AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.445

brända kontakter i fördelarn

pe
12
pette
733ia 81:a
Efter ca 2 veckor måste jag "rensa" kontakt ytorna i fördelarn.Jag har tagit beggade grejer från en annan bil men ACK NEJ! Same shit!
M20 84:a. Bytt-tändkablar, fördelare(ny), rotor(ny),tändstifft(nya),tändmodul(biltema(ny?),tändspole.
Justerat-tändning,rengjort jordkablar.
FÖRSLAG!?

NF
440
NFd
325im -87
Låter som om rotorn skulle missa kontakterna i fördelarlocket.
Ligga för många grader fel före eller efter i förhållande till fördelarlocket.
Kanske fel rotor till fördelaren.

Nisse
Ci
531
CiM
325ciM-04
pette:

menar du gnist märkena? isf är de normalt.
pe
12
pette
fördelaren och rotorn är köpta hos Bmw, jag hoppas dom gett mej rätt grejer!
Kontakterna i fördelarn blir brännda. Jag måste skrapa bort det svarta , annars startar inte bilen!
En bilmeck trodde att jag saknade en separat jordning av fördelarn! Jag kollade på fördelarn och där sitter ett stifft som saknar kabel! Vart går/kommer den kabeln ifrån? Jag har ingen kabel över!!!!
Börjar bli frustrerande med detta fel!!!!!!!!!!!!!!

Eftersom det gnistrar hela tiden mellan rotorn och de fasta kontakterna så är det helt normalt att ytorna är lite brända. Normalt är spolen kapabel till ett par cm gnista i vanligt atmosfärstryck så det lilla luftgapet eller lite oxid mellan kontakterna spelar ingen som helst roll för den normala funktionen.
Tändkretsen (högspänningskretsen) har ingen jordförbindelse i fördelaren, endast via tändstiften, annars skulle det inte funka. Fördelaren (den fasta kontakten på brytaren) jordas normalt i sin fastsättning, har ingen separat jordkabel.

FP
pe
12
pette
Tyvärr har jag nått en avsevärd ålder och förstår det elimentära i motor lära!
Uppskattar alla svar på mitt inlägg! MEN! om kontakterna blir så brännda att biljäveln inte vill starta så borde det vara något fel!
Mina hjärnceller har tagit slut vad an det gäller detta problem! Hoppas på er med ett större kunnande att ni ev. kan hjälpa min sambo att komma till jobbet utan att jag skall behöva åka hem/till hennes jobb och skrapa fördelare för att få bilen att starta! Ursäkta språket men jag börjar bli frustrerad!

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag tror iallafall på att spolen inte är riktigt schysst även fast du bytt denna!
Udda problem måste jag få tillägga, kan säkert ha fel men what a heck spolen är iallafall inte så jättedyr.....
Lämna biltema utanför detta bara ;)

MVH Patrik
Om spolen är rejält svag så skulle den möjligen få problem med oxid osv i fördelaren. Enklast är att testa gnistan direkt på utgången av tändspolen medan en medhjälpare drar runt på startmotorn osv.
Om det blir svart inne i fördelaren så vill man nästan misstänka sprickor i bakeliten, då bildas det kolrester osv från gnistorna och högspänningen shuntas till jord osv istället för till tändstiften. Men allt är ju enligt uppgift utbytt...

FP
Själv så hade jag kastat Biltema tändmodulen och införskaffat en orginal eller OEM. Ingen Biltema i tänsystemet är en god regel anser jag. Om det hjälper i ditt fall låter jag vara osagt.
pe
12
pette
Ursäkta tidigare språk! Men, ibland tryter tålamodet!
Bilen ska bara frakta (hon är inte tjock) gumman fram och tillbaks till jobbet!
Det gör den ibland! Jag har renoverat toppen, bromsarna och bytt bakaxeln (till diffat). Jag har bytt silentblocken, stötdämparna, fjädrarna, kamrem och lite annat smått och gott. Gick igenom besiktningen klockrent. SEN började det. Avgassystemet rasade (lite väntat), kopplingscylindern sa upp sej ( fick köra 3.5mil och genom stan utan koppling för att få hem bilen), nämda elfel har hållt på ett tag, bilen har fått 2st parkeringsskador ( försäkringsbolaget godkännde dom ej), fick renovera växlingslänkaget då gumman inte visste vilken växel som kom i, vxl-lådan skårrar som en påkörd Gnu (hur nu en sån låter). Detta händer under 6månader. Problemet är tiden för detta tas från min bil!!!!!! Funderar på köpa busskort till gumman:)

pe
12
pette
Sorry!
Glömde tacka för alla förslag!
Ny tändmodul (Biltema=snålheten bedrar visheten) och spole skall införskaffas!
Please! Håll tummarna boys!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.