|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu pustat och stönat och legat djupt inne i bilen och mixtrat, men nu är det klar! Och det var värt all möda, tro mig! Man kan jämföra med lungor som en gammal kedjerökare (förr) och nu "andas" och blåser det i fläktsystemet som vore det en riktig atlet. Det gamla filtret jag plockade ur var en sorglig syn: grått och ingrott. Dessutom hade fläktmotståndet bränt och smält upp ett hål (tydligen ganska vanligt). Det var fullt med frön, småblad mm. Dessa lyckades jag suga ut genom en enkel smal pappers-strut jag kopplade till bildamsugarn (inga kylflänsar skadade). Värmen kommer nu efter knappt 30 sekunder och det från kallstart på tomgång!!! Så, ni som inte bytt - gör det, det är värt besväret (som egentligen inte är så farligt). Kostnad: 269 kr (filter från Mekonomen). | |
|
Kan bara instämma, ett filterbyte gör underverk om det gamla har suttit länge! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| en dum fråga, var sitter mikrofiltret? (skäms) | |
Helga |
PÅ E39 är det lätt att byta. Lyft på huven så har du 2 st plastboxar med lock. Sitter ett på var sida under framrutan. //Helga |
| Varför har dom gjort de så himla svårt på e34 i mot vad man gjort de på e39? placeringen av filtret alltså... | |
| På e34 är det lite bökigt. Sitter bakom hela instrummentpanelen. Jag skulle definitivt behöva byta men har tyvärr inte orkat ännu. Får bli ett vårprojekt :) | |
|
Hur enkelt som helst att byta, det enda som krånglade var att få tillbaka luckan över filtret, men där fick jag hjälp=) Samt att det fanns en i hoptorkad fripassagerare framför filtret, säkert densamma som tuggat på bildokumentationen(; Mvh Stephan |
|
|
Det är väl omöjligt att eftermontera ett dito filter om man inte har det redan eller? *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Du lär nog få byta ut klimatenheten för att kunna eftermontera = dyrt och krångligt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
LexCom: du fixar det på 1-2 timmar inklusive all demontering/montering. Det är ju bara lite kåpor mm samt ett plastlock, så ut med filtret, gör rent, i med nytt, plastlock på, kåpor + handskfack tillbaks. Klart! Se till att dra ut hela kontrollinsatsen till AC:n (sitter inkilad längst bakom själva utrymmet där filtret sitter). Då blir det mycket enklare att ta loss/sätta fast plastluckan. Om du sedan tex har något att dammsuga med är det att rekommendera, Men se upp så du inte skadar kylflänsarna där filtret suttit! Nu när jag gjort den en gång skulle jag kunna göra allt på en halvtimme lätt :-) |
|
|
E34: Tar ca 15min att byta om man följer instruktionen som med följer (åtminnstonde med Mann:s filter)man behöver torx nyckel. E39: ca 2min/filter. |
|
|
15 minuter på E34 tycker jag väl optimistiskt, om man aldrig gjort det förut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jag har inte räknat med ev rengjöring då! | |
|
Mitt tips är att göra rent när man ändå har tagit loss allt, det känns nog inget vidare att lämna löv/frön mm när man skjuter in det nya filtret. Dessutom kan man få bort skräp som ev. fastnat i fläktmotståndet (den där lilla aluminiumklumpen med runda lyftningshål i som sitter lääängst in i filterutrymmet). Men som sagt: var försiktig! Det sitter känsliga kylflänsar längs hela "väggen" mot kupén. Kan lägga upp en bild på hur mitt filter såg ut innan byte... |
|
opus |
Hej alla? Det kom inte en gnutta luft någonstans så jag provade att komma åt friskluft filtret. Totalt igensatt med två nävar björfrö. Tog sedan tryckluft och blåste försiktigt in i hålet. Hela operationen tog 40 minuter. Det var ganska bökigt att få tillbaka luckan i rätt läge. Har aldrig gjort det förut så man får vara nöjd ändå. Det är bara bökigt och trångt. Smart lösning med bakre låsningen på handsfacket. opus |
|
Just det, 15min, då får man ha 20 fingrar, á 25cm styck. Bättre att ta det lugnt, man vill inte skada evaporatorn allt för mycket! (filtret sitter tight intill den) 1h i lung o ro. Länk Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Nog om microfiltret, jag har hittat något som jag inte vet vad det är men jag tror att det också är något slags filter. Det sitter mitt uppe i taket i kupen, en liten box med två galler fram och bak, ca 10X10 cm. Vet ni vad det är? | |
Amethyst |
Det är ditt larms kupe detektor. Men detta med filter gäller bara er med ac eller? |
| OK, så lite man vet... Men det kommer väl med tiden, tack Amethyst! | |
| Är jag helt fel på de om jag säger att dessa filter till E39 kostar ~700:- på mekonomen till E39 eller det är inte dessa filter vi pratar om? | |
|
Om du köper filter till E39, se till att du köper riktiga filter med aktivt kol. visst är det dyrare men helt klart värt det. Till E39 kostade filtren 450 kr/sida, totalt 900 kr. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.