AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.400

Erfarenheter av sportluftfilter?

X
58
X man
X5 3,0 -03
Hej på er!

Någon som har erfarenheter av att byta ut orginal luftfiltret till ett K&N sportluftfilter?

Ger det något; effekt, gasrespons, bränslesnålare (vid lugn körning jämfört med orginal) eller kanske maffigare ljud?

Feedback, tack!

//Janne
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sök på sportluftfilter så hittar du läsning för hela kvällen...

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
X
58
X man
X5 3,0 -03
Jag har sökt, men det jag undrar är om någon med just en x5:a 3,0 (4,4) som har gjort detta och som har erfarenheter att dela med sig.

Generell info finns det massor av men just k&n -> x5 hittar jag inget om.

//Janne
X
58
X man
X5 3,0 -03
Ingen som kan bidra med något...

//Janne
ch
164
chris76
328 T-97
på min 2.8l sexa märks inget förutom ett gött ylande på högre varv......+ att det e snyggt

Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Har ju ingen X5:a, men med sportluftfilter(K&N) på min 735:a så har jag fått en insugsljud som är "lite trevligare" än originalväsandet iaf ;)
Effektmässigt märks ingenting..

Har haft det sedan inköpet för ca 3 år sedan och inte märkt av några försämringar i ökat slitage eller dylikt som en del menar att det blir vid längre tids användning..
Dvs damm o småpartiklar letar sig in i motorn och sliter(men sköter man filtret med rengjöring+ny inoljning så är det naturligtvis en fördel och någonting som man ska göra efter ca7-8 tusen mil...minst)..
Även luftmängdsmätaren säger en del kan skadas...Tror nog att din mätare är känsligare för dylika "ingrepp" än min i 735:an mest mekaniska mätare(med spjäll)...Du har väl tråd eller "film" som säkert kan skadas fortare än vad min gamla lmm gör..

Slutsatsen från MIG blir då>>>Jag rekommenderar INTE det till din bil om du tänker på driftsäkerheten i första hand...Känslig lmm anger jag som främsta skäl till att du inte ska inhandla en dylik.

Mvh Janne.
X
58
X man
X5 3,0 -03
Okej, jag har kommit fram till samma slutsats. Jag håller mig till orginal!

Tack för svaren!

//Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.