AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
15.857

Ska köpa min första bil => Z4! Behöver tips & råd...

Sida 2 av 7
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En 320 ci kommer att kosta dig mer pengar i värdeminskning än en z4, skillnaden kommer att bli större ju längre du äger bilen! Dessutom om man bara ska tänka praktiskt/billigt fast kul ska du skippa nyare bilar öht....
Jag rekomenderar Z4 alla ggr, man lever bara en gång! och 320 är en vanlig familjebil, låt vara med två dörrar fast ändå... (kan säga att min urtråkiga 330 touring är 1000 ggr roligare än jobbarkompisens 325 coupe-02.....)
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Det verkar som om de flesta förespråkar Z4:an och då med en 3,0-motor. Och med tanke på Hydrolift's inlägg har jag väl inte längre något val!

Jag ska göra ett försök på denna Länk imorgon. Men den får max kosta 270 tkr, så ge mig några bra argument för att pruta ner priset!
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Suck....
Har alltid undrat vem som köper överprisade bilar och nu vet jag!!!
2.5 för en 300kkr?!
Du har en Import z4 3,0 för runt 250kkr,
Så om du inte vill göra en dålig affär köp en sådan med: 18", m-sportchassie,HIFI och Xenon.

Men om du ENDÅ kan du tänka dig att loosa en 50-100kkr(vilket jag INTE förstår) så hade köpt 320 coupen, den lär rasa fortare en ett snöskred i alperna nu när nya 3-serie Coupen kommer till våren!
Det är RIKTIGT gammal bil....

Schnell Schneller Sterlingrau
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag tror i alla fall att du gör en bättre affär om du köper z4:an för 295000:- än om du lägger 270 på en 320 ci..... 295000 är väl inget opris för denna hos en handlare?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Dorfmeister: Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Vilken 2,5 kostar 300kkr? Var finns det en import-Z4 för runt 250 kkr? Nu får du allt förklara dig! ;-)

Beppo: Det kommer nog sluta med att jag väljer Z4:an, men 270 kkr är vad jag max betalar för den. Jag får ju räkna med att lägga till en 20-25 kkr för hardtop samtidgt som den saknar viss "nödvändig" utrustning...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Äh, vad saknar den för utrustning? Har ju allt man behöver ha! och hardtop är ju inget man "behöver" ha om man inte tänkt att delta i BMW CS bankörningar!
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Beppo: Det hade inte skadat om den haft farthållare, klimatautomatik, sportchassit, hifi-paketet, PDC och kanske en navigator? (om man får drömma) Du har dock rätt om hard-top'en, den kommer jag inte behöva förrän möjligen nästa vinter...

Nu är inte jag helt säker på att den saknar ovanstående utrustning, men det kommer jag förhoppningsvis veta imorgon, efter en provkörning.

Sen handlar det mer om min begränsade budget än om vad bilen är värd, tyvärr. :-(

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Klimatautomatik verkar den ha ia f..... Men allvarligt talat tycker du att det är så stor skillnad mellan 295 och 270 tusen?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
OK, det verkar som om jag får lägga alla korten på bordet:

Jag och regeringen bestämde oss, efter många veckors diskuterande (läs: "oavbrutet tjöt från från min sida"), att vi (jag) ska få köpa en bil! Efter ytterligare några veckor kom vi överens om att den får kosta max 200 kkr. Sedan tog det bara ett par veckor till och jag lyckades trissa upp inköpspriset till 250 kkr. Och efter detta har farsan gått med på att "investera" 30 papp på bilen. Vilket leder till att jag har 280 kkr till mitt förfogande, varav 10000 bör bara min buffert! (till t.ex. vinterdäck)

Därför har jag tittat på Z4:or som ligger på 300 tkr-strecket i hopp om att kunna pruta ner priset med 10%.

Nöjd? ;-)
Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Har du kollat på den här Länk ?

Z4:an är riktigt läcker i svart, och lite billigare än den andra du kikade på.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Hardtoppen är inget måste men om du vill spara lite på suffletten och få en
bättre vinterkänsla i Zán så är hardtoppen ett plus i kanten!
Ger bilen en helt annan look, till det bättre tvistas det om. Självklart skall om möjligt en Zà köras nercabbad dår man får vindkänslan , ljudet och utseendet. Undeeeeerbart !
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Coupé Wannabe: Verkar intressant. Dock så är det en direktimport och jag skulle inte bli förvånad om mätarställningen är fifflad. Eller?

Kenta: Om jag behåller bilen t.o.m. nästa vinter kommer jag definitivt köpa hard-top!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
nimaka,

Köp en Z4 så kommer du inte att ångra dig.

Jag fick låna en E46 320i från MABI när min Z4 var inlämnad för service.
Det var länge sedan jag körde något sådant skräp till bil.
Skräp vid jämförelse med Z4 3.0.
Växellådan var fladdrigt fransk, motorn var som en underdimensionerad och trött japan, och hela chassit hade SAAB-känsla dvs ett skrik på hjälp.
Undvik "billighetsvarianterna", den riktiga BMW-känslan finns inte i dessa.
Att pruta från 295 till 270 bör ju gå...

Vad den varit prissatt till innan skall ju inte DU behöva lida för!
*L*

Säsongen för dem bilarna har ju inte kommit igång än, och det är ju inte SÅ många som är spekulanter på dem, och det vet handlaren.

Så bjud 270, och invänta hans mognad inför verkligheten.
;-)

Och som någon påpekade innan, så lär värdeminskningen för denna biltypen vara betydligt lägre än för en svenssonbil, särskilt om det handlar om några års ägande.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Ska åka dit vid tolv-tiden. Wish me luck!
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Good luck!

/Bo-Erik
Länk
Co
7
CoffeZ4
BMW Z4 2.5 -04
Är nyfiken nimaka, hur har det gått?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Jag var där idag, dock alldeles för när stängningstid, så jag hann inte provköra den.

Däremot fick jag tillfälle att pruta på priset med "min" säljare och fick, efter mycket diskussion, ner det till 280 000 kr!

Vad tycker ni? Ska jag slå till? Det enda problemet är att jag kan ingenting om dessa bilar så jag skulle inte upptäcka om det var något fel på den, men BMW Göteborg skulle väl inte sälja en bil som de inte kan stå för?

Personligen känner jag att bara de slänger in ett set vinterdäck i det priset så är det en "done deal"!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
nimaka,

Testa att all elektronik fungerar, och upptäcker du inte en massa gnissel under provkörningen så är det bara att slå till.

Lycka till !
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hobbe Z4: OK, ska göra det. Men egentligen behöver jag väl inte oroa mig då den fortfarande har fri service samt 6 månaders MRF-garanti, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.