AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.358

Billig och enkel ljuduppgradering, 325 coupe e36

Hur ksa jag få en så billig och enkel ljuduppgradering som möjligt som ändå ger betydligt bättre ljud än det är i orginalhögtalarna i min bmw 325 coupe -94

jag har bara en högtalare i varsin dörr, 1 vid fötterna på båda sidor och 2 i hatthyllan!

Hjälp mig fixa till något bra paket är ni snälla för det är hemskt ljud i den nu =)

MVH

Micke
Måste påpeka att jag har en shysst stereo, Pioneer, kommer inte ihåg vad den hette men 4x50W och är från -05.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Slutsteg och ett 2vägssystem fram är svaret på dina böner ;) men ska det vara extra billigt (och enkelt) så satsa på ett relativt lättdrivet 2vägssystem, har hört att Phoenix Golds ZR kit funkar hyffsat att driva på stereon, dessutom vann deras kit ett test i tidningen hifi o musik (bästa budget system upp till 1500:-)

Här finns mer info: Länk

Kostar 1400:-
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du inte är så noga med ljudbilden utan gillar när ljudet kommer från alla håll så kan du även sätta i likadana högtalare i hatthyllan så borde det låta mkt bättre än original högtalarna.
Hejsan! Okej, jag tänkte, hur blir skillnaden på ljudet om man bara ställer en baslåda och ett slutsteg i skuffen utan en massa rör och krångel?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du ingen skidlucka så blir det inte speciellt bra , är det bara mer bas du är ute efter?Det lät som om du tyckte original högtalarna lät dåligt i ditt första inlägg.Byter du ut dom lär du även få mer bas men skall du spela högt behövs ett steg på dom och är det inte tillräckligt med bas så får du sätta in en baslåda+ett steg till men basen måste ha en öppning in i kupén.
TJena! skidlucka har jag inte tyvärr, därimot är baksätet tvådelat och nedfällbart! jag tänkte väl börja med en baslåda + slutsteg och sen uppgradera de andra högtalarna senare! Vill inte behöva såga och förstöra bilen! Om jag har ett slutsteg och en baslåda hur kopplar jag in det? vad behövs för sladdar från stereon? är helt inkompetent på bilstereo tyvärr! =(
eller så kanske man kan skippa slutsteg och baslåda och bara byta ut alla 6 högtalare? Vad ska jag köpa för högtalare till hatthyllan? finns det ingen guide hur man byter dom och de andra högtalarna? om man får tillräcklig bas genom bara de vanliga högtalarna och skippa slutsteget är det bara bra!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bästa förbättringen får du av att uppgradera framsystemet, och helst driva det med ett slutsteg. Om du inte måste ha högtalare bak (pga. passagerare) så skippa dem, och skruva bort "lådorna" som dessa högtalare ligger i. Då har du två mindre öppningar från bagaget om du t.ex ska skaffa en bas.

Det bästa receptet för dig är:
-2vägssystem
-10tums bas
-4kanals steg att driva allt med

sen behövs det ju såklart, lågnivåkablar, matningskablar, högtalarkablar

//Mvh Simon
vad är det för högtalare jag ska köpa till de vid fötterna och i dörrarna? finns det något speciellt paket med just de fyra? vad är det för storlekar? finns det verkligen ingen guide till hur man gör ett eget ljudbygge?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det sitter 5.25" högtalare i kickarna vid fötterna, det sitter även små "koppar" bakom högtalarna (du vet vad jag menar när du ser det), den kan du skippa helt, för tar du inte bort den så får du i princip inge midbas alls. Sen fylla upp utrymmet bakom med dämpull (vet inte hur mkt det inverkar igentligen i praktiken på en e36, men man kan iaf lura högtalaren att utrymmet är lite större). Sen måste du lossa dörrsidorna, och ta lös diskanten (minns inte 100%, men det kan även vara en högtalare där som även spelar mellanregister och uppåt), hur som helst så ska de bort, och dit klämmer man diskanterna. Om man vill alltså, vill du göra det ännu enklare så monterar du diskanterna på instrumentpanelen eller liknande och klipper kablarna till diskanterna i dörrarna.

Vilka prylar du vill ha hänger på vad för budget du har

//Simon
Robsarve
I en e36 coupé funkar i stort sett bara en måttbyggd bandpasslåda, om man inte vill köra omkring med baksätet nere hela tiden.

Kan man hantera en skruvdragare och en sticksåg är det inte omöjligt att bygga själv. En vettig sån kan man få ihop för ca 1500:-, men mer pengar ger ju bättre grejjer...

Driv den med ena halvan av ett fyrakanalssteg och framsystemet med andra halvan som Xtracrispy skrev. Vårt Startpaketet Länk t.ex fungerar bra.
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Byggde ljud i min e36 coupe i våras. Hade precis samma funderingar kring bas från stängt bagage, utan å behöva förstöra inredningen. Men jag gjorde precis som Xtracrispy skrev, plockade bort bakhögtalarna. Spelar nu med en Infinity basslink (aktiv 10" sub), låter mycket trevligt. Monterade ett Dls 2vägs kit fram, med diskanterna monterade på den lilla plastbiten innanför bakspeglarna (ingen aning vad den kallas egentligen). Jag valde att driva framsystemet med separat slutsteg. Låter klart bättre än orginal :) Angående cd så kan jag varmt rekomendera Alpine.
byggde ljud i min gamla 320 med 2*12tum i skuffen sen en bas port från hatthyllan ner i skuffen de lät faktiskt bra.. :D

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag skaffade nyligen 6:9'or i hatthyllan, baslåda GAS 2st 12'or och ett 1000w slutsteg. Jag tycker det funkar rätt hyffsat. Kanske att baslådan låter lite klent då man kör på motorväg.. men whataheck! Det duger! :D
Lira Static-X på stereon är perfekt, grym bas-gång på deras låtar.

/Jonas
Är det nån som vet orginal storleken på högtalarna i hatthyllan i en E36a? tänkte nämligen uppgradera ljudet och köpte 5-1/4" bak men dessa krävs det en del mod....

'D'
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det sitter 4" bak i plastlådorna. Det finns adapter för 6x9" att köpa om man skulle vilja det
bm
6
bmw-02
325i Cupé -93
1602 -69
2002-75
vars kan man köpa adapters til 6x9
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vet att en kompis köpte sina på MDS engång i tiden, BRL har också en del adapters, har inte kollat om de har till e36
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.