|
|
|
|---|---|
beemer_87 |
har besiktat bilen precis o fick nerslag på ena bromsen fram anliggning står d antar att det e att bromsen ligger mot skivan eller ha ja fel? Bytte belägg på den sidan för ett tag sen(verkstad) för att d låg emot o skivan hade blivit repig men itne tillräckligt för att byta skiva me tyckte han utan d räckte me o byta belägget men tydligen gjorde d väl inte det!?? vad måste jag byta? hela bromsoket o nytt belägg o skiva o allt lr? då måste ja la byta på båda sidor oxå va? ja märker själv inget när ja bromsar som vibrationer eller konstiga ljud! |
|
Om klossarna ligger emot skivan även när du släppt bromspedalen brukar det vara för kolvarna i bromsoken går lite trögt och inte går tillbaka in som de ska. Innan du köper nya skivor så lyft av bromsoket och pumpa ut kolven en bit, ha en träkloss emellan så de inte ploppar ut helt bara. Sen spruta in lite WD-40 eller 5-56 innanför gummit där o pressa tillbaka kolven med en stor polygrip. Upprepa ett par gånger tills du ser och känner att kolven glider lätt... Har du otur är packningarna i oket slitna och du kanske måste renovera. |
|
beemer_87 |
okej ska testa det då!! om ja måste renovera vad behöver ja då bara nya packningar lr? Är det svårt o byta de där packningarna? Borde man inte känna på nåt vis om man har anliggning på nån av bromsarna? typ på själva bromsverkan lr något ljud lr liknande? |
Niclas.S |
Självklart kan du känna om du har anliggning, hissa bara upp bilen på den sida så hjulet hänger fritt i luften sen är det bara att känna med bara händerna. Rulla på hjulet alltså. Går det segt och stannar nästan direkt kan det ses som anliggning... OO=00=OO |
| man skall helst undvika att andvända wd40 eller 5-56 då det finns nån typ av syra eller vad det e i dom smörjmedlen som gör att packningarna sväller och då får du en tendens till anliggande broms. finns speciella medel till att smörja packningarna som ligger emot kolven i oket. har du inte tänkt dig köpa ett sådant går det likabra med bromsvätska. glöm ej att rengöra samt fetta om glid bultarna så oket kan flyta ordentligt | |
| Åh fan... Det om frätande tjofräs visste jag inte. My bad dude... | |
| nja frätande vill jag inte påstå men packningarna KAN svälla inte skert men jag hade inte testat=) | |
| går hur bra som helst med 5/56,det har det gjort dom sista 15 åren för mig, men det bästa är såklart ändå att renovera oket, att smörja upp är en nödlösning, kostar inte många kronor att renovera oket, och köper du grejor på rätt ställe fixar dom även kolvar till dig, kolla glidkolvarna med! det kan ju vara så enkelt så det är dom som går trögt! | |
beemer_87 |
tack för alla svar ska testa ska kolla på d i helgen nu! Kan ni visa lite mer exakt vilka delar d rör sej om? Länk Finns det o köpa renoveringsgrejer till ok på mekonomen tex lr? |
|
Jag märkte ikväll att vänstra bromsen låg på på vänster, hörde svagt skrikande ljud och kändes sedan att den vänstra skivan var varmare än den högra. Är det likadant jobb som väntar för mig? |
|
| Dessa bromsar. För mig krånglade vänster bak, kolven gick aldrig tillbaka. Använde mig av proceduren beskriven här ovan, med WD-40. Funkar kalas nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.