|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ingen på forumet som kör M3 E30 som är sugmotortrimmad? Gärna även vad som är gjort, dvs spec osv. Man läser om Köhlerkammar till höger och vänster, men jag är ute efter lite mer trimning, minst 250 hk. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk | |
| Det är väl så att allt är väldigt dyrt till den motorn, är nog därför det är få som trimmar dom, dessutom går det ju rätt väl från början.... | |
|
Det finns en hel del recept på s14. Får dom värsta 2,9 liter rallycross till lätt trimmade. För att få ut 250hk är det en del att göra. Andra kammar, nytt insprutnings system. Lite bearbetning av topp.balasering, mm. Han som kan det bäst är Lennart Köhler här i svergie. Än vart man vänder sig så räkna med runt 1000.- per hk om det skall hålla. Mvh Fredde BMWCS Nord #4699 Umeå Länk Länk |
|
|
Tycker det är dålig med intresse för sugtrimning oavsett motortyp, tyvärr.... Och återigen, trimning går inte o dra över en kam o säga att allt kostar 1000kr/hästkraft, finns mycket som kan påverka kostanden. Trimma en standardbil säg 320 E36 med 40hk, sätt i en 2.5 liters motor o vips så är det 40hk till för säg 5-6000 kr om man gör jobbet själv....... 6000/40 = 150kr/hk Eller ett trimpaket till M30 3.5: Portning/putsning topplock, Kamaxel Dr Schrick, extraktorrör samt 2x2" avgas, chip förvartalsspärren, säg 18-20000kr inkl arbetet för c:a 35 hk 20000/35 = 571kr/hk Min egen racemotor M20 2.5 har kostat c:a 40.000kr o den ger mellan 70-80 hk mer än original.......500 kr/hk För att återansluta till ursprungsfrågan så kontakt Köhler om du vill betala för ett komplett jobb, bara hämta bilen trimmad o klar. Annars finns många ställen o köpa trimdelar, även till S14-motorn. ///Magnus |
|
|
Hej igen. Köhler är duktig men även dyr. Frågan är om det inte är bättre att anlita nån som tävlar som bygger ihop en motor ist? Men såg att man lägger ner 50k, då borde man ha 300 hk iaf? Kolfiberinsug, kammar, portning, sprut, ventiler, kolvar, vad mer behövs? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Här kan du läsa om min polare M3jonas bil, 260 sug hk, men det dög inte åt honom, så nu är den kompressor matad !! Länk |
|
|
Ja! då har man fått fixat en liten serverplats. Här: Länk är det (nästan) 10 år gamla bilsport-reportaget om min bil, dåvarnade ägaren skrämde, med Köhlers hjälp, upp maskinen till 295 hk. Tyvärr så rasade den motorn senare, idag ligger det en original s14 under locket, idag är bilen inte lika snabb :/ / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Bumper: Vad sägs om detta? 2.5lit vev, högkomp kolvar, balansering. Portning,trimkammar,kolfiberplenum. Rostfritt Scorpion avgassystem. Vi tar bilen din i sommar:) |
|
WIKING |
Bumper: Lycka till och hitta 300hk för 50k. Min kostade ca 130k hos Köhler för en 2,5 KÖHLER 2,5 |
|
andreas: Vi får se hur mkt pengar som finns kvar efter att ni är klara med min E36:a. =) Wiking: Köhler är ju absolut dyrast i Sverige så att jämföra med hans priser är nog inte riktigt relevant. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Du kan få handla min S14 motor sen när jag har tröttnat på den :) * DTM högkompskolvar, 12,0:1 i kompression * Borrat och henat block till 93.73 * Kniveggad och lättad 2.3 vevaxel * EVO3 lättat svänghjul * Balanserat hela vevpartiet * Portad topp * Köhler steg3 kammar * Titanretainers(dural kanske) och motorsport fjädrar * Nya vevlager, ramlager * Portad topp * Rostfria DTM headers * Kolfiberinsug * Programerbart sprut, mappad på Alpha-N(TPS) Bottendel är ihop, väntar bara på toppen från portning. Värst vad tid det ska ta :) |
|
|
Rafko: Hur kan man tröttna på en sån motor? =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Det är som sagt var inte gratis att trimma s14... Det som var hjort på min 260hk maskin var: *95mm JE högkompskolvar, ca 12,5:1 *Köhlerportad topp med större ventiler samt matchportade spjällhus *Köhlerkammar *EVO2 grenrör *Balanserad bottendel *DTA sprut med ITG luftfilterlimpa *Rostrfritt 2x2,5 tums avgassystem utan kattar Ränkar man lite snabbt så blir siffrorna ungefär såhär: Kolvar, 10´, topportning med ventiler och kammar samt nya styrningar mm ca 25´, sprut 15 med givare, avgassystem 9´, luftfilter 1´ Då hamnar man på 60´. Sen tillkommer maskinbearbetning av block, alla packningar, lager mm, mappning. Totalt hamnar man väl då på ca 75´om man gör mycket själv och har schyssta delar från början. |
|
|
Japps, det drar iväg lätt när man börjar med sånt.... Ingen som har länkar till sidor där det finns tex banracing m3:or osv? Finns ju ett antal som körs på bana i Sverige... /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Köhler 2,9L Motecsprut Torrsumpsmörjning Går otroligt CA 380HK TEL: 036-48624 Johan Wärnbring, johan.warnbring@tomsgroup.com _______ //Niklas |
|
|
Koni: Den var lite dyr. =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.