AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.602

X-drive rules

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Eftersom det inte bara är X3 och X5 som har X-drive, så tycker jag denna diskussion även passar in här!Kanske bättre här?
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Intressant läsning i TekVärld, Xdrive gjorde ju bra resultat. Flera bilar har samma princip utan mellandiff och kör med lamellkoppling istället. BMW vann ju på att ha snabbast och bäst kalibrerat system.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan någon förklara detta. Massor med bilar har tagit bort mellandiffen, Xdrive, Haldex, nya RAV och den kommande SantaFe. Istället pytsar man ut kraften genom att låta ett lamellpaket småslira hela tiden. Som att köra med gasen i botten och reglera hastigheten med att slira på kopplingen. Hur länge kommer lamellerna att räcka?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Det här med livslängd och kvalité mm är ju intressant..

Ungefär som med när t.ex Ford vinner en nybilstest i mellanklassen i en tidning för att sedan falla ner i mörkret efter att alla fel och kvalitetsbrister uppdagats efter en tid ;)
Hoppas nu inte att det visar sig att t.ex BMW's x-drive falerar på detta iaf :)

Mvh Janne.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tänker inte på bara X-drive utan mera generellt. Många tillverkare kör ju samma princip som X-drive (sen lyckas ju BWM bäst av alla).

- Kasta bort mellandiffrentialen som gör att axlarna kan snurra olika fort.

- Lås ihop axlarna med en lamellkoppling

Nu snurrar ju axlarna sällan lika fort. Olika friktion, däckslitage, lufttryck och kurvor gör ju att axlarna kommer att snurra olika fort.

Då låter man den stackars lamellkopplingen slira lite fint för att axlarn ska kunna snurra olika fort.

Hur i hela friden ska den stackars lamellen överleva detta, sen spelar det ju ingen roll om det är BMW, Haldex eller någon annan bil det sitter i.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Är det inte en form av visceous(stavnng?) man använder?
Då är det ju inga lameller som slits i vanlig bemärkelse.
Hälsningar Lars
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lammeller som tillåts slira lite och jobbar i oljebad kallas ibland för visco men är inte samma sak som en viscokoppling typ Volvo.

Håller gör det, iaf hos vissa tillverkare. Toyota har just lammeller i oljebad på ex vis Celica GT4 från 87- och den har en av marknadens stryktåligaste 4WD drivlina.

Jag har själv oxå samma princip i min bruks kärra, en Mazda 323 4WD -92, där går det även att låsa dom för permanent 50/50 drivning.

Om det kommer att hålla i BMWs utförande får väl framtiden utvisa, en anledning till att det håller på Toyota kan vara att det finns oljekylare och oljepump till fördelningslådan.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hej Isåkare

Bilarna du jämför med har inte samma system. Både GT4an och 323 4WDn har ju riktiga diffar + lamellpaket (vad jag vet i alla fall). Det är ju en himla skillnad.

Där går ju 99% av kraften genom diffen och lamellerna behöver bara "hoppa in" när det behövs.

På X-drive, Haldex, RAV mfl har man rationaliserat bort diffen och kör hela effekten/vridet genom lamellerna. Det måste ju fresta enormt mycket mera.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
BMW_MAN: Jo det har du rätt i, jag tänkte lite fel =(
Ett stort problem som Haldex m.fl. har är just kraftöverföringen.

Lyssnar man på säljare eller de som förespråkar Haldex så framhåller de alltid att lösningen reagerar så snabbt på hjulspinn att framhjulen bara behöver spinna 1/4 varv innan kraften överförs.
Det är väl skit i samma, det är ändå försent och du får inte tillräckligt med kraft dit du behöver den under tillräckligt lång/kort tid.

Haldex är en fin koppling, men isåfall skall den styra diffrentialerna och inte agera drivlina. Inte i min bil iallafall tack :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Väcker denna tråd då jag hittade en i princip komplett AWD-sida: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.