|
|
|
|---|---|
|
Jaha, så börjar det bli dags att kolla efter en ny bil. Då vi blivit med hund är kombi ett måste. Har börjat kolla lite på 325 eller 330 Touring från 02 och uppåt, gärna automat (bensinare är givet). Helst inte mer än 10.000 mil på mätaren. Hade tänkt lägga ca 150' på bilen men då jag inte haft BMW förut är det några saker jag skulle vilja ha svar på. 1. Spelar det någon störrre roll om man väljer 325 eller 330, skiljer ju inte så många hästar på motorerna? Kanske är annat som skiljer mellan modellerna? 2. Köpa i Sverige eller i Tyskland? 3. Blir man ruinerad på försäkringar med en sådan här modell? 4. Ev. svagheter på dessa modeller att beakta inför ett ev. köp? 5. Vilken utrustning "bör" bilen ha för att bli kul men även attraktiv när man säljer den sedan? 6. Bilen ska mest användas av frugan men ska även klara att ta familjen med 3 barn till fjällen någon gång per år, funkar detta med 3-serien? Hade V40 förut och det gick ju skapligt. 7. Spränger jag min budget med de önskemål jag har på bilen? Som sagt, newbie på BMW så tar tacksamt emot råd och tips! Mvh Peter | |
|
1. Sök på forumet, har varit uppe flera gånger. 99% verkar eniga om att 330 känns rätt mycket rappare än 325. Har dock ingen egen erfarenhet i ämnet. 2. Tror inte det finns några större summor att tjäna på att importera, finns väldigt gott om E46or här hemma. Söker du något spec. så blir det nog enklast att finna det i Tyskland. 3. Ring bolagen! Helt omöjligt att svara på. Såg att du är 38år vilket bör ge en hyffsad premie. 4. Sök på fourmet! Borde finns läsning i ämnet flera veckor framåt. Rost och länkarmar i framvagnen är två brister. 5. Sportstolar och multiratt är det viktigaste om du frågar mig. Skinn, navi,PDC är alltid kul om det finns. 6. Har du åkt V40 borde E46 touring räcka till utrymmesmässigt. 7. Tror du ligger på gränsen med din budget, åtminstone för 330. En 330it-01 borde gå lättare att fixa för ca150kkr med dina krav. |
|
|
Varför inte kika på 5-serien? Det extra utrymmet kan ju inte skada och priserna på E39 ligger ju nästan lägre än E46. Mvh Johan |
|
|
Tack för svaren, jag lusläser sajten just nu efter info, mycket matnyttigt finns det! Jag tycker 5-serien känns lite klumpig och är egentligen onödigt stor, som sagt, oftast är det frun som kör ensam. Om 3-serien är i samma storlek invändigt som V40:an räcker det bra, finns ju Packline till packningen. Så mellan 325 och 330 är det istort bara motor som skiljer? Utrustning verkar ju vara från bil till bil men det verkar som om automat är vanligare i 330 än i 325? Är det någon nackdel att välja en bil med automat? // Peter |
|
|
Jag hade samma "bekymmer" som dig peter.holm, nu blev det en 325á för mig mycket beronde på att jag hittade ett prisvärt exemplar. 330 har härligare motor men även betyligt hårigare försäkringspremie. Så jämför gärna det, för mig skiljde det väldigt mycket, sen ska du tänka på att 330 kräver 17" hjul även vintertid. Sportstolar är otroligt mycket trevligare än originalstolarna, se gärna till att din blivande e46á har ett sk pluspaket utöver comfortpaketet, plusmenyn innehåller blandannat just sportstolar, alufälgar, elhissar bak, armstöd fram På 330modellen ingår även xenon, hifi system samt halvskinn. Tror du får väldigt svårt att hitta en 330 -02 för 150, en 325 är på gränsen men en 320 (jo faktiskt riktigt trevlig motor på 2.2liter 170hk) går defenitivt att hitta, svensksålt förspråkar jag eftersom både historiken är lättare att klargöra, försäkringringen blir billigare, lättare att sälja/byta in den dagen det ska ske, nackdelar med svensksålt kan vara att den körts mer i saltslask och att det är svårara att hitta en riktigt maxad bil om man nu har behov av navigation osv. |
|
|
