AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.769

Hur ta bort "proffstoning" på sidorutor?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min ena bil har sk proffstonade rutor runt om (utom vindrutan). Detta fick bilens fd ägare gjort när den var ny och idag var det dags för bilens första besiktning och som väntat så blev det nedslag på de främre sidorutorna (Sidoruta, båda sidor, försedd med färgat skikt).

Nu till frågan...Hur går man tillväga för att ta bort toningen? Är det något som ens är lönt att försöka göra själv eller ska man kontakta de som sysslar med sånt här? Någon som har tips på någon i Malmö/Lund-området?

___
//Ulf
Bara en tanke...
Kanske lika bra att köpa två begagnade sidorutor på en skrot och sätta dit?

Har haft lös rutorna på både e36 och e46 och det vållade inga större bekymmer, kan ju tom vara mindre arbetsintensivt än att försöka skrapa rutorna rena, sen så har du ju även kvar de proffstonade rutorna utifall att du vill sätta tillbaka dessa efter bes.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Funderade också på det...Ska ju sälja bilen inom kort så för min del så handlar det om att behöva lägga så lite pengar och tid som möjligt.

___
//Ulf
Sprayflaska, vatten och Yes :) Det är dock inte någon gynnsam temperatur för denna övningen ute just nu. Du sprayar iaf på och låter filmen suga upp lösningen. Sen skrapar du försiktigt med ett rakblad tills du får filmen att släppa i en kant. När du gjort det så sprayar du bakom filmen så gott det går och ger de några minuter. Sen skall du kunna ta de mesta för hand samt med rakbladet. En hårfön/varmlufts pistol kan även det vara en bra sak att ha nära till hands om den trilskas.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade bilen inne på Ditec i Lund idag för borttagning av filmen. Att få bort filmen i sig var tydligen inget större jobb däremot så var det mer jobb med det klister som var kvar på rutan. Var lite förvånad att det inte gick på mer än 300kr för två rutor.

___
//Ulf
300 kr lät synnerligen prisvärt, har själv gnuggat limrester och jag vet hur trist och tidskrävande det kan vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.