|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Har precis fått tillbaka min bil då jag vart på körd från sidan i julas. Vart bara lättare plåtskador på dörren. Men så idag när jag va ute och åkte försvann all värme och temp på motorn gick upp till rött. Stängde av motorn på en gång och rulla in i en mack precis vid vägen. det visa sig att fläktens alla blad bakom kylaren låg i en hög undertill medans en satt fast mellan några slangar och kylaren läkte vatten. Ett blad hade haft sönder kylaren. Fick bogsera bilen till bmw och bogseraren sa att han aldrig sett nåt liknande förut. Vi får se vad dom säger efter att dom har kikat på bilen, men nån som har nån gissningar om varför fläkten gick sönder så brutalt? Kanske vart det nåt spricka på ett av bladen efter krocken och lossnade och lossna ett blir väl det obalans i hela fläkten så att alla lossnade kanske. Men smällen i julas tog mellan bakhjulet och bakdörren. Nån som vet?? | |
|
Jag råkade ut för samma sak på min E30. Det visade sig att motorkuddarna var av och när jag bromsade hårt åkte motorn in i kylaren. Fläkten gick dock inte sönder, bara kylaren. Polaren krockade med sin bil och kylaren blev det bara smulor av men fläkten var hel, så det ska mycket till innan balden går av. |
|
| Ärligt talat, det är ganska långsökt att fläkten skall skadas av en lättare krock som tagit i dörren. Skumt fel dock, jag har aldrig hört talas om något liknande | |
|
En trolig orsak är om vattenpumpens lager tar slut o pumpens axel blir väldigt glapp, (lagerhaveri) så kan fläktbladen ta i lite av varje, det finns inte så mycket marginal när fläkten börjar kasta runt p.g.a det...... Då blir det plockepinn av fläktbladen!! Bara hoppas motorn inte tagit skada om den blev väldigt varm....... ///Magnus |
|
|
Jag bytte till mig min coupe för 2-3månader sedan. Det var/är en bula i huven (bula uppåt), så jag frågade om han hade glömt verktyg under huven någon gång. Men det var tydligen fläkten som hade skurit och börjat sopa iväg bladen överallt, bland annat genom huvisoleringen och "boong"!! ,, bula i huven. Jag tyckte det också lät lite undligt, men skadorna ser ut att kunna vara från just detta, och fläkten är bytt. ,,så du är inte ensam om händelsen iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.