AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

Hjullager e30

Visa användare
14
PuffPower
E36 320i 93a
tjena jag har en liten fråga ang hjullager på e30.
i dag så skulle jag sätta på ett par nya bromsskivor på min 320i e30, o skivan sitter ju med en liten m8 bult o den va rundad så den gick inte att få loss, så det va bara att borra upp den o bort med skivan, men den kommer problemet, jag kollade in i lagret "inget fett" inte bra, nu till frågan ..
hur gör jag lättast för att ta bort lagret?
o va e det för storlek på hylsan?

vore väldigt tacksam för svar..

MVh
Patrik
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Kolla GDS-tipsen har för mej att det står där
Niclas.S
Om det är fram vi pratar om så är det 36mm hylsa som gäller om jag inte minns fel? Bak är det 30mm har jag för mig....

OO=00=OO
E
1.156
E
320 ci cab -04
Har för mig att det är en 34 hylsa som håller muttern till framlagret. Om man har bra rejäl avdragare så är hjullagerbyte fram inte jättesvårt. Bak är det mycket svårt själv hemma i gararaget.

E
Visa användare
14
PuffPower
E36 320i 93a
ok , jag ska kolla detta, jag e bara rädd att jag tar sönder nått som kommer att kosta en massa pengar sen :-)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ta bort centrummuttern innan du tar bort hjulet. Tänk på att muttern skall vara "justerad" för att garanterat inte kunna gänga ur. Sen gäller att vara rädd om bromsoket med tillhörande anslutning -häng upp med ståltråd i fjädrarna. Sen spänner du upp avdragaren. Ta sen fram varmluftspistolen och värm om hjullagret inte lossnar direkt. Du kan även knacka försiktigt med en hammare på hjullagret.

När du sen skall ha dit lagret så skall det gå att sätta på utan förvärmning. Om du skall värma så se till att lagerfettet inte försvinner vid värmningen.

E
Visa användare
14
PuffPower
E36 320i 93a
tack så mycket för det svaret, nu hoppas jag att jag teori o praktik funkar bra i hop. mvh
patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.