AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
751

Tänkte kolla tomgångsmotorn!?

M3
43
M3 Anden
M3 E36 -94
Hej Jag ska kolla min tomgångsmotor på min M3 -94!
Men är osäker på var den sitter och hur mycket man måste montera ned innan man kommer åt den. Är det någon med erfarenhet som kan förklara lite för mig?

MVH Andreas
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Den sitter under insugs"rören", alltså under de sex böjarna som går in i spjällhuset. Rel. långt fram på motorn.

Jag tror man måste plocka bort luftfilerbox, LMM, gummibälg, insugsboxen, sen bör man komma åt den.

Enligt BMW verkstaden så har de ett test som de kan köra på den om man misstänker något fel.

Har du något problem med din tomgång???

Jag har alltid haft mer eller mindre problem med min nämligen, hade den inne så sent som idag för just detta. Men anledningen denna gång till varför den pendlade kraftigt på tomgång var helt enkelt endast att en nollställning behövdes. Nu är den som den var innan igen, bara dålig ibland.

mvh/F

M3
43
M3 Anden
M3 E36 -94
Tackar!

Ja jag har problem med att tomgången pendlar upp å ned. Har haft det ett tag men inte vågat köpa en massa nya delar å så.. Så jag får väll börja leta fel nu =)
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Nu fungerar min tomgång ganska bra igen som sagt, men då och då så verkar det som den inte hinner reglera och varvtalet dippar ner en bit för att sedan pendla 3 gånger upp och ner.

Så har min bil alltid varit så frågan är vad man ska göra åt det, kanske hjälper att byta tomgångsmotor, tempgivare elelr något annat jag vet inte.

Om man inte vill "chansbyta" så får man nog leva med det.

mvh/F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.