AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.438

Eftermontera utrustning i E60, E61?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag kollar lite smått på framför allt E61, nya 5-serie touring. Tyvärr saknar ofta de svensksålda bilarna en del utrustning, och min fundering är då om det går att eftermontera utrustning på dem? Är det någon som har testat, eller försökt med samma sak?
Det jag är mest nyfiken på är om navi, PDC och telefonsystem går att eftermontera?

Förutsättningen för navi är väl att stora sfärgskärmen sitter där, men vad behövs annars?

PDC borde väl inte vara något större problem, eller rättare sagt så var det ganska enkelt på tex E39. Men vet någon vad det kostar?

Mvh Johan
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Min E60 saknade PDC. Fick ett pris på eftermontering, minns inte exakt men det var över 20 tkr. Både främre och bakre stötfångaren måste bytas, det var inte så enkelt att bara borra hål för sensorerna. Så jag avstod då.

Sen kom M-paketet till E60. Det tycker jag lyfter bilens utseende så mycket att jag investerade i "M aerodynamikpaket" för 20.600 lackerat i bilens färg. Då blir det ju ändå byte av stötfångarna, tog varianten förberedd med hål för PDC. Och då blev kostnaden för PDC ca 8 tkr inkl. mont.

För navi Business finns en eftermont.sats för ca 22 tkr + mont. Finns nog numera också för Professional, men har inte koll på priset där.

Priser - även för telesystem - finns i tillb.katalogen för E60/E61. Dock ej mont.kostnader i den mån man behöver hjälp med det. Mvh Janne
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Tackar för svaret, det var precis det jag behöver veta. Väldigt tråkigt att det är så svårt att eftermontera PDC! Det är verkligen välbehövligt, speciellt på E61 med M-paket, som saknar lister.
Navit låter ju desto mer positivt. Det innebär att det snart borde gå att hitta grejer på skroten för halva nypriset. Hoppas bara att monteringen är enklare än att eftermontera på E46 och E39....
Någon mer som har erfarenhet?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.