AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.289

svetsa om tanken HUR??????????

Sida 1 av 2
525i bmw -90
hur svetsar man om tanken för att få plats med rör på vardera sida ?????
kan en mindre tank få plats eller blir det problem men fästen och så ?????
sebbe_bmw
Är det inte plasttank från 89?!

Sebbe
525i bmw -90
ingenaning
Me
50
Melin
535i -89
528i -77
jo det är det...
jag skulle ALDRIG svetsa i en bensintank.. hur mycket man gör ren den så finns det ändå gaser kvar.... PANG!!!!!

GASAR TILL DET RASAR
henkeboy
Om man ska svetsa en tank så ska den vara full för bensin tänder inte så lätt som bensin ånger.
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Om man ska svetsa en bensintank ska man fylla den med vatten.

Precis som det står i ett tidigare inlägg ska man aldrig svetsa en TOM tank, men att svetsa en tank full med bensin är att leka lite väl mycket med riskerna.

Jag har sett hur det ser ut efter en bensintanksexplosion pga svetsning.

Full tank med VATTEN, en bra svets och omedelbart efter att tanken tömts på vatten sköljs den ut med bensin för att snarast möjligt efter monteringen fylla den med bensin.

[ www.tocnet.nu ]
Blykälkeraggaren
Bästa är ju att fylla tanken me vatten, minst risk då men annars är det bara o tanka fullt o svetsa chanserna för att det ska funka är Många ggr större än en tom tank eftersom det är ångorna som är farligast.

Man kan ju slänga ner en tändsticka i ett fullt bensinfat och allt som händer är att elden slocknar
obs! har aldrig prövat detta själv fick lära mig det av en Brandman som demonstrerade vad som var farligast och vad som kunde hända.

såg själv med egna ögon när han antände en plastdunk med enbart ångor den small i stort sett på en gång, men me soppa i den så kvävdes elden konstigt nog...

Lycka till iaf!

Ska man ha kul ska man ha sex!!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag har hört, vet ej om det stämmer, att en tank har optimal sprängningsverkan när det finns 3% bensin i den.
Bara lite kuriosa...
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag har svetsat och lödat tankar, inga problem om du tömmer den ordentligt och spolar ur den med vatten... men var försiktig...
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Jag jobbade några år som cicternrensare, var nere i mackarnas tankar unde jord och rensade dom.

Helt riktigt att bensin kväver en tändsticka som slängs ner i den.
Men när du svetsar så, förhoppningsvis, bränner du genom plåten och inte alltför sällan blir det dessutom ett för stort hål som inte kan fyllas direkt, en bensinfylld tank börjar då läcka, dessutom har man en hög temperatur vilket är lika med hög förångning av bensinen och det var väl ångorna vi sa antändes med mycket hög hastighet?

Appropå om en tank ska vara 3% eller liknande måste anses vara lite fel, en tank på 100 liter med 3% = 3 liter bensin har 97% ångor eller 10% = 10 liter har 90% ångor! Sätt en svets till detta och svetsa helt tätt runt hela röret/skarven.....
Så lite bensin äller lite mer bensin har inte så stor betydelse för antändningens skull.

Däremot syre/bensin-blandningen är kritisk.

[ www.tocnet.nu ]
Jag har för mig att om syre/bensin-blandningen ska antändas över huvud taget ska vara fördelad omkring 60/40.
Alltså är risken störst för explotion en bra bit innan lågan träffar bensinen.
Det smäller bara då blandningen är exakt.
Det är således ingen risk att svetsa i en tank som är full med bensin. Bensinen fungerar oxå som kylning.
Men visst, vatten är ju säkrast men inte enklast om man inte vill demontera tanken.

Mvh.
Micke Olsson
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Visst, det är jättesvårt att antända bensin....

Sorry, inte meningen att låta tjurig....
Jag har sett hur en människa ser ut efter en bensintankexplosion och därför tycker inte JAG man ska chansa, så svårt är det inte att plocka tanken.

[ www.tocnet.nu ]
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har lagat några bensintankar svetsat/lödat, brukar jag skölja dom med vatten och där efter gasfylla dom. man kan annvända både naton eller mison eller vad man har hemma, bara den inte är bränbar.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
> Thobbe... Jag förstår inte ditt resonemang, kanske kan du utveckla så jag förstår? Menar du att det inte spelar någon roll för att det smäller i vilket fall? Jag pratade om den mest optimala blandningen, inte om riskerna.

Jag har kollat upp det lite: 95-98 0ktan, det krävs en bränsleblandning från 6% till 36,5% för att explosion skall ske. Ingen information om vilken procentsats som är optimal. För diesel gäller 0,6% till 6,5% för att det skall smälla.

Detta innebär att man som andra säger, kan svetsa i en tank som är fylld med bensin, men jag vågar inte....
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
det finns speciel svetstråd för att svetsa i brandfarliga matrial tex bensin, kolla med en licenc svetsare så kanske han kan fixa någre sådana åt dig, vet inte var du bor annars hade jag kunnat fixa det åt dig.
Svetsar i bensin cictärner där jag jobbar och de är oliga hur mycket som finns i dem.
jag fattar ingenting av detta, varför diskutera saken?

vem lägger ner så mycket tid för att få dubbla pipor på bilen?

går ju att dra rör utan att bygga om tanken.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Pompe

Nej, jag menar inte att det smäller i vilket fall, jag kan bara inte förstå att man som lekman överhuvudtaget överväger att experimentera med en bensinfylld tank och hög värme?

Det stämmer att explosion inte kan ske utan något så när rätt blandning.

Precis som Joakim E skriver finns det speciell svetstråd med mera men jag utgick från att 525i BMW -90 ville göra jobbet själv och ska han ändå bygga om tanken för att få plats med ett rör till anser JAG att det är bättre med en vattenfylld tank och INGEN risk för axplosion än en med bensin som även om det kanske inte smäller ändå är något högre brandrisk.

Mitt resonemang utgår inte från att den fulla tanken börjar brinna utan att ett eventuellt läckage kan göra det.

[ www.tocnet.nu ]
BMW-Yoda
Henkeboy, vet du hur stor brandhärd det bli av 2 liter bensin? Häll ut 2 liter på backen och prova. Reservkalsonger rekommenderas. Sedan tror jag du ändrar uppfattning om att svetsa en tank full med soppa.

BMW-Yoda
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Thobbe
Håller med helt och hållet. Varför chansa när det är enkelt att vattenfylla tanken.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
prova att ta in en jeep dunk med bensin och låte den stå i rumstem ett tag, öppne den sen och tänd på, vad sker?? jo ingen smäll utan bara en låga lik en cggarett tändare, alltså bensinen är mer brandfarlig ju kallare den är, diesel därimot är mer brandfarlig som varm än som kall.

Fick göra detta test då jag tog licensen för att svetsa i cistärnerna.

Men som dannej säger, varför en ens lägga ner tid på att bygga om tanken då man kan bygga runt den.
323E21terror
Problemet är att man bara har en chans, så det skadar inte att överväga en sådan operation.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.