|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ingen aning...Har alltid haft bensinare men har hört att dom går sämre.Nu vet jag f-n inte ens vilket av dessa jag vill ha.Jag vet detta med brytgänsen någorlunda. Låter inte dislar en hel del 02-03??Det verkar ju finnas mest dieslar i tyskland.Så utbudet verkar större på dom?Är en diesel mer svårsåld?? Mvh Patrick den okunniga | |
| Du bör se att lyckas få provåka en diesel och som du säger låter inte en diesel mer..nej det gör inte en modern diesel det är bara på tomgång du hör att det är en diesel..och ja utbudet är stort på dessa bilar i Europa ..den är mer svårsåld i Sverige tack vara våra skatter ..och det finns många "skruvade"..köp en fin och du kommer säkert ha den länge | |
|
Personligen skulle jag vänta lite med att köpa en "gammal" diesel som inte klarar de senaste miljökraven (partikelfilter och katalysator). Om några månader kommer det nya skatteregler som anger hur dieslar skall beskattas framöver och det verkar luta åt att "smutsiga" bilar (läs gamla dieslar och bensinbilar utan katalysator) kommer att straffskattas för att stimulera utskrotningen av dessa bilar... Så mitt råd är att vänta till efter skattereglerna klubbats innan du köper en gammeldiesel - risken är stor att man sitter med svartepetter annars... ;o) Rent körmässigt går moderna dieslar minst lika bra som fina bensinmotorer! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack.. Det finns väl inga med partikel filter etc på 02-04 e39?? Så om jag sammanfattat rätt så är en dieselbil från 02-04 i sverige idag mer riskfylld både skattemässigt samt mer svårsåld i min tur? Mvh Patrick den okunniga |
|
| Titta vad en ny BMW diesel med filter kostar och betänk att skattelindringen var väl bara 3 år.. | |
|
..."Rent körmässigt går moderna dieslar minst lika bra som fina bensinmotorer!" Johan B> inte ens moderna dieslar kan mäta sig med bensinare! För det första går det aldrig undvika den där typiska traktorkänslan, beroende på bilen låter den och känns alltid som en traktor mer eller mindre, bara en tyst sådan... För det andra så e dieslar mkt slöare och trögare än bensinare, man får vara glad om man inte får tjuvstopp i uppförsbacken, tur att det finns turbo på alla dieslar idag. Min 520 känns mkt piggare än 525tds faktiskt. Jag hade provkört den nyaste 5-SER E60 530D Tyskland kring julhelger - den var underbar på alla sätt och speciellt på Autobahn, men dieselmotorn drar ner helhetskänslan, hur tyst och vibrationsfri den än är, ingen chans mot en 530 bensinare!... Även om BMWs dieselsexor verkar vara mer stabila och diskreta än VW och Audis skakande, knattrande fyror så känns det fortfarande som rena taxifasoner och drar ner på både komforten och körglädjen. Ska det vara dieselmotor ska det vara med rejäla dubbla turbos, helst en V10 eller V12 (Merca ML - mästerverk!)... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
För vardags körning funkar diesel minst lika bra som bensinare tycker jag. Kraften kommer tidigt och hur ofta varvar man över 3500rpm vid normalkörning? Föredrar helt klart automat när det sitter en diesel under huven, dock så ställer jag mig lite tvekande till BMW automatlådor som monteras i dieselmodellerna. Har fått uppfattningen att bla. 530d-lådan inte håller måttet... |
|
|
Den nya 530d på 231hk gör 0-100 på 6.8 med automat Den nya 530i på 258hk gör 0-100 på 6.7 med automat 80-120 på fjärde växeln gör 530d på 5.1 medans 530i gör samma på 6.6 så vad jag kan se så går 530 d minst lika bra som 530 i om inte bättre t.o.m snabbare. Man har fullt drag med 500nm direkt nästan. Jag kör en renault master 3.0cdi med kcrbox i jobbet den ligger på ca: 167hk och 420nm och väger 2100kg och mycket luftmotstånd och kanske inte i starten men när man fått upp farten och ligger i 80 och drar på ja lovar det är ett satans sug och då ligger jag i 5 växeln av 6. Diesel är framtidens bilar och låg bränsleförbrukning desutom. Mvh Daniel |
