|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! På min 525i -95 så dunkar det till i bakvagnen ganska dovt ibland. Oftast om jag gasar och sedan kopplar, då dunkar det till litegrann. Stör mig som fan och jag bytte silentblock tidigare i hopp om att slippa detta. Men dunket är kvar, finns det nå andra bussningar eller något jag ska byta som kan vara boven? Eller är det bara så att 11 år och 20000 mil sätter sina spår på drivlinan? Tänkte om det fanns nån "känd" orsak så som silentblocken ungefär, har ingen lust att byta hela drivlinan om det nu är så, det låter för dyrt i mina öron. mkt tacksam om någon har nån erfarenhet de kan dela med sig av, eller bara nå vettiga funderingar ;) Peace beemers ;) | |
| HAR DU KOLLAT DRIVAXLARNA SÅ DESSA INTE GLAPPAR. | |
|
Kolla diffen, vanligare än man tror att den fallerar på e34. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Hur kan jag kolla upp drivaxlar och diff då? Är det bara att rycka/jucka/snurra i dom så känner man om de glappar eller? | |
| ja vrid på kardan fram å tillbaks och likadant med drivaxlarna.ha en kompis som kan hjälpa dig med att hålla i hjulet.svårt att säga exakt hur mycket glapp det ska vara.men jag tycker att hjulen ska röra på sig omedelbart när man vrider kardan.tillägas kan att drivaxlar kan låta vid belastning.när man svänger bilen (skorrande läte) gäller delad bakaxel. ej delad axel (hjullager problem)kolla så damaskerna är hela fettet kan ha kastats ur själva leden å sitter i vecken på bälgen.dessa går att smörja upp. ta 80/90 hypoid olja i en spruta typ injectionsspruta för hästar trä på en liten slang stump å tryck in den under bäljen på drivaxelns översida fyll på med 1 dl cirka så håller dom ett tag till förutsagt att det inte är glapp i lederna. damaskerna sitter med klämmor i bägge ändor. förslagsvis tas den övre närmast klumpen bort med en sidavbitare elle dyligt.sätt på strips//tylock eller nått liknade när du fyllt på olja måste vara olje/samt uv säkra=svarta strips. funkar kanon.har själv gjort detta många gånger. hoppas detta hjälper dig. | |
|
Jag lägger min gissning på vänster motorfäste. När man gasar till så blir det ett vrid på motorn som avlastas vid koppling. Då dunkar det till när motorn når botten igen. Hade exakt samma fenomen på min förra. Det lät också som om det kom bakifrån... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Dandelue: Intressant! Blev lite lur på det nu när du säger så för har tänkt efter lite och provat lite saker. Om jag gasar, släpper, gasar igen osåvidare så dunkar det ingenting, tänkte ere glapp ska de väl dunka mer så än om jag kopplar efter gaspådrag? Ska kolla upp motorfäste och även drivprylarna så snart jag har "tid". tack för tipsen :) nån fler som har spekulationer är såklart välkommen att ge fler tips :) |
|
|
Jag hade nåt liknande på min gammla E30 320 touring. (Trodde det var broms beläggen bak elelr vad jag nu trodde). Men när jag skulle viäg till GDSén och lyfta bilen gick diff, kardan och låda all världens väg (kommer alldrig får reda på vad det var som pajade först men det kan va idé att kolla lite närmre på hela drivlinan. Den ahde gått ´runt 21000 (tror jag) när det hände. |
|
|
Men usch vad du skräms karlslok! Har testat lite mer nu eftersom jag inte riktigt har kunnat sätta fingret på när det dunkar. Om jag gasar och sedan motorbromsar och trycker ner kopplingen, DÅ dunkar det garanterat, alltså att han får glida lite på motorbroms sedan frikoppla, när ja kopplar så kommer dunket alltså :P Ska nog titta till det där i helgen vid tillfälle, får återkomma när jag kollat. danke |
|
|
Gasa till kraftigt med motorhuven öppen så ser du om den lyfter i vänsterkant... i så fall är det motorfästet. Lycka till, DANNE Min bil: Länk |
|
|
Sorry inte meningen att skrämmas. Ville bara dela med mig av min erfarenhet av liknande ljud. Kan däremot vara bra att kolla till även drvilinan så att det inte glappar på en massa ställen ovh att du har tillräkligt med olja i alla bitar. Hoppas det löser sig smärtfritt.. /Ian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.