AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
703

angående sportluftfilter

Aj
5
Ajemann
bmw z3 -99 1.8
tjenare har en bmw z3 1.8 -99

funderar på att montera ett sportluftfilter är det svårt? ger det något skönt ljud eller ska man skippa det? tack för svar
Säkert inget svårt, men enligt den bilmek jag anlitar så har han renoverat fler än en motor som havererat på grund av att det suttit sportluftfilter på. Personligen är jag mycket restrektiv mot att montera sådana.

Lite insugsljud ville jag dock ha, så jag tog en dos borr, används normalt till att såga upp de runda hål som dosan bakom strömbrytare och stickkontakter i ditt hem behöver, och gjorde ett par hål i luftfilterboxen. Låter gött kan jag lova. Se bara till att du gör hålet på rätt sida så motorn inte kan få i sig ofiltrerad luft. Försök även placera hålet på ett så torrt ställe som möjligt, orginal filtret är av papp och gillar inte vatten.

/Fredrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Självklart ger det skönt ljud. Byter du ut luftburken till koniskt filter köp INTE det billigaste á 129.50 från Danmobility. Räkna runt 800-1000+ kr för ett bra filter.

Tänk också på att filtret ska sprutas med olja men inte bada i det. Då släpper filtret lite olja när man kör och risken för brända LMM är stor.

/// Viktor

Mer mos till folket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.