|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 18" uppsättning smc 8 x 18 på mina sommardäck Goodyear F1-3 225/40-18. Jag undrar över vilken uppsättning bilen skulle kännas "snabbare". Folk har olika teorier, nån som kan bevisa svaret? Om jag skulle byta backdäcken till 255 så måste fälgen bli 8,5x18 (självklart blir de tyngre, nån som vågar spekulera hur mycket?). En del säger; nej, gör du de så blir de mer vikt på drivhjulen samt att bilen har bredare däck blir bilen långsammare. Medans andra säger precis tvärtom; nej med bredare däck för du bättre fäste och grep vilket borde göra bilen snabbare. Vad stämmer? | |
|
255:or bak och bilen rullar tyngre sämre acceleration högre bränsleförbrukning. Minns själv när jag monterade 10" fälgar med 265 däck bak på min förra 528i, bränsleförbrukningen ökade med 1dl per mil vid landsvägskörning, bilen rullade tungt och efter en sommar med de däcken så sattes vinterdäcken på och bilen kändes som den fick 30 hästar till under huven. mvh |
|
|
Min bil drar lite mindre på vintern tack vare att vinterhjulen är lättare/smalare än sommarhjulen. Upplever den även som marginellt piggare på vintern. Men det kan ju vara placebo.. mvh |
|
|
Hej! Jag hör ofta detta om att man får bättre grepp med bredare däck osv osv men jag tycker det säger sig själv....tror många försöker motivera sina bredare däck på nått sätt utan att ange fåfängan ;) ....hur ofta lyser lampan för DSC och varnar för att bilen spinner på torr asfalt? Man måste upp rejält i motorallternativen för att dom bredare däckan ska ha nån stor nytta över 50 km i timmen i ren acceleration. Visst man får bättre bit i asfalten på slingervägar med bredare däck men jag tror ändå att man kan sammanfatta att under normal körning så bilen blir segare och drar mer soppa men ser betydligt coolare ut med breda däck! = ) |
|
|
Det handlar mycket om fåfänga när det är utanför racevärlden! Tar man tex ett 205 brett däck och ökar bredden med 25% till ungefär 255/265, så ökar inte prestandan 25%. Man kanske vinner runt 10-15% i extra grepp, däremot rullar det ju betydligt tyngre, kräver högre lufttryck (vilket blir stötigare), kostar mer och slits fortare. Men det är snyggt! Jag har själv åkt på 255 på 10x17" på gamla e34:an, men nu åker jag på 235 runtom, dels för att kunna skifta fram och bakhjul och på så sätt få ut lite mer av däcken. Men för att summare frågan ur min tankegång så blir ett bredare däck egentligen rent negativt, vilket sinkar både acc och förbrukning. hmm mkt text igen.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Breda bakdäck hjälper väl bara vid maxacc från starten på en normal bil. Jag tror som Ymerus att det ska till en hel del effekt för att det ska spinna i farter över 50km/h. Men vid lite aktiv körning på kurviga vägar så kan det ju vara en fördel med bredare däck då innerhjulet inte spinner loss lika lätt, gäller väl främst en bil utan diffbroms. Jag tror att bredare däck sinkar farten mer än de hjälper om man ska se till normalkörning, men inte tänker jag byta bort mina 245/40 17" bakhjul för det! =) |
|
| Nej exakt Grelle!! Jag längtar ju som bara den tills mina 245:or sitter på plats igen!! = ) | |
|
Mina 17" sommarhjul följde med bilen och väger 21kg/st. Vinterhjulen 15.5kg/st. Inget kul att byta till så tunga hjul i vår och dessutom stötiga. Håller med de flesta föregående skrivare. Nisse |
|
|
Instämmer. Solklart fall... Bredare däck = slöare & törstigare bil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.