AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
15.859

Ska köpa min första bil => Z4! Behöver tips & råd...

Sida 5 av 7
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Låter bra CoffeZ4! Det skulle vara intressant att se hur stor skillnad 40 extra hästar gör...

Skriv ett inlägg här när du ställt på den!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Lite skramel framkommer på när man kör på dålig väg ifrån passagerar dörren även på min 04à som är tillvärkad 0403:
Hobbe tackar för tips om trolig orsak.
Nimaka se till att få tag i vindskyddet som monteras imellan bågarna och
där fäste monteras på insidan av bakluckan, då man ej vill ha vindskyddet
uppsatt.
Jag fick betala 22500:- för min hardtopp då nypriset var 27500:-
Detta var dock vid förhandling av bilaffären.

"Z4 love it"
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Kenta: Tack för infon.

En kanske något dum fråga: Hur mycket hjälper vindskyddet egentligen?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag talr här om Z3, men det borde vara samma som z4: vindskydet är den bästa uppfinning som gjorts till en roadster. Jag kör nercabbat från Mars till november utan problem! Det blåser knappt alls i bilen med deta monterat. Körde en resa i december nercabbat kl 23:00 på kvällen, -3 grader och körde 3 mil. HÄRLIGT!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Beppo skrev "det blåser knappt alls i bilen":

Men du tillämpar ju eco-driving med hastighet därefter så då blir det ju inget vinddrag ;)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Masten,

Beppo måste ha en snöskyffel i bilen för att komma ur.
Det blir mycket snö som samlas om man kör i 20 km/h...
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...vilket är Beppos Autobahnhastighet. I normala fall stillastående :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Under den resan så åkte jag från ett ställe samtidigt som en arbetskamrat. Jag stannade och tankade efter 6 km, medan han forsatte. Innan vi var framme vid målet så hade jag hunnit ikapp och om honom.....
Tror att min ecodrivingtitel tyvärr får fråntas mig, då jag endast lyckades köra 946 mil på 5 gröna pluppar i serviceindikatorn senast......
Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Nimaka, varför har BMW group lagt ut din bil på försäljning igen på blocket??? eller var det inte UDR 056 du köpte?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Iwdal: Jo, det stämmer. Såg också annonsen imorse. Helskumt. Men jag är helt säker på att jag parkerade bilen i Mitt garage och inte BMWs igår kväll! ;-)
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Pratade med BMW-säljarn nyss. De har tydligen problem med bytbil.com. BMW tar bort annonser och bytbils system lägger in de nästföljande dag igen!

Iwdal: Hur går det med din Z4-jakt? Blir det import eller svensksåld till slut?
Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Det kommer bli import! men jag måste sälja min Z3 först......
Någon intresserad?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hallå!

Nu har jag haft bilen i en vecka utan att få en enda repa på den! *ta i trä* Ser ni någon med en titan-Z4 som kör som en kärring (dvs max 30 km/h) så är det jag!

Dock har jag börjat fundera på om allt är OK med bilen. Syftar främst på motor, bromsar, stötdämpare osv. Därför tänkte jag M-testa den innan garantin har gått ut. Har ni några synpunkter gällande M-test? Är det värt 1895 kr?

Funderar även på att lämna in den hos Mr. Cap (Skårs led, Göteborg) för lackbehandling/ytskyddsbehandling. Den förra ägaren har regelbundet lackbehandlat den (samma dag han tog ut bilen samt två gånger till med ett års mellanrum). Behandlingen kallas tydligen FormulaU och kostar 1975 kr. Är det prisvärt? Har ni några bättre förslag?

Tacksam för svar!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad är det som får dig att fundera på om allt är ok? Drivlinan är allt som oftast vattentät, och med para ett par tusen mil på mätaren låter det otroligt att du ska ha något fel på drivlina/bromsar/stötdämpare.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
acey: Jag har inte märkt några fel, jag vill bara vara på den säkra sidan. Däremot tycker jag att stötdämparna är väldigt hårda, men det verkar som om det är meningen...
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Nimaka: jag hade snarare nog letat efter skrammel och elektronik fel på bilen än ett Mtest....
Den är ju nästan ny så ett M-test lär ju varken göra från eller till.

Kolla: Cab -upp/ned och om den lägger sig ned korrekt i baljan.
Cab- Är modifieringen gjord så att den inte skramlar, det gjorde min innan modifiering när man körde på ojämt underlag eller i motorvägsfart med cab:en nere(gnislade).

Elektronik -Motorn, går den jämt elelr rycker den på vissa varvtal

Elhissarna, går de ner riktigt när du öppnar och stänger dörren.

Funkar detta så är det lungt, om inte åberopa en garanti repearation direkt.

Schnell Schneller Sterlingrau
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack för tipsen Dorfmeister! Jag har inte märkt något av de felen du beskriver, än. Får dock testa med nercabbat när det blir lite varmare. (Körde dock nercabbat i ett par minuter idag; Iskallt!)

Har ni några tips gällande min andra fråga:
["Funderar även på att lämna in den hos Mr. Cap (Skårs led, Göteborg) för lackbehandling/ytskyddsbehandling. Den förra ägaren har regelbundet lackbehandlat den (samma dag han tog ut bilen samt två gånger till med ett års mellanrum). Behandlingen kallas tydligen FormulaU och kostar 1975 kr. Är det prisvärt? Har ni några bättre förslag?"]
acey:
Ursäkta om detta är lite O/T men är det verkligen du på bilden?? (på din avatar alltså)
Påminner starkt om "The Stig" från Top Gear..... Kolla själv: Länk

Hmmm......?

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tog ett par bilder på bilen imorse, för er som är intresserade!

Länk

Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Titanium Silver. Finns inget snyggare ; )

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.