inte passar touring rör sig troligen om en felaktig skrivelse i deras katalog, med det är nog bäst att ni kollar med BMW också. //Ellinas |
|
| ok, tack för svar. | |
| lätt att byta tog 20min första gången . Men sen får man ju byta på polarnas bilar också.......................:) Ett plus är att ju mindre människa man är fysiskt sett ju lättare är det att byta. och för mig som väger 100kg gick dt på 20min | |
|
Så då var kupefiltret bytt i M5an, det var svart på ena sidan och grå/vitt på andra sida. Bilen har velat på imma igen litegrann på framrutan direkt efter uppstart så man får se om det försvinner nu när man ska ta fram den ur vinteridet =) //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.