|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag undrar vilken typ av sportluftfilter som är bäst ett öppet koniskt eller ett till orginal luftburk. Märks det någon skillnad i ljud och effekt. | |
| Låter förjävligt, behåll bilen original, då håller den bäst! Du får inte mer effekt med sportluftfilter. | |
Gemini__ |
Precis, kör med originalfiltret. Det är det som gäller. Mvh: Thomas |
|
En bekant till mig tappade 18 hk på sin M5 3,8 (givetvis uppmätt före och efter bytet). Han har dessutom trimmat den seriöst, den har ca 430 sug-hk. Han kör med original. Det räcker gott och väl till. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
| Min kompis monterade öppet filter å det enda resultatet blev att känslan var sämre respons men insatsfilter var en höjdare | |
|
Schnitzer: Vilka mods ska till för att nå den effekten? |
|
|
Smokey: Chip:-)...Nej ja tror att Schnitzers bekant har värre kammar (Dr Schrick), samt en mappning på det, minst... |
|
| Sätter man dit öppet filter är det oerhört viktigt att det leds in luft utifrån. Suger den minsta lilla luft från motorrummer tappar man effekt direkt! Det räcker inte med en vanlig avskärmning. | |
|
smokey: Jag vet inte precis allting, men det har kostat över 200.000 kr. Jag vet att det är andra kammar (Dr. Schrick), sportavgas, m.m. och givetvis en mappning på allt. Specialkolvar har jag för mig att han sa också. En annan kompis har runt 375-380 hk i sin M5 3,8. Den har trimkammar, sportavgas, andra tändspolare, specialmoddade kattar och sedan en mappning på det. Kan ha glömt något! Skiljer ändå ganska mycket mot den förstnämda. Han hade 386 hk (innan han fick runt 430) och då rastade han en M5 E39 hyffsat lätt i början. Vet inte hur det blir uppe i hög fart. E39:an får det nog svårt upp till 200 km/h, eller åtminstone jämt. I dagens läge hänger den inte med! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Ok Tack för alla bra svar. Ska överväga beslutet noga. Man vill ju inte fördärva en redan perfekt bil. Förresten elhe och Gemini_ jag är inte ute efter att "förstöra" på något sätt jag vill endast förfina det redan perfekta. "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
Det helt klart bästa alternativet är sportluftfilter av insatstyp - då originalburken plockar luften utanför motorrummet! Men sportluftsfiltert släpper igenom mer luft! Koniska filter fungerar inte om man placerar dem i varma motorutrymmen utan ordentlig avskärmning!!! Och då måste det verkligen vara ordentligt gjort! SJÄLVKLART!!! Apropå att förstöra motorer så kan man läsa hur strikt körningen ska vara om man läser det finstilta på bladen som följer med koniska filter. Det är sällan vardagsbilisten sköter dessa filter korrekt! Och gruskörning tror jag inte är ens att tänka på! Som sagt ovan. Original är mycket bra. BMW är inga nybörjare!!! |
|
|
Tack för ditt svar leszek. "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
Tjena Jag har nu köpt ett insats sport filter till min M5:a. Är väldigt nöjd med det. Det blev bättre insugnings ljud och lägre bränsleförbrukning. Den sjönk från 1.23 till 1.13 vid balndad körning. Kan ej säga att den går bättre men den går i allfall inte sämre. "BMW M POWER FOREVER" |
|
| Schnitzer: "andra tändspolare", var får man tag i dessa? | |
| Har för mig jag såg tändspolar på Beastpower. Samma typ som Schnitzer pratar om. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.