|
|
|
|---|---|
|
En generell fråga om bromsvätska i kylsystemet. Visserligen inte i en BMW (som tur var) utan i mammas Audi A6. Ställer gärna frågan här där jag känner mig hemma och vet att jag får ett bra svar. Hoppas ni ursäktar... Nivån var låg så jag sa åt mammas man att fylla på med DOT4 i kärlet med bromssymbolen. Nivån indikerade fortsatt låg nivå så han har fyllt på 2 flaskor (à 0.5 liter) periodvis under ett halvår. Faktum: 1 liter bromsvätska finns i kylsystemet (propylenglykol) Hur illa är det? Vad kan hända och hur gör man nu? Räcker ett byte eller bör man göra någon större rengöring? Tar slangar, vattenpump eller termostat stryk och kan det påverka motorn på något sätt? Tacksam för svar Mikee | |
| jag hade tömt kylsystemet o så försökt att spola rent det med typ vattenslang eller nåt om det nu går o komma till så kör med endast vatten tills bilen blivet varm tömt o sen i med vatten igen tömt o sen i med vatten/glykol. tror inte packningarna gillar bromsvätskan. men byt det iaf | |
|
Bromsvätska är väldigt skonsamt mot gummmipackningar så det borde inte ha hänt något. Spola rent ordenligt och i med nytt. |
|
| Bromsvätska är allt annat än skonsamt mot gummi. Såvida det inte är silikonvätska. En så liten mängd är säkert ingen fara, men du/ni bör ju byta vatten + kanske spola rent så snart som möjligt. | |
|
sedan kan du ju gå en snabbkurs med han som hällt i det:-) Undra hur kratiga bromsar man har om man har lika stort kärl till bromsvätskan som till kylet???hahahahaha |
|
|
Dessutom så bör man kontrollera varför det är låg nivå, och inte bara fylla på. Bromsvätska är inget som normalt förbrukas. Så han har alltså åkt omkring i ett halvår med varningslampan för bromsvätskenivå lysande? |
|
| Haha... som sagt... kvitton på utförd service hos verkstad väger mer än egna ord om egenhändigt utförd service..... | |
|
Lyserbromsvätskan så kan beläggen vara slut. Tur att han inte hade i kylvätska i bromssystemet i alla fall ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tack för alla svar... Ska byta och spola rent i helgen. Beläggen är så gott som nya (bytta i somras). Ett kvitto är betydligt bättre än de absolut flesta människors ord. Här talar vi om en grymt oteknisk person men i det här fallet var han bombsäker på att han fyllt på i rätt kärl. Jag borde vetat bättre kanske.... skillnaden mellan behållarna är faktiskt inte så stor.... vit genomskinlig plast med röd vätska i.... undrar om det funkar med T-röd med? :) Nu är i alla fall den RIKTIGA bromsvätskebehållaren fylld och varningsblinket slutade omedelbart. Mikee |
|
| När man renoverar gamla bilar så kan man lägga packningar och bussningar i bromsvätska med gottresultat.För övrigt så är pakcningarna i bromsok och cylindrar gjorda av gummi även dammskydden.Så bromsvätka går bra ihop med gummi.. | |
| 2002tii. jag tänkte inte på oringar och sådant utan mer papper eller vad packningen är gjord av som tätar runt vatten pumpen kan ju ävenförekomma att där är ett fräst spår som en oring ligger i. men som sagt man lär sig något nytt varje dag. bromsvätska+gummi grejor är inte dåligt | |
|
En annan variant stod min svärfar för. Han skulle vara hjälpsam och fyllde glykol i behållaren för intensivrengöringsmedel på en 520 jag hade. Gissa om det blev kladdigt på rutan.... Freude am fahren |
|
|
Ååå... Funkade spolarmunstyckena sen? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Vanligt gummi går INTE bra ihop med vanlig bromsvätska. Anledningen att man som 2002tii skrev lägger gummi i bromsvätska vid renovering av gamla bilar är just det att vanligt gummi sväller av bromsvätskan, dvs inte bra nån längre tid. Visst är det packningar mm i gummi bromssystemen, men det är inte "vanligt" gummi. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.