AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.175

330 cab -01: funkar 19" M3 (orig) utan modifieringar?

Min fråga är alltså om 19" original M3-fälgar passar på en 330 cab årsmodell 2001?

Har sökt runt lite på forumet men buden verkar vara lite olika. Vissa hävdar att man måste valsa skärmkanterna, andra påstår att montering är omöjligt pga ET:n, någon påstår att de passar rakt på?? Hur är det egentligen?? Någon som VERKLIGEN vet??
Mkt tacksam för svar!

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kan inte säga att jag VERKLIGEN vet men jag vet åtminstonde att ET på bakfälgarna till M3 skiljer sig en hel del från övriga E46 och sätter du dessa fälgar bak på en 330 så kommer dom att hamna 23-24mm längre ut i hjulhuset än på en M3. Och med tanke på att fälgarna är 9,5" så är jag tveksam till om du får in dessa.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
wendtan är väl en av dem som har bäst koll på e46 på detta forum.

Enligt honom passar de inte rakt av om jag fattat det rätt. Om det sen räcker med att valsa eller kräver större ingrepp vet jag inte.
Maila honom är mitt tips.

Annars finns det väl replika fälgar som passar rakt av.
Framfälgarna passar rakt av. Så de kan du köra på runt om om du vill.

Om du vill att bakfälgarna skall passa så krävs både nersvarvning av fälgcentrum samt skärmbearbetning. Jag har fysiskt provat på min 330 och vet att det inte går. Du kan alltså hissa ner bilen men det är inte körbart.
Jag betvivlar starkt att cab:en har större hjulhus än coupen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Syfftar du på dessa så passar dem men du måste köra med 235/35-19 däck runt om!!!!
Själv har jag 19tum M3 original 8tum fram o 9,5tum bak på min 330ci 2002. Vet inte om den skilljer sig från din cab men jag har dem på min coupén idag! Vet inte om förra ägare valsat kanterna men det tror jag inte för då hade han nog kört med 275 bak(eller)??
Prova o se det e det bästa sättet o veta!

Länk

OBS! Lånar en bild på blocket här för att visa om du menar dessa fälgar?

330ci-02 Individual
Orginal dimensioner är:
Fälg fram: 8J x 19
Fälg bak: 9 1/2J x 19
Däck fram: 225/40 R 19
Däck bak: 255/35 R 19

Varför skulle man vilja köra 235 fram?
Jag vet att BBS challenge 19" med ET35 fungerar med 235/35/19 runt om, men E46 M3 bakfälgen har ET 27. Det måste vara ett enormt gränsfall.

Länk
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Ser mkt snyggare ut med 8" fram o 9,5" bak. 235 runt om!!!!
8" bak liknar inget! Ska ta foto på min bil o skicka in det så får du avgöra själv!!

330ci-02 Individual
Jag körde själv med 255/35/18 bak på min 330 (8,5 tum bred fälg). Det tyckte jag var lagom,
Länk

Jag tycker personligen inte att 19" M3 Evo fälgen passar något annat än M3E46 särskilt bra, men det är givetvis en smaksak.

Länk
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
sitter 255/35/18 runt om på min. vet att det e alldeles för brett i fram, men det va vad som satt på när ja köpte den. ser dock rätt fränt ut.

Mvh
Tackar alla för infon som getts! Hittade en uppsättning originalfälgar "billigt" men det verkar ju så lurigt så jag antar att jag kommer att avstå...

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.