|
|
Sharifhan, tja allt är subjektivt och relativt...alla kan ju ha en känsla även om den är gruvligt fel... ;o) Men kollar man på en sådan sak som användbar prestanda som omkörningsaccelerationen mellan 80 och 120 km/h, är t ex E90 320d exakt lika snabb som 330i med fyrans växel (med femmans växel skiljer det en tiondel och med sexans växel skiljer det sex tiondelar) - allt enligt BMW:s officiella siffror, men det skulle inte förvåna mig om BMW av "prestigeskäl" har "skrivit ner" siffrorna för dieseln bara för att "top-of-the-line-bilen 330i" skall vara snabbast officiellt... Visst tomgångsljudet/vibrationerna är råare än en rak bensinsexa, men det är nog faktiskt det enda som är bättre i prismässigt jämförbara bensin- och dieselmotorer (t ex 320d och 325i). Att en modern dieselmotor drar betydligt mindre soppa än motsvarande bensinare (ca 30-40%) är inte heller helt fel..... Det enda konkreta negativa som jag kommer på är straffbeskattningen av dieselbilarna som förmodligen kommer att fortsätta även om den mildras en hel del om bilen har partikelfilter och katalysator! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skatten på en ny 530d kommer från oktober i år ligga på 3400kr/år i 3 år sen blir den 5400kr/år det kommer även en höjning på bensinbilarna en 530 bensin kommer nästan kosta 3000kr. Då när en diesel drar 30-40% mindre soppa sparar man pengar på att ha diesel även om skatten är 5400kr om man kör minst 2000 per år. Mvh |
|
| 0,78 i snittförbrukning sen jag köpte bilen. Takbox på fr.o.m. oktober till slutet på april (utförsåkning). Sitthastighet kan väl närmast beskrivas som rådande hastighetsbegränsningar + "moms". Däcksdimension sommar: 245/45-17 och vinter 225/50-17. Undrar vad förbrukningen skulle varit med motsvarande bensinare? | |
|
Glömde... lägsta uppmätta förbrukning 0,56, högsta 1,04 (Fulllastad och släp med två snöskotrar på). Bilen har manuell låda, således inte "handikappanpassad" ;-)) Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Har just varit i Tyskland och känt på E60 och X5 med 3liters diesel, automat osv. Klart imponerande drag och jag kan inte hålla med Sharifhan om nån traktorkänsla där inte. Mäktigt muller, långt ifrån nåt knattrande osv ens på tomgång. 100-200 med 5 man i bilen gick mycket snabbt och spänstigt, motsvarande bensinare hade inte haft en janne. FP |
|
|
Det är ju självklart en smaksak, men jag döljer inte mina fördomar om dieslar iaf. Visst är det bättre drag med dieslar, det kostar mindre och dröjer längre mellan tankningarna... Men för mig hör detta till taxivärden och annan tråkig yrkestrafik snarare än till BMWs sportiga image med raka bensinsexor med "äkta" kraft utan turbo och andra "tricks". Även om de nya dieselBMW låter och vibrerar ytterst lite, så känns det för mig ändå som tillbakasteg att den nyaste BMWn måste låta och vibrera på tomgång mer än gamla bensinföregångare. Och att "framtidens bränsle" gör att bilen behöver turbons hjälp för att orka på alla varvtal känns oxå konstigt... När de ekonomiska aspekter tycks vinna över allt annat väljar jag hellre köra en "motorsvag" bensinare än en vräkig diesel. Folke> Knattrande menade jag de fyrcylindriga bilar av andra märken som skakar mkt mer, BMW har trots allt minst vibrationer och ljud, men ändå... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Nog är det fördommar om man menar att en diesel är tråkig yrkestrafik men ändå vräkigt...) Eller att turbo är nåt nödvändigt ont som t.ex BMW bör undvika. Dieselmotorns förtjänster och bättre verkningsgrad bygger inte på att det är nödvändigt med turbo utan på annan typ av förbränning jämfört med bensin. Studera ett indikatordiagram (interntryck mm) och jämför med t.ex en bensinmotor så förstår du bättre hur jag menar. FP |