peter.holm: Automat eller Steptronic som det heter i BMW-språk är en jättebra låda enligt mig. Jag hade det som krav när jag köpte min. VIssa tycker att körglädjen blir lidande men jag tycker det är tvärtom, men det beror ju på hur man vill köra sin bil. Har aldrig kört 325 med steptronic men däremot mycket i 330 och 320 och dom är kanon med automat båda två. För runt 150.000:- skulle jag satsa på en svensksåld 320 med 170hk motor (6-cyl) som sitter i från -01. Berätta gärna vad det blev för bil sen. Lycka till !! |
|
|
Köpte häromveckan en 02:a 325Xi Touring som jag är störtnöjd med! Kräm så det räcker, gött motorljud och ok bränsleförbrukning. Försäkringen ligger på ca 500:-/mån i stad (inte sthlm). Hittade en bil med halvskinn, sportstolar, pluspaket, svsåld m 1 ägare och ca 8K mil på mätaren. Landade på strax över 170K (observera att detta var en X-modell, och de är väl någon krona dyrare än de "utan-x"). Måste man inte tvunget va "värst" så räcker en 325:a långt :-) |
|
|
Precis sådan här info man vill ha, ett riktigt kanonforum jag hittat ;-) Jo, automat är skönt och frugan har det nästan som krav. Lutar då åt en 325:a men som jag förstår hände det lite mellan 01 till 02, någon typ av facelift? Har läst lite om modellerna också och som jag förstår det har BMW'n galvad kaross så en normalbrukad/skött bil borde väl inte ha rostproblem efter 3-4 år? Var inne på Merca C200 ett tag men den hade problem med rost så den gick bort. // Peter |
|
|
peter: Jag är väldigt nöjd med min 320 2.2 170hk, även om det prestandamässigt kändes i början lite avigt att gå från 328:an jag hade tidigare. Då det är din första BMW du skall köpa skulle jag rekomendera dig att antingen köpa en svensksåld bil hos en seriös handlare här hemma (BMW tex) eller importera en själv ifrån en auktoriserad tysk BMW handlare. Du hittar den tyska gebrauchtwagenbörse på www.bmw.de. 325/330iA är ju lite av premiummodeller så dessa är rätt sällsynta som svensksålda. Letar du i denna sektor lär du minimera chanserna att bli lurad. Tyvärr har det på senaste tiden varit en del forummedlemmar som blivit rejält blåsta när de köpt nyimporterade bilar till vrakpris på Blocket eller hos mindre seriösa bilhandlare. Jag håller med "jaken", sportstolar, multiratt, klimatanläggning, farthållare är ett måste till E46. Navi, skinn, PDC etc kan man se som ren bonus om det finns. |
|
|
Facelift kom sent 01 (tror jag), men det finns inte många som är 01:or, de flesta är 02:or. Enklast kan man säga att *innan* facelift var framlyktorna "ledsna" (pekade lite nedåt i ytterkant) med efter facelift var de "glada" (pekar uppåt i ytterkanterna). Enkelt uttryckt, men du fattar vad jag menar när du tittar på två bilar och jämför.. :-) |
|
|
peter.holm: -02 kom en facelift på sedan och touring med ny front och nya bakljus på sedanen. Facelift Länk Pre-facelift Länk Angående rost så har tyvärr inte skyddet varit tillräckligt på någon av 3-serien E46 bilarna. Alla bilar är inte drabbade men kolla motorhuvens framkant, bakluckan och vissa fall underkant på dörrarna. Det är lite av ett lotteri vilka som drabbats. Även om man padantsköter bilen. MEN Bmw har i de flesta fall skött det snyggt och bytt ut delarna på rostskyddsgarantin som är sex år. |
|
| Jag övergick till E39 pga 2 hundar. Nu är de hyffsat välväxta, så har man en liten ras räcker 3:an säkert till. Tänk på att hundägare behöver läder i bilen. Hundpäls krokar fast ngt fruktansvärt i tyg vilket leder till att passagerare har päls när de kliver ur bilen vilket är lite trist. (Om någon undrar så sitter hundarna inte på sätena (fet chans) men det räcker med att de ruskar om sig för att päls ska sprida sig i kupén samt att jag själv alltid har lite på kläderna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.