AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.232

angående prövotid

Sida 1 av 2
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Om man haft körkort ett år, och blir av med det, udner pröva tiden, sedan tar ett nytt. 'är det två år prövotid, eller fo4rtsätter man på den gamla? , dvs 1 år prövatid på det "nya" kortet?

Mvh Mohsen
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Eftersom du måste ta om kökortet helt och hållet om du blir av med det under prövotid så finns det ingen logik i att du skulle få tillgodoräkna dig tidigare prövotid.
Prövotiden "börjar om", dvs det blir två år på nya kortet också.

/Micke
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Prövotiden har höjts till 5år...inte kul för dom som tar körkort nu!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
///Mackan:
Källa till den infon vore jag ytterst tacksam för. inte för att jag misstror dig utan för att detta är något som det pratats om i hundra år...
Tur att man tog kortet förra året. Nu gäller det att hålla hårt i det ca: 13 månader som kvarstår av prövotiden...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
läst på VV.se:
"För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort."
Uppdaterat senast 2006-02-07.

Alltså varifrån kommer din info.

/Fredrik

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jasså så de var 2 år ännu...en kompis tog kortet rätt nyligt och han sa att prövotiden höjts till 5år! Men då hade han visst fel.
det har inte och det kommer aldrig höjas till 5 år.

snackas alltid om det när nån ska t körkort men så är det inte.

Prövotiden är och kommer förbli 2 år och om man blir av med kortet under prövotiden börjar den om från början..
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
dart:
Precis, folk som ska ta körkort eller precis har gjort det snackar alltid om dessa fem år och har gjort det så länge jag kan komma ihåg. Dock har det inte hänt något...

/Fredrik

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att de där med 5 år hänger kvar fortfarande alltså :) snackades de om när jag tog kortet för 3 år sen också.
Ringde till VV då och dom tyckte de va konstigt att de gick sånna ryckten då dom inte ens haft uppe nåt förslag eller liknande alls..
Men som sagt ska man aldrig säga aldrig,man vet inte alls va dom kan få för sig framöver..
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Var det inte ett förslag uppe om att man inte skulle få ha passagerare i bilen under en begränsad tid?

Vill minns att jag läste det, men jag är inte säker.

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Magnus18:

Har jag alrdig hört talas om. Låter som en mycket korkad idé! Säkert bara ett rykte som någon har kokat ihop.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Förmodligen är det så. Tur är väl det.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hur var det med det där om att man INTE fick ha något speciellt mål med resan??? Någon som okommer ihåg det OCH följde det???

*BAWORAK*
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
SvantE:

Menar du i samband med övningskörning?

Nej, det följde jag/vi inte.

Mvh Magnus

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja jo precis, vill minnas någon skröna/regel/lag om att när man övningskörde fick man inte ha något mål så att säga, meningen var att man bara skulle vara ute och köra...

*BAWORAK*
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Jag inbillar mig att det är ganska nyttigt att köra mot bestämda mål för lära sig så som följa skyltar, byta fil i god tid osv...

Mvh Magnus

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jojo, självklart Magnus, man skulle ju inte bara köra omkring planlöst, så tex Tyresö till/mot Handen eller så var ju ok, kan jag tänka mig (om detta öberhuvudtaget stämmer), men inte tex Stockholm - Göteborg så att säga...

*BAWORAK*
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Med bestämmda mål anser dom nog mer som en planerad resa till Sälen.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
nån var före... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
kilroy
I samband med översynen av körkortslagstiftningen för flera år sedan diskuterades dels möjligheterna om förbud mot att ha bestämda mål vid övningskörning, och dels ett förbud mot att ha passagerare i bilen under övningskörning. Det senare med tanke på att många övningskörningar sker med familjens barn i bilen vilket ju knappast minskar störningsmomentet för den övningskörande. All övningskörning innebär ju dessutom ett ökat risktagande och att utsätta sina egna barn för en ökad risk känns ju lite tveksamt.

Båda förslagen föll i den slutgiltiga granskningen.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.