|
|
Instämmer med föregående talare. Vill kompletera att varför inte använda turbo när det höjer på verkningsgraden... vad finns det för negativa sidor. Turbo är ingen svordom. Varför bmw inte använder turbo i bensinbilar förstår jag då bättre. Den som känner till förbränningsmotorteknik vet att det finns en gräns för det maximala cylindertrycket i en bensinmotor efter vilken knackningar uppstår och motor söndras. Hos en diesel uppstår inga okontrollerade förbränningar och man kan höja cylindertrycket med turbo och på samma gång höjs verkningsgraden... om bara materialet håller. (en gräns finns visserligen men den har mera med utsläppen att göra... NOx uppstår vid högt tryck och höga temperaturer) Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Tycker det är helt OK med lite knatter på tomgång om man får prestanda som står sig bra mot en 4,4l bensin V8 och kostar en hundring mindre i inköp och drar hälften. Sharifhan- Ställer upp på race mot en 530i vilken dag som helst med den "traktor" jag beställt (535d). |
|
|
Robert J: Tror din "traktor" vinner...;-))). Synd att 535:an inte finns med manuell låda... Sharifhan: All heder åt ditt blottande av fördomar, man fick sig ett gott skratt Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
moderna dieslars förbrukning är mäkta imponerande. i slutet av förra sommarn körde jag min låtsas farsas V70 D5 (2004) från västerås till halmstad mitt i natten med en marschfart på ca 200 km/h och många kraftiga accelerationer, efter den resan på ca 50 mil hade jag en snitt förbrukning på ca 1 liter milen, försök hitta en bensinare med motsvarande effekt (ca 160 hk och 340 nm) som drar så lite vid den typen av körning. Låtsas farsan däremot som kör "som folk" brukar ligga runt 0,6 liter milen, som lägst tror jag han haft 0,54. som ni redan nämt så är det endast vid tomgång och låga varv man måste stå ut med den lilla tomten som sitter i blocket och knackar med kulhammare.. så säga vad man vill om dieslar, jag överväger diesel i min nästa bil iaf. no brains, no headache... fingerspitzgefühl! |
|
|
Som konstaterats en fråga om tycke och smak, rådet är som vanligt att provköra. Om man inte trivs med vagnen är det ju ointressant om man sparar några tusingar per år, bränslet är ju inte den dominerande kostnadsposten för hyfsat nya bilar. Valet mellan bensin och diesel handlar nog mycket om HUR man kör. Jag kör mellan 5 och 7 kmil per år och rent ekonomiskt så skulle jag nog spara några slantar på en dieselvagn. Jag gillar att KÖRA bil så automatlåda är inget alternativ. De dieslar jag har kört har en ickelinjär kraftutveckling som jag har mycket svårt för, svimfärdiga strax över tomgång = hopplösa i stan, och inget högvarvsdrag = inget bus. Jag tycker inte att diesel passar bra med manuella lådor.Kraften mellan 1500 och 4000 varv brukar det inte vara något fel på så dieslarna är ju perfekta för landsvägsåka om man inte gillar att växla och varva. Jag är dock en såndär kille som växlar ner till 3:an och stänger av radion när en 24-metare skall passeras. På sommaren åker gärna rutan och den långa pedalen ner i tunnlar. Kalla mig gärna freak men kul är det :) Ljudupplevelsen och varvvillighet är mycket viktiga parametrar i mitt val av bil, lika viktigt som växellåda, styrning och balans. När jag fyller 30 och vänder kepsen framåt kanske jag köper mig en dieselautomatare, vem vet :) |
|
|
Johan B:mellan 80 och 120 er 320d jammsnabb med 330i på 4:ans veksel.Ingen bomb,alla vet ju att dislar har bedre vridmoment;men alla som har kjørt bensin bmw vet ju ochså att man måste ner på 3:ans veksel i for det beste draget i i 80-120 intervallet.Då er nog 330 snabbare,kanske aven en 325i.Det er ju derfor att bensin bmw er roligare/snabbare att kjøra enn dislar/turbobilar. Richard Channing hade snygg bil